Tarief C90

Author:
ooievaar2
Posted:
do, 01/07/2010 - 14:57
Hallo,

Mijn vriendin wilde voor het eerst sinds 2 jaar een periodieke controle laten uitvoeren bij een tandarts. Ze heeft nooit last gehad met haar tanden, maar een controle om de zoveel tijd is toch belangrijk.
Mijn vriendin had geen tandarts en is daarom bij een tandarts in de buurt naar binnen gelopen. Ze kon meteen de volgende ochtend terecht. Erg prettig.

De volgende ochtend bleek het hard geijzeld te hebben en u raadt het misschien al, ze kwam te laat. 3 minuten na de afgesproken tijd kwam ze binnenlopen. De tandarts had 15 minuten gereserveerd staan voor de controle, maar de receptioniste vertelde dat de controle niet meer kon worden uitgevoerd omdat mijn vriendin niet op tijd was gekomen, hierop reageerde mijn vriendin dat ze best wel even wilde wachten tot de tandarts zijn/haar volgende afspraak had afgerond. maar ook dit werd geweigerd. Er werd op dat moment wel gesteld dat er een c90 zou worden opgestuurd.

Nu is vandaag de rekening binnengekomen en die bedraagt 30 euro.

Mijn vraag is waarom de rekening zo hoog is terwijl er voor een standaard controle 19,47 berekenend zou moeten worden?

De tandarts in kwestie stelt hierbij dat het gebruikelijk is dat er foto's genomen worden tijdens de eerste afspraak. Dit is overigens bij het maken van de afspraak nooit verteld.
Spiegeltje

Mijn advies: rekening per brief aanvechten, en alleen het bedrag van de periodieke controle betalen want alleen daarvoor had u een afspraak gemaakt. Het nemen van foto's is weliswaar niet ongebruikelijk maar ook niet standaard bij zo'n controle en er is bovendien geen toestemming voor gegeven. Aan de andere kant: 15 minuten is wel lang voor een reguliere controle.

Betalen hoeft trouwens alleen als in de praktijkvoorwaarden is opgenomen dat er tijdig (24 of 48 uur van te voren) dient te worden afgezegd. Overigens vind ik het erg flauw/patientonvriendelijk van de tandarts om op die drie minuten te letten, temeer omdat een nogal ruime tijd was ingepland. Zat er toevallig niet iemand anders al in de stoel? Dan kun je je nog afvragen of een C90 wel terecht is omdat de tandarts niet zonder meer de volledige voorgenomen behandeling mag declareren maar alleen voor zover hij daardoor schade heeft geleden, zeg maar noodgedwongen uit zijn neus moest lopen vreten :D
do, 01/07/2010 - 15:33 Permalink
ooievaar2

Hoi Spiegeltje bedankt voor de reactie!

Gelukkig is de kwestie 5 minuten geleden opgelost.
We hebben na een dag heen en weer bellen een goed compromis gevonden. De nota is kwijtgescholden en mijn vriendin kan niet meer geholpen worden bij deze tandarts.
do, 01/07/2010 - 17:24 Permalink
mecánico para …

wat een loezer die tandarts zeg. met rare weersomstandigheden ben ik altijd blij met iedereen die komt, en al sje 15 minuten hebt voor een controle en 3 minuten te laat bent...........heb je nog 12 minuten over bij mijn weten. Daarnaast.......was de tandarts aan het werk toen je binnen kwam? In JOUW tijd dus..........dan kan je zeggen, jammer joh, maar jij liep uit je agenda en hebt mijn tijd gewoon kunnen gebruiken.
Allemaal wijsheid achteraf, ik vind het een sneu figuur en zijn assistente is ook van een andere wereld.
do, 01/07/2010 - 22:31 Permalink
vV

+1... bij deze weersomstandgheden ben ik altijd een beetje soepeler dan anders (nog soepeler dus..)

Nu heb ik wel problemen met iemand die later op de dag het weer nog als excuus gebruikt want dat is dan allang bekend, dan weet je dat je eerder weg moet omdat het een puinhoop is op de weg. Als je dan nog fors te laat komt heb je ook geen moeite gedaan op tijd te komen. Maar 3 minuten waar hebben we het over, lozer idd.

Enige is dat ie misschien niet alles had kunnen doen, maar 12 minuten is genoeg voor controle en foto`s, en tandsteen verwijderen mits niet teveel. maar dan had ie het in 15 ook niet gehaald..
vr, 01/08/2010 - 09:42 Permalink