Meningsverschil mbt tot kosten plaatje

Author:
Albert van der Werff
Posted:
za, 12/04/2021 - 08:07
Ls,.
Het meningsverschil betreft een factuur die ik heb gekregen voor het repareren van mijn plaatje.
De 1ste keer brak de tand na een week af, Ik heb geen factuur hiervan gezien.
Op mijn 1e dag vakantie in het buitenland brak de voortand weer af. Exaxt 10 dagen na reparatie van de eerste keer.
Vervolgens krijg ik te horen dat er een gesprek met tandarts nodigis om te kijken waar het probleem ligt. Daar waar nodig was alles klaar voor het plaatje muv bleek later mijn voortand want daar hadden ze de wortel laten zitten en moest er toch uit. Weer een maand verder pas plaatje gekregen. . Dus mijn vakantie verziekt om dat een gat in mijn gebit had. Na overleg tandarts blijkt dat ze vergeten zijn mijn wortel eruit te halen bij mijn voortand en nu krijg een rekening van 132 euro reparatiekosten van plaatje. Dit voelt echt alsof het mijn fout is. maar in 2 weken tijd 2x een afbroken tand (die op het plaatje zit) vervolgens geven ze aan dat de wortel eruit moet van die voortand. Terwijl alles al 3 maanden eerder zou zijn voorbereid .. Restanten tand en wortels zijn weg gehaald waar plaatje kwam
Ik vind deze factuur echt niet kunnen, Er bestaan toch iets als een goede leverplicht en zolang dat niet voor elkaar maar de tandarts zelf zijn fouten betalen en niet ik Staat er ook nog mij dat de factuur voor 11 dec betaald moet zijn ongeacht of ik het er mee eens ben. of niet .Sorry maar dir is te onbeschoft voor woorden, . Wat is wijsheid in dit verhaal. Elk vorm van bescherming naar cliënt lijkt er niet te zijn. Op basis van welke grondslag kan ik eisen dat de factuur gecrediteerd.
wordt. Dat Famed met die dreigende taal kan nooit eisen dat ik iets betaal wat ik niet zou horen te betalen. Anders zijn we vogelvrij. U zal gemerkt hebben dat ik rechtvaardigheid belangrijk vind maar daarom ook :de vraag wat is wijsheid
mvg
Albert
Tandarts_Richa…

Elk verhaal kent twee kanten. Uw verhaal lezend kan ik uw frustratie begrijpen. In uw ogen heeft u een product betaald dat niet goed is geleverd omdat het in korte tijd is gebroken. En als ik het goed begrijp is er een wortel in de kaak gelaten waarna u een maand zonder tand hebt moeten wachten op de reparatie na het trekken v d wortel. Was het trekken nadat het plaatje twee keer gebroken was?. En heeft u toen een maand op de reparatie moeten wachten.Wil graag in chronologische volgorde de gang v zaken weten voor ik, helaas op afstand , misschien een advies kan geven. Als ik een snelheids- boete krijg moet ik ook eerst betalen voordat ik bezwaar kan maken. Uw tandarts heeft kosten gemaakt bij zijn laboratorium, die het plaatje gemaakt hebben, die gelijk betaald moeten worden. Een lab schiet dat niet voor totdat de cliënt betaald heeft. In uw geval wordt na het maken v h plaatje de factuur doorgestuurd naar een incasso firma , Famed. Zij weten niet dat er complicaties zijn ontstaan dus zetten de incasso procedure voort. Ik neem aan dat u de eerste factuur, maken v h plaatje, gelijk betaald heeft.De eerste reparatie is onder garantie gerepareerd. De tweede factuur , na het ontstaan v e complicatie, daar heeft u bezwaar tegen. Net als de verkeers-boete eerst betalen en als de reparatie kosten onterecht zijn zal uw tandarts dat bedrag crediteren.Ik zal aangeven wat ik soms doe:. Indien een tand afbreekt dan laat ik vaak bewust de wortel, indien goed voorbereid, in de kaak. Waarom: omdat de kaak gelijk na het trekken slinkt waardoor er ruimte ontstaat onder het plaatje met als gevolg breuk v h plaatje. Dus u zult altijd de kosten nogmaals krijgen v h opvullen v d ontstane ruimte. Soms , ondanks een goede voorbereiding, ontstaan er te grote, niet v tevoren in te schatten, krachten waardoor het plaatje toch breekt. Er is maar een fragiele verbinding tussen nieuw tand en rest v h plaatje. Dan besluit ik alsnog het restant wortel te verwijderen. De kosten komen op rekening v d cliënt. Er is hier sprake v e complicatie wat helaas vaak gezien wordt als een fout. Na het, alsnog, verwijderen ontstaat ruimte onder het plaatje door het slinken v d kaak. De kosten voor opvullen, helaas weer voor de cliënt. U betaalt voor de inspanning v uw tandarts. Tandartsen hebben een zorgplicht, de inspanning wordt beloond. Natuurlijk moet het geleverde product aan bepaalde eisen voldoen en indien dat het product daar niet aan voldoet kunt u garantie verwachten. Maar is hier sprake v e ondeugdelijk product, complicatie, fout, gevolg v slinken. Daar heb ik een chronologisch relaas voor nodig om een persoonlijk mening te vormen. Hoor graag van u. Ik zou wel betalen om hogere, incasso, kosten te voorkomen. Ik neem aan dat uw tandarts een reëel persoon is die naar behoren zal handelen.
za, 12/04/2021 - 11:30 Permalink
vV

bij gemis aan wederhoor, de versie van de tandarts over wat er is afgesproken en waarom bepaalde zaken zijn gedaan , of niet zijn gedaan: verkeerd gegaan of verkeerd gedaan zijn 2 verschillende situaties. De tandarts heeft geen resultaatverplichting. Wellicht waren er op dat moment goede redenen om de wortel te laten zitten. Blijkbaar was er een storende factor waardoor breuk. Dan kan je niet volstaan met alleen weer repareren want dan gaat ie geheid snel weer kapot. Heeft niemand iets aan....
Dus is er gekeken naar de langere termijn.
za, 12/04/2021 - 16:28 Permalink
Albert van der Werff

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

De chronologische volgorde is
1. Gebit gereed gemaakt voor een plaatje . Waaronder 2 wortelkanaalbehandelingen a 500 per stuk die helaas voor niets waren omdat de kiezen toch afbraken. Dat is jammer maar het is niet anders.
Vervolgens tand resten en wortels weggehaald
2. Plaatje gemaakt
3. Na ongeveer 6 a 7 dagen brak de voortand van het plaatje.
4. Plaatje afgegeven bij tandarts en deze werd gerepareerd en kreeg hem een dag later terug.
5. Op 1e dag van mijn vakantie 10 dagen na de eerste reparatie brak hij op precies hetzelfde punt.
6. De tandtechniek man wilde toen eerst overleg met mijn tandarts voordat we verder stappen gingen ondernemen
Uit dit gesprek bleek dat de wortel uit mijn voortand moest.
7. Wortel eruit gehaald
8. 3 weken gewacht ivm genezing en na 3 weken zou het de juiste vorm hebben.
9. Weer een afdruk gemaakt maar nu met het plaatje zonder die voortand
10. een week later plaatje klaar en het is nog steeds goed

De rekening moet voor de 11e deze maand betaald zijn en dat zal ik dan op uw advies wel doen.
Echter vind ik het merkwaardig dat in de automatisering wel een factuur in dispuut kan worden gezet zodat de incassering weet dat ze moeten wachten tot nader order.
Maar goed ik ben echt wel bereid te betalen als het eerlijk is. En zo voelt dit voor mij absoluut niet. Ben al 1000 euro kwijt aan een ingreep die niet had gehoeven. Bij mij wordt de indruk gewekt dat ze kunnen doen wat ze willen en alles maar aan de kant doorgelaten ook al zijn de beslissingen die genomen zijn niet de juiste.
Maar corrigeer me als ik het verkeerd heb.

Ik hoop dat dit voor u genoeg informatie is. Zo niet dan verneem ik dat graag van u.

Mvg
Albert
za, 12/04/2021 - 17:46 Permalink
Tandarts_Richa…

1- tandresten en wortels verwijderd...waren dat de tanden waar een WK behandeling ingedaan waren.
3- na het trekken slinkt de kaak waardoor er ruimte ontstaat.bij verkeerd druk kan een tand v h plaatje afbreken.
5- kaak slinkt verder, dus er ontstaat weer ruimte met mogelijk gevolg het afbreken.
7- welk wortel...
8- 3 wkn wacht ik vaak ook. Dat is minimaal. De kaak slinkt de eerste 18 maanden het hardst. dus er ontstaat ruimte onder het plaatje.
10-Gelukkig slinkt de kaak niet meer zo hard en gaat het nog goed. Maar ik verwacht dat er weer ruimte ontstaat. Daarom is regelmatig controle van belang.
Welk ingreep bedoelt u dat niet had gehoeven. En welk beslissing is volgens u niet juist genomen. Als het goed is is de behandeling/behandel procedure vooraf uitgelegd en heeft u daarvoor toestemming gegeven. Het laten uitvoeren is m i een vorm v goedkeuren Wij kunnen niet alles zo maar doen. Tenzij mijn cliënt mij de vrije hand geeft omdat ik volkomen word vertrouwd. Welk deskundige heeft jou verteld dat er verkeerde beslissingen genomen zijn. Op welke feiten is beslist dat er niet juist is gehandeld.
Sorry dat ik zo doorvraag Albert maar de manier van handelen lijkt een beetje op het voorbeeld van wat ik soms doe. Betekent niet dat wij geen fouten maken. Het kan ook mij overkomen, nadat ik alle opties heb uitgelegd dat achteraf blijkt dat wij beter de andere optie hadden kunnen kiezen. Dat probeer ik voor je te achterhalen vandaar het doorvragen. Tandheelkunde in Nederland is niet goedkoop ondanks dat Nederland in Europa een v d goedkoopste landen is. Zeker als men prijs/kwaliteit laat mee wegen. Zie je verder uitleg graag tegemoet.
Albert bij twijfel kan je eventueel uw dossier en vragen sturen naar: https://www.allesoverhetgebit.nl/over-ons/tandheelkundig-informatie-pun…
za, 12/04/2021 - 23:25 Permalink
Albert van der Werff

Excuses voor de wat late reactie. Ik was helaas niet in de gelegenheid eerder in te loggen. Ik denk dat het juist goed is dat u doorvraagt, blijkbaar kunnen kleine details het verschil maken. Of ik heb het niet helder verwoord , en dat kan absoluut voorkomen als ik wat te emotioneel ben.
Voordat ik kan antwoorden ik het handig dat ik weet wat een WK behandeling is.

Mvg
Albert
di, 12/07/2021 - 12:59 Permalink
Albert van der Werff

1. Ja die zijn inderdaad weggehaald nadat de kiezen niet hebben gehouden na de WK. Het heeft overigens nog weken geduurd voordat er een 1ste afdruk werd gemaakt. Dus het klaar maken van mijn gebit waar de tanden op het plaatje komen was al een maanden eerder gebeurd. Het enige was de voortand, die hadden ze eerst afgeslepen en er een tand op gezet echter dat kon niets hebben en brak steeds af. Toen besloten deze ook mee te nemen op het plaatje er ze hebben de tand volledig afgeslepen echter de wortel laten zitten . Toen is er een 1e afdruk gemaakt .er is nog een 2e afdruk gemaakt en uiteindelijk het plaatje klaar. En daar start het verhaal . 1e keer na 7 dagen 2e keer na 10 dagen dat de voortand afbrak en toen besloten wortel uit voortand te halen en dat heeft 3 weken moeten genezen. Voordat de nieuwe afdruk gemaakt werd van het plaatje die nog steeds goed is.
Ik hoop dat het nu een helder verhaal voor u is en anders hoor ik wel wat nog niet duidelijk is
Nogmaals dank voor de moeite die u neemt
Gr albert
wo, 12/08/2021 - 15:57 Permalink
Tandarts_Richa…

Hi albert. In mijn voorbeeld laat ik een wortel waar een WK-beh. in gedaan is ook zitten . Helemaal afgeslepen ( dit heet overkapt). Dit om verder slinken v d kaak te voorkomen. Zie mijn eerste antwoord. Na het verwijderen hebben ze even gewacht, zodat het eerste slinken ,ongeveer 3 weken, voorbij was en hebben toen de afdruk genomen. Daardoor is de verbinding sterker en heeft u nu geen last. Echter de eerste 18 maanden blijft de kaak het hardst slinken dus het is mogelijk dat er weer ruimte ontstaat. Regelmatig laten controleren en zo nodig met een nieuw afdruk opnieuw opvullen, met helaas bijkomende kosten.. Soms kan er verkeerd ingeschat worden. Voor hetzelfde was het wel goed gegaan. Achteraf makkelijk te zeggen welk keuze het beste geweest zou zijn.Ik spreek hier niet van een fout maar van een complicatie die helaas voor rekening van de cliënt komt. De cliënt beoordeelt het vaak als een fout. Met bijkomende onvrede. De eerste keer heeft uw tandarts de reparatie kosteloos gedaan. Dat had ik ook gedaan. Maar als er verder inspanning nodig zou zijn dan komen daar helaas kosten bij. Het zou makkelijk zijn als wij alles v tevoren kunnen weten en uit twee gelijkwaardige mogelijkheden de juiste weten te kiezen. Voor jou misschien niet bevredigend dit antwoord maar helaas in de praktijk vaak wat gebeurt. Als je verder vragen hebt lees ik dat graag. Ondanks dat tandheelkundige tarieven in Nederland een v d goedkoopste is v Europa is het toch veel geld. Je kan je ervoor verzekeren, niet helemaal, met een aanvullende verzekering. Misschien verstandig, wetende dat plaatje in de toekomst weer aangepast moet worden, uw verzekering te verhogen of er voor te kiezen zelf de risico te nemen. In mijn vak ...duurste mogelijkheid is vaak het lekkerst. Net als met een auto. duurdere modellen hebben meer luxe.
wo, 12/08/2021 - 22:29 Permalink
Albert van der Werff

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Ik heb het betaald en laat het zoals het is. Het is voor een tandarts blijkbaar veel moeilijker dan dat de gewone man denkt. Dat blijkt wel. Geen kennis maakt het ook lastiger om te beoordelen maar daarom heb ik hier ook de situatie uiteengezet
Ik wil u echter ontzettend bedanken voor alle moeite en tijd die u heeft genomen voor een objectief antwoord. Dat die niet mijn gevoel ondersteund is jammer maar hierdoor wel meer inzicht gekregen en begrip al kost dat een aardige cent. Het is toch eigenlijk bizarre dat er zo veel uit je eigen portemonnee betaald moet worden bij zoiets belangrijks als je gebit.
Nogmaals mijn dank ik groot en respecteer de uitkomst.
Mvg
Albert
zo, 12/12/2021 - 12:19 Permalink
Tandarts_Richa…

Daarom zijn er harder klinkende geluiden om tandheelkunde weer in de basis verzekering te krijgen, vergelijkbaar met het vroegere ziekenfonds.. Wat ook weer door ons zelf betaald wordt door inhouding op je loon. Aan de ene kant ben ik een voorstander omdat bij iedereen ingehouden wordt zodat, zoals vroeger, het solidariteits- begrip terug komt. De niet consumerenden betalen mee voor de consumerenden. Nadeel tarieven gaan weer naar beneden zodat tandarten creatiever moeten zijn met hun uitgaves, bijvoorbeeld goedkoper minder duurzame producten gebruiken. Wat weer ten koste gaat v h gebit , wat weer betekent dat eerder werk overgedaan moet worden dus hogere kosten. vicieuze cirkel.
zo, 12/12/2021 - 13:42 Permalink