daar begrijp ik helemaal niets van hoe ze met kinderen omgaan....
Als de kinderen niet bang zijn worden ze wel bang gemaakt.
Jaren hadden wij de zelfde tandarts niets mis mee, maar toen we kinderen kregen en ze ouder waren om naar de tandarts te gaan begon de ellende. Geen geduld met de kinderen, ga zitten, ik bepaal dit en dat
doe je moet open, stil zitten, huilend gingen de jongens er vandaan.
Dus opzoek naar een andere tandarts, dat ging twee keer goed.
Ook deze tandarts begon met snauwen en grauwen..... ik draai me om maar vindt het vreselijk voor de kinderen ik ben al dagen bezig om de kinderen er op voor te bereiden dat ze naar de tandarts moeten voor controle ??
het maakt me vreselijk boos ! :( :( :(
Als de kinderen niet bang zijn worden ze wel bang gemaakt.
Jaren hadden wij de zelfde tandarts niets mis mee, maar toen we kinderen kregen en ze ouder waren om naar de tandarts te gaan begon de ellende. Geen geduld met de kinderen, ga zitten, ik bepaal dit en dat
doe je moet open, stil zitten, huilend gingen de jongens er vandaan.
Dus opzoek naar een andere tandarts, dat ging twee keer goed.
Ook deze tandarts begon met snauwen en grauwen..... ik draai me om maar vindt het vreselijk voor de kinderen ik ben al dagen bezig om de kinderen er op voor te bereiden dat ze naar de tandarts moeten voor controle ??
het maakt me vreselijk boos ! :( :( :(
Ik begrijp je emoties. Tegen mij was de tandarts ook niet altijd even aardig toen ik een kind was. Geen verkeerd persoon die tandarts, maar raakte wel snel geirriteerd. Dat een tandarts onvriendelijk is, is op zich niet goed, de patient moet zich natuurlijk wel op z'n gemak voelen.
Echter...
Je moet wel begrijpen dat de tandartsen van tegenwoordig onder een zware druk werken. Ze hebben niet alleen heel veel patienten, maar de patienten van tegenwoordig zijn ook een stuk mondiger en veeleisender. Daar komt ook nog eens bij dat het al sowieso een zwaar beroep is. Elke dag klussen in een hoop monden is natuurlijk zwaar.
Dus... veel is er niet aan te doen zolang er zo'n tekort aan tandartsen is. Dat naar de tandarts gaan geen leuke bezigheid is zal dus wel zo blijven. Maar liever twee keer per jaar worden uitgesnauwd, dan een verrot gebit.
Tegen Linda K. wil ik zeggen: praat eens met je tandarts, hoe jullie het ervaren. En als dat niet helpt: op zoek naar een ander!
Ik zit zelf al jaren bij een vrij jonge tandarts en die kan uitstekend met mijn kids omgaan. Hij heeft zelf ook jonge kinderen, dat zal misschien ook wel iets schelen.
:smt006 Monique
Onvriendelijk hoort natuurlijk sowieso niet.
Als dit anders gaat is dat gewoon onzorgvuldig is er reden daar eens over
te praten en/of te schrijven. Schrijven is vaak het best. Helpt dit niet kun je ook een klacht indienen bij de beroepsvereniging. Mijn mening is dat dat er bij een tandarts die volhardt in "ik ben de baas" ook alle reden voor is, het lijkt wat pietluttig maar voldoende overleg is essentieel voor een zorgvuldige behandeling.
Theoretisch heb je gelijk;
Maar dan ligt de nadruk ook sterk op theoretisch.
Ten eerste: (tand)artsen zijn nu eenmaal een vrij conservatieve beroepsgroep en dat zal nog wel even zo blijven; zij hebben gestudeerd, dus zij weten alles beter,
En hier volgt mijn tweede argument uit: tandartsen hebben om die reden dus (nog steeds redelijk) veel aanzien; als de tandarts zegt dat jij die behandeling nodig hebt, dan is het zo, want hij heeft er voor gestudeerd, dus hij weet het (En nu is dat de laatste jaren aan het kantelen met alle gevolgen vandien, zie mijn vorige berichtje), en hier volgt uit...
...ten derde: als jij zo in de stoel zit (of beter gezegd:ligt), dan heb je niet echt een sterke positie, zeker als de tandarts zegt: "Zo, en nu gaan we dit doen." In dit geval maakt leeftijd ook weinig meer uit. Daar komt ook nog eens bij dat tandartsen het nogal druk hebben (zie weer mijn vorige berichtje) en dan zitten ze echt niet te wachten op al te kritische patienten die alles in overleg willen.
Conclusie: tandarts en patient hebben een moeilijke relatie met elkaar. De patient vertrouwt de tandarts, maar hoe lang nog? De tijd zal het uitwijzen........
Verder moeten we ook niet alle tandartsen over 1 kam scheren: er zijn er die inderdaad nog van de oude stempel zijn, maar er zijn ook heel veel die wèl beter communiceren met de patiënt. En natuurlijk kan het ook daar weleens 'mis' gaan, door te weinig communicatie, drukte, ... Maar ook daar mag je als patiënt iets van zeggen! Zoals DJ al aangaf is schrijven dan een hele goede manier. Je kunt elk woord rustig afwegen en zonder dat emoties de overhand krijgen jouw kant van het verhaal doen.
:smt006 Monique
Mijn conclussie is dat ik zorgvuldiger te werk ga met het zoeken naar een nieuwe tandarts. Ik ben een persoon die zeer veel respect heeft voor tandartsen en hun werk.. maar het gaat mij iets te ver wanneer wij niet meer vragen durven te stellen omtrent de behandeling voor onze kinderen
als een kind van 5 jaar al twee jaar zijn voortanden mist en ik de vraag stel is dit normaal ? als antwoordt krijg , "ja wat is normaal", afwachten mevrouwtje en foto maken nee daar ben ging ik (nog ) niet aan.
Dan sla ik dicht en weet dat de relatie met deze tandarts ( overigens 1 praktijk met 5 tandartsen) voor nu en toekomst niet optimaal meer zal zijn.
wij gaan zoeken !
grt Linda :-?
Waarom probeer je niet eerst eens jullie kant van het verhaal aan je huidige tandarts duidelijk te maken? Hoe geweldig ik mijn eigen tandarts ook vind, het is ook weleens gebeurd dat het (voor mij) niet goed ging. Ik heb mijn verhaal rustig op papier gezet en opgestuurd. Ik kreeg een geweldige reactie van mijn tandarts en ik kan niet anders zeggen dan dat het vertrouwen er uiteindelijk nog veel sterker door is geworden en de onderlinge verstandhouding veel beter.
Natuurlijk moet je tandarts er wel voor open staan, maar zoals ik uit je bericht opmaak, heb je niets te verliezen!
En als je toch gaat zoeken: informeer eens bij andere mensen met jonge kinderen welke tandarts zij hebben en of hij/zij goed met kinderen kan omgaan.
Succes in ieder geval!
:smt006 Monique
Ik ben bang dat veel tandartsen eerder een brief sturen in trand van "voor jou tien anderen".
Sorry als ik een beetje negatief over kom, maar ik probeer nu eenmaal een beetje realistisch te blijven.
Bovendien, zoals ik het zie heeft Linda niets meer te verliezen. Het vertrouwen is weg, ze schrijft dat ze gaan zoeken, als de tandarts dus schrijft 'voor jou 10 anderen' of woorden van gelijke strekking, dan wordt de situatie niet anders dan nu.
:smt006 Monique
Ik ben het met je eens hoor Monique maar wat Paul zegt zit ook een kern van waarheid echter het vertrouwen in deze tandarts is weg, dus
Monique ik volg je advies op om deze beste man een brief te schrijven met mijn bevindingen. Het zal mij niet meer helpen maar wellicht kan ik er een ander mee helpen en dat hij misschien er over na gaat denken
nogmaals dank je voor jullie inbreng
grt Linda
:smt001 :smt006
:smt006 Monique
Lees je bericht over het probleem tandarts en de omgang met kinderen. Tja dat is volgens mij wel vaker een groot probleem.
Weet niet uit welke omgeving je komt, maar als dat toevallig in de buurt van Hoofddorp ligt kan ik je misschien helpen aan een kindvriendelijke tandarts.
groetjes,
Hoi Chaya,
dank je wel voor je reactie, ik ben zeer geinteresseerd omdat ik uit Aalsmeer kom, dus woon ik zo gezegd in je achtertuin :D
grt Linda
dat is toch ook meer dan toevallig!Dat je ongeveer in de achtertuin woont.
In Nieuw-Vennep zit een vrouwlijke tandarts, zij is ten eerste gespecialiseert in kindertandheelkunde en ten tweede super vriendelijk, duidelijk, open, neemt de tijd.
Ze is de praktijk vrij recent gestart en schijnt nog ruimte te hebben voor nieuwe patiënten.
Hier onder de adresgegevenss:
[Verwijderd door Minique - zie bericht hieronder. Ik stel voor om deze gegevens per privé-bericht uit te wisselen!]
Hopelijk heb je er iets aan.
groetjes
Vandaar dat ik naam en adresgegevens heb verwijderd. Ik stel voor dat jullie deze gegevens per privébericht uitwisselen!
:smt006 Monique