aanklagen tandarts

Author:
Cheryll
Posted:
za, 05/21/2011 - 22:15
Beste lezers,

2½ jaar geleden (in december 2008) heb ik een implantaat laten plaatsen door mijn eigen tandarts.
De behandeling is toen niet vlekkeloos verlopen. Op de tandarts stoel heb ik met pijn en raar gevoel met onzekerheid gelegen.

Tijdens de behandeling heeft de tandarts met de boor in mijn tandvlees de zenuwen geraakt waardoor ik mijn gevoel aan mijn linkerkant kaak/lip kwijt ben. Toen ik de dag na de behandeling nogsteeds geen gevoel had aan de linkerkaak (was de verdoving uitgewerkt) heb ik de tandarts aan de telefoon gehad. Hij vertelde mij dat het weer goed zou komen. Na een paar dagen was het nogsteeds niet goed dus ben ik langs geweest bij hem. Vervolgens begon hij zijn excuse aan te bieden en dat hij een fout had gemaakt door dieper in de kaak te boren dan dat het nodig was terwijl hij 10 tallen foto's had gemaakt vóór de behandeling. Ook kwam hij met de woorden van "ik weet dat ik een fout heb gemaakt en begrijp je ook wel als je mij gaat aanklagen". Vervolgens vertelde hij mij dat ik mijn gevoel aan de linkerkaak voor iets langer periode, tussen 6 maanden en een jaar kwijt zal zijn en dat het binnen een jaar geleidelijk terug zal komen. Na een jaar ben ik weer bij hem langs geweest voor periodieke controle en om te vertellen dat ik nogsteeds niet volledig mijn gevoel terug heb gekregen. Vervolgens kwam hij met een verhaal dat het tot 2 jaar kan duren.

Na 2½ jaar met alle gevolgen, depressief en gevoelloos (waardoor ik de binnenkant van mijn wang en lip kapot bijt door gevoelloosheid) waarbij ik dagelijks last heb, wil ik weten of ik hier nu een zaak van kan maken. Hij heeft mij al die tijd (2½ jaar) in alle onzekerheid en lijdend ( de rest van mijn leven zonder gevoel) gewoon heel rustig verteld dat het goed zal komen maar mijn geduld is na 2½ jaar op.

Wat kan ik hier aan doen?
Waar moet ik beginnen?
En hoe?

Kan iemand mij professioneel advies geven?
Lieneke

Erg vervelend dat uw gevoel niet terug is gekomen. Lijkt me vreselijk! Maar dat komt met een zaak ook niet terug...Wat zal u persoonlijk hebben aan zo'n rechtzaak? Kan geld uw problemen (gedeeltelijk) oplossen? Of heeft u er meer aan om het achter u te laten en het te accepteren? Kortom...ik kan het niet voor uw beslissen!
zo, 05/22/2011 - 14:34 Permalink
mprins998

Ik kan je wel gedeeltelijk begrijpen.
Helemaal wanneer( niet in uw geval) de tandarts er probeert onderuit te komen.
Maar nog steeds zijn tandartsen ook mensen,en die maken ook fouten.
Aangezien uw tandarts de excuses aangeboden heeft, is het hem niet in zijn koude kleren gaan zitten.
Aangezien hij al fiks aantal foto's heeft gemaakt ,heeft hij zijn 'werk' wel voorbereid.
Een rechtzaak kan lang en slepend werken en is voor beide partijen heel ongemakkelijk.
Ik zal zeggen: Werk samen met uw tandarts aan een goede oplossing, we zijn tenslotte allemaal mensen
zo, 05/22/2011 - 14:54 Permalink
vV

soms is dit "'gewoon"' een complicatie. geen leuke maar het komt voor, ook bij mensen met veel ervaring. kalcht indienen heeft alleen zin indien blijkt dat de tandarts niet aan zijn minimale inspanningsverplichting heeft voldaan, en dat lijkt mij in dit geval een lastige. Daarin neem ik mee dat uw versie hier best behoorlijk gekluerd lijkt door emotis, wat logisch is, maar niet bijdraagt aan een helder beeld. Voor een helder beeld is er veel meer info nodig.

dus wat te doen: een second opinion (ver) buiten werkgebied tandarts is een goede eerste zet. en dan een echte S.O, dus alles schriftelijk vastgelegd . Hiervoor is het handig als betreffend tandarts beschikt over uw behandeldossier. een kopie daarvan kunt u gewoon opvragen, moet zonder discussie verstrekt worden.
Met die second opinion in de hand kunt u dan in eerste instantie verhaal halen bij de behandelaar waar het ""mis"" ging, en komt daar geen tevredenstellende reactie (of wellicht schikking) uit kunt u het officiele klachtenpad bewandelen. zeer langdurig traject overigens, en het gevoel wat weg is, is weg, zal geen klacht terugbrengen.
zo, 05/22/2011 - 15:57 Permalink