werkt te laat zijn van twee kanten?

Author:
HansRemerie
Posted:
do, 06/14/2007 - 12:39
Ik kom net van de tandarts, was helaas wegens problemen met de fiets zo'n 20 minuten te laat en de tandarts vertelde dat de afspraak een week verplaatst moet worden en dat de helft van de behandelingskosten in rekening zullen worden gebracht. Nu gaat het mij niet om het geld hier, maar een paar weken geleden had ik ook een afspraak en ik was mooi op tijd. Na een half uur wachten in de wachtkamer werd mij verteld dat vanalles uitgelopen is en dat ik pas over anderhalf uur geholpen kan worden, dus dan maar een nieuwe afspraak maken.
Nu vraag ik mij af, als ik te laat ben worden kosten gerekend (terwijl de tandarts door de verplaatsing van de afspraak nog steeds verzekerd is van de behandeling en dus dat geld, en als je dag niet helemaal volgepland zit met behandelingen is het natuurlijk niet zo dat de tandarts niet meer kan eten ofzo. En dan heb ik het nog niet eens gehad over ondernemersrisico), maar als de tandarts wegens omstandigheden die ik volkomen begrijp een nieuwe afspraak moet maken hoor je mij ook niet klagen. Dus het lijkt hier van 1 kant te komen, als hij de afspraak niet nakomt heb ik gewoon pech, maar als ik de afspraak niet nakom moeten er kosten vergoed worden.
Naar mijn idee klopt dit niet helemaal, of ligt dit aan mij?
vV

het werkt niet van 2 kanten helaas voor u. Uiteraard kan overmacht een keer voor komen, en afhankelijk van de situatie zou het wel netjes zijn geweest om er iets anders mee om te gaan nu. Maar u wilt iets van de tandarts, namelijk onderhoud van uw gebit, niet andersom. Klinkt een beetje hard misschien maar zo werkt het wel.

Ik denk dat er ook geen enkele arts is die een overeenkomst met de patient aan zal gaan waarbij er een financiele vergoeding moet staan tegenover uitloop of zo. Hoewel er praktijken zijn die stelselmatig 40 min of langer uitloop hebben, daar moet echt wat aan gedaan worden want dat is absoluut niet nodig, en gewoon gevolg van verkeerd plannen.

Overleg eens met de tandarts, dat de uitloop niet erg was maar het verder uitlopen naar 1,5 uur wel (wel erg veel trouwens , waardoor??/ er is geen enkele onverwacht probleem wat ik mij kan indenken waar je zo lang mee bezig moet zijn om te stabiliseren??)

persoonlijk was ik hier als tandarts toch wel anders mee omgegaan.
do, 06/14/2007 - 13:19 Permalink
waarom

@HansRemerie, dat heet de arrogantie van de macht.

Gewoon contact opnemen met de tandarts en aangeven dat je vorige keer door hem/haar bent weggestuurd en dat je graag het ene tegen het andere wilt wegstrepen. Gewoon bespreekbaar maken, ik ga er wel vanuit dat je niet al eerder geregeld te laat bent gekomen.

Ja, het is nog steeds jammer, dat er gebrek is aan tandartsen, anders zouden ze je bij de buitendeur al opvangen. De situatie zou dan omgekeerd zijn.
do, 06/14/2007 - 19:28 Permalink
accra

Bij mijn huidige tandarts heb ik geen klagen, maar ik heb er ook wel één gehad waar je eigenlijk structureel een half uur tot een uur zat te wachten. Eigenlijk zou je in dit soort gevallen een soort korting moeten kunnen krijgen op de nota. Na de derde keer lang wachten een korting van 10% op de nota of zo. Dan gaat zo'n praktijk in no-time wat zorgvuldiger om met de belangen van de patiënt.
vr, 06/29/2007 - 10:54 Permalink
vV

maar ik heb er ook wel één gehad waar je eigenlijk structureel een half uur tot een uur zat te wachten
wat was de reactie toen u zich beklaagde over dit fenomeen??
vr, 06/29/2007 - 11:09 Permalink
accra

Nadat het een paar keer gebeurd was heb ik er, bij de assistente, een paar keer een grapje overgemaakt. De reactie was dan steeds iets over drukte of uitgelopen behandelingen.

En bij het telefonisch maken van een afspraak voor 10.00 uur heb ik een keer iets gezegd als 'en dan kom ik wel rond 10.30 uur, hoef ik niet zo lang te wachten'. Daar werd nogal bits op gereageerd.

Ik heb het daarna maar als een voldongen feit geaccepteerd. Ik wilde het ook niet zo serieus maken, zo erg was het nu ook weer niet. En ik was zeer tevreden met z'n professionele kwaliteiten. Maar erg klant-vriendelijk was deze praktijk niet, vond ik. Vanwege een verhuizing ben ik later naar een andere praktijk gegaan.

Bij mijn huidige praktijk krijg ik het bij binnenkomst gelijk te horen als het eens wat langer gaat duren (met excuses er bij) en hoeveel langer ongeveer. Dan is het wachten gelijk een stuk minder vervelend.
vr, 06/29/2007 - 12:50 Permalink
Spiegeltje


Bij mijn huidige praktijk krijg ik het bij binnenkomst gelijk te horen als het eens wat langer gaat duren (met excuses er bij) en hoeveel langer ongeveer. Dan is het wachten gelijk een stuk minder vervelend.


Zo hoort het ook. Het is ook terecht de tandarts erop te wijzen als dit niet gebeurt. Bitse of afwerende reacties zijn mijns inziens ongepast en onprofessioneel. Ook van patienten moet uiteraard worden verwacht dat ze op tijd zijn,

Dit zegt het rapport Kwaliteitscriteria tandartszorg vanuit clientenperspectief erover:

"Cliënten zorgen ervoor dat zij op tijd in de praktijk aanwezig zijn. Zij worden vervolgens op de afgesproken tijd geholpen. Lukt dit niet, dan wordt informatie gegeven over de reden van het uitstel en hoelang het ongeveer zal gaan duren. Informatie vooraf over de reden van uitstel van
de zorg helpt namelijk in belangrijke mate ontevredenheid hierover te voorkomen. Wachten is immers voor cliënten in de tandartsenzorg een spanningsverhogende factor."


Bron: zie eerste topic van dit forum (sticky) of deze link (pagina 7)

vr, 06/29/2007 - 13:45 Permalink
dj

Ik heb toch ook de indruk dat er bij sommige praktijken gewoon 10 minuten vooraf (o.i.d.) de afspraak gemaakt wordt. Dat zal er mee te maken hebben dat veel patienten niet op komen dagen (was dat niet iets van 10%?). Als je dat 10 minuten vooraf weet heb je gewoon meer mogelijkheden tijdverlies te beperken door net even die vulling wél te doen, wat tandsteen weg te halen etc.
vr, 06/29/2007 - 16:56 Permalink
vV

Dat zal er mee te maken hebben dat veel patienten niet op komen dagen (was dat niet iets van 10%?).
zal wel zoiets zijn ja.. en meestal: sorry zeggen ho maar..

Feit blijft dat er meerdere zwakke schakels in een sluitende planning zijn, en de patient is daar, naast de tandarts, 1 van..

Overigens is forse uitloop over het algemeen gewoon te beschouwen als planningsfout van de praktijk. Die ene dag dat alles in het honderd loopt daargelaten, maar daar hebben dan in de regel nog niet eens alle patienten last van..

Maar de tandarts die besluit toch maar die vulling ""even"" mee te pakken (die dan ook nog eens tegenvalt) is m.i. verkeerd bezig als daar een uitloop van 20 of 30 min uit volgt die EN door het personeel en hemzelf niet meer in te halen is EN dus meerdere patienten erna opzadelt met wachttijden.. Daarvoor moet gewoon een aparte afspraak gemaakt worden dus.
vr, 06/29/2007 - 17:33 Permalink