VERZEKERINGEN

Author:
crucio
Posted:
wo, 01/28/2004 - 20:17
Hallo

Ik heb een vraagje over verzekeringen.
Ik loop nu stage in een tandartspraktijk en het valt me op dat heel veel mensen niet weten wat er nu precies is veranderd in hun verzekering.
Nu is mijn vraag wat moet ik mensen bijvoorbeeld vertellen als ze dingen vragen over verzekeringen want als stagiare moet ik eigenlijk op de hoogte zijn en op school besteden ze er totaal geen tijd aan.
Het gaat vooral om het Cz groep en vgz want deze mensen zijn totaal niet op de hoogte.
En nog een vraag wat is nu het preciese doel van saneringskaarten? En waarom worden deze nog steeds gebruikt?
En de laatste vrag veel mensen komen bij ons voor een formulier in te vullen voor hun verzekering waarom is dat eigenlijk nodig? en waarom kun je als tandarts dan beter nee antwoorden op vragen die misschien wel van toepassing zijn?

Alvast bedankt want ik wil de patienten natuurlijk wel goed informeren. En is dat overal dat de patienten niet goed op de hoogte zijn gestelt van de veranderingen?

Veel liefs
Cruc
Lieneke

Als mensen niet weten of iets verzekerend wordt ja of nee, dan laat ik ze zelf altijd bellen naar de verzekering. Want ik wil niet het risico lopen dat ik hen verkeerd voorlicht.
De saneringskaart is volgens mij niet meer van toepassing. Wij gebruiken m wel eens zodat patienten weten wanneer ze weer op controle moeten komen en wanneer ze geweest zijn.
Dat formulier is volgens mij als mensen een hoger pakket willen. Dan wil de verzekeraar weten of er problemen zijn of niet. Zijn die er wel, dan mag de patient niet in het hoger pakket. Dat vind ik echt een asociale regeling, maar ok. Daarom kan je dus beter nee invullen.
do, 01/29/2004 - 11:11 Permalink
IlsevdA.

Hoi,

Afgelopen maand bracht ik weer een controlebezoek aan mijn tandarts.
Mijn saneringskaart mocht ik weggooien, want die gebruiken ze niet meer.
Verder ben ik ook bij CZ verzekerd, en iedereen die bij CZ verzekerd is, krijgt ieder jaar een overzicht van de vergoedingen, en een polisblad. De mensen kunnen dus precies zien wat er vergoed wordt. Wanneer ze de vergoedingen van vorig jaar en dit jaar naast elkaar leggen, kunnen ze de verschillen zien.

Dat wil niet zeggen dat ik het overal even makkelijk vindt. En inderdaad wijst CZ niet overal op. Bij mij was het namelijk zo dat er qua veranderingen in het ziekenfonds niet zoveel schokkends was, maar dat mijn aanvullende tandartsverzekeing wél een belangrijke wijziging had ondergaan. Dit werd door CZ niet in hun begeleidend briefje verteld. (De vergoeding voor kronen werd bijvoorbeeld verlaagd van 50 naar 0 procent!!!)

Dus....Iedereen moet zelf even bellen en informeren bij het ziekenfonds zou ik zeggen. En dan hopen dat de telefonistes je ook een duidelijk antwoord kunnen geven :wink:

Groetjes IlsevdA.
vr, 01/30/2004 - 11:54 Permalink
Cid

Hoi Braces
Jouw formulier-conclusie is eerlijk gezegd ook niet erg sociaal te noemen, men noemt dat 'een brandend huis verzekeren'. Hopelijk besef je dat het gevolg is dat jij en ik weer hogere premies kunnen gaan betalen en/of meer met uitsluitingen geconfronteerd gaan worden omdat alles te duur wordt...
zo, 02/01/2004 - 03:21 Permalink
Lieneke

Gelukkig hoef ik deze formulieren niet zelf in te vullen. Ik beantwoorde alleen de vraag waarom er beter nee invuld kan worden.
zo, 02/01/2004 - 10:26 Permalink
Ricky

Voor ziekenfondspatienten jonger dan 18 is er niets veranderd. Vanaf 18 jaar en ouder geldt: alles zelf betalen, behalve volledige kunstgebitten in onderkaak en/of bovenkaak. Deze worden voor 75% vergoed, net als vorig jaar. Eigenlijk komt het erop neer dat in vergelijking met vorig jaar de eerste halfjaarlijkse controle, het trekken van tanden en kiezen, en pijnklachtconsulten ook op de rekening van de patiënt komen.
Saneringskaarten worden nu hoogstens nog als geheugensteuntje voor de patiënt gebruikt, maar hebben geen verdere funktie meer. De verplichte sanering is al enige jaren afgeschaft!
"NEE" invullen op vragen over toekomstige behandelingen, dat is vaak wel mogelijk, maar je moet als tandarts GOED uitkijken als je dat doet: Als daar eigenlijk "JA" had moeten staan, KUNNEN er mogelijk twee dingen gebeuren: De verzekeraar beschuldigt je van fraude of de patiënt beschuldigt je van een ondeskundig oordeel, als bijv. later blijkt dat een tand of kies binnen een korte tijd een kroon nodig had, terwijl je "NEE" geantwoord had toen de verzekeraar er expliciet naar vroeg!
Groeten, Rick :smile:
zo, 02/01/2004 - 11:28 Permalink