Niet behandeld, Wel betalen.. ???

Author:
Ownix
Posted:
do, 08/20/2009 - 18:13
Hoi hoi,

Wat een uitvinding dit forum! Had er nog nooit van gehoord.

Om maar met de deur in huis te vallen..

Ik ben echt superbang voor een tandarts, ben daarom ook al echt heel erg lang niet meer geweest.
Bij een angsttandarts ben ik onderzocht en doorverwezen naar een praktijk, daar was het een en ander misgelopen met de afspraken, de assistent had een andere datum geprikt dan dat mij verteld was, erg onhandig en een nieuwe afspraak gemaakt.
Toen geweest en toen heeft hij mijn gebit nagekeken en verteld wat eraan gedaan ging worden.
Vervolgens werd ik gebeld, of kreeg ik een brief met de afspraak voor behandeling.

Deze heb ik ongeveer 2 uur voor aanvang af moeten zeggen, ik was toen ongeveer een half jaar geleden bevallen en kreeg die bewuste ochtend flinke bloedingen en kon niks meer van de pijn, viel er haast van flauw.
Omdat ik bang was dat er misschien iets was achtergebleven van de bevalling en het zoiezo niet vertrouwde heb ik meteen mijn huisarts gebeld om daar langs te gaan,en heb ik de tandarts meteen af gebeld.

De assistente zij me dat ik terug gebeld zou worden voor een andere afspraak, en ik ben gewoon naar de huisarts gegaan.

De dag erop werd ik door de tandarts zelf gebeld, en deze liet mij op heel nare agressieve wijze merken dat hij het schandalig vond, ik zocht het maar lekker uit, bij hem kwam ik er niet meer in.

Maaaaar.. wel een rekening van dik 550 euro , nu al 750 euro door de deurwaarder die erbovenop zit.
Ik heb 2maal een brief gestuurd naar de tandarts, ongeveer 7 keer contact gehad met Famed , welke de hele nota niet snapte en hem ook terug gestuurd hadden naar de tandarts.( het incasso bedrijf voor de tandarts).

Nu pas reageerd de tandarts, wel naar de deurwaarder, niet naar mij.
Deze liet mij eergister weten dat de tandarts ´alleen ´ de helft van de door hem gemaakte kosten in rekening heeft gebracht.
En of ik die 750 euro dan effe in 7 dagen wil betalen...
Die eerste controle van ruim 100 euro heb ik al lang geleden betaald, maar ik weiger om die rekening van 750 euro te betalen, ik ben niet geholpen, durf nu echt helemaal niet meer naar de tandarts, en het lag compleet buiten mijn macht, zover ik weet mag je met bloedingen geen eens onder narcose.
En er is mij nooit iets verteld over dit soort dingen of bepaalde voorwaardes, ook nooit naar een website verwezen.

Iemand enig idee wat ik nu het beste kan doen?
Ze kunnen toch niet zomaar mijn spullen komen ophalen of verkopen??

Groetjes, Angelique
Spiegeltje

Beste Angelique,

Uit uw bericht begrijp ik dat u vlak voor een narcosebehandeling heeft afgebeld wegens een overmachtsituatie met betrekking tot uw gezondheid. Hoewel u inderdaad niets valt te verwijten, blijft wel staan dat de tandarts behandeltijd heeft ingepland en wellicht al hoge kosten heeft gemaakt (bijvoorbeeld inhuren anesthesist). De tandarts kan op zo'n korte termijn tenminste een deel van de behandeltijd nietbesteden aan declarabele uren. Dat is voor hem een schadepost. In principe dient u die te vergoeden, de reden waarom u niet kon speelt daarbij helaas geen rol. De tandarts kan wel coulance tonen en heeft dat, naar zijn zeggen, ook gedaan.

Voor een niet nagekomen afspraak is een aparte code D64. De tandarts mag geen rekening sturen voor behandelingen die niet zijn uitgevoerd. Een overzicht van behandelcodes kan wel een onderbouwing zijn van de schade die de tandarts heeft geleden.

Over de hoogte van de vergoeding kan ik weinig zeggen. Deze is wel uitzonderlijk hoog voor een gemiste behandeling maar dat kan ook komen doordat sprake is van een narcosebehandeling. Als u de specificatie op het forum zet is er misschien wel een tandarts die hierbij opmerkingen kan maken. Soms staan er onlogische zaken in. Afgaande op het bedrag van de rekening is de opslag van het incassotraject behoorlijk hoog maar valt nog net binnen de daarvoor geldende maxima.

Het incassobureau zal uw spullen echt niet weghalen, dat mogen ze niet. Pas nadat u veroordeeld bent tot betalen van de kosten kan een gerechtsdeurwaarder worden ingezet die eventueel beslag op uw spullen of loon kan leggen als u dan nog steeds niet heeft betaald.

U kunt de zaak desnoods voor laten komen bij de rechter. Bij de rechter zal het dan vooral moeten gaan over de hoogte van de rekening. De tandarts zal de schade proberen te verantwoorden en als het de rechter aannemelijk voorkomt, dan moet u aantonen dat het niet klopt, zo gaat dat in de praktijk. En dat kan lastig zijn. Wat wellicht voor u kan pleiten is dat u kennelijk niet op de hoogte bent gesteld van de regeling dat kosten bij laat afzeggen in rekening worden gebracht. Hier ligt een stukje bewijstlast voor de tandarts.

Het geeft weinig zin in te gaan op de reden van afzegging. Daarin is de rechter niet geïnteresseerd.

Misschien dat andere formgebruikers nog goede tips hebben.
do, 08/20/2009 - 20:10 Permalink
Ownix

Hoi Spiegeltje, bedankt voor je reactie.

Ik snap ook best wel dat de tandarts een gedeelte vergoed wil hebben, maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat die zo een 1100 euro aan kosten heeft gemaakt.

Denk dat ik even een kopie nota ga vragen want ik heb geen idee waar die is beland.. deze zal ik dan even posten.

Naast die hoge nota voel ik me ook gewoon echt harstikke rot om hoe hij me te woord heeft gestaan, is toch niet normaal dat je geeneens normaal te woord gestaan word, hij heeft mn angst alleen maar erger gemaakt, en niet zo een beetje ook..
En dat hij me daarna nooit meer een reactie heeft gegeven is gewoon onbeschoft.

Verdere reacties zijn natuurlijk meer dan welkom!!

Groetjes, Angelique
vr, 08/21/2009 - 11:00 Permalink
Ownix

Hoi hoi,

Even een update.

De kopie van de nota ligt hier voor me dus ik typ hem even over.

12-01-09 C84 Voorbereiding narcosebehandeling 41,00
15-01-09 U10 Uurtarief behandeling gehand. patient 524,21

Totaal : € 565,21

Dus het uurtatief is best aan de hoge kant.
Ik heb nu aan het deurwaarderskantoor laten weten dat ik de voorbereiding van de narcosebehandeling en een consult wil betalen.
Ik mag nu zelf her en der gaan uitzoeken wat mijn recht is, ik wacht nu een reactie af van enkele instanties, en heb nog tot 11 september gekregen van de deurwaarder, kan eventueel nog verlengd worden.

Misschien dat iemand hier een reactie op de nota kan geven???

Groetjes, Angelique
wo, 08/26/2009 - 15:52 Permalink
Spiegeltje

U10 is het uurtarief voor een gehandicapte patient, bijvoorbeeld een extreem angstige patient. In de tarievenbeschikking van de NZa (zie http://www.tandarts.nl/verzekeringen/tarieven_2009.pdf) hoort daarbij een maximum tarief van 137,50 euro per uur.

Staat er ook een aantal (uren) bij?

Maar om aan 524,21 te komen is wel sprake van een hele lange onlogische behandeltijd. Zelf vermoed ik (weet niet zeker) dat het de kosten van de anesthesist zijn. Ik weet niet of die normaal zijn, maar de tandarts mag het dan m.i. zo niet op de rekening zetten.
wo, 08/26/2009 - 16:11 Permalink
Ownix

Hallo,

Ik ben wel behoorlijk bang ja, maar ik weet nou niet of ik onder extreem val, ik wou inderdaad wel onder volledige narcose behandeld worden, maar durf wel gewoon na te laten kijken zonder narcose ofzo.. maarja dat is weer een ander vraagstuk dan!

Er staan geen uren oid op die factuur, hetgene wat ik getypt hebt is naast mn persoonlijke gegevens het enige.

En ik kan de tandarts ook nooit persoonlijk bereiken voor commentaar...
Ohja.. de behandeling was 3 kiezen trekken.
Ik heb nooit specificaties oid op papier gekregen van een behandelplan.
Alleen dat hij 3 kiezen zou trekken, hij wou ook mn verstandskiezen trekken, dat wou ik niet omdat er niets aan mankeert, hij wou het uit voorzorg doen.
Dit is alleen mondeling besproken op de eerste afspraak , toen heeft hij alleen gekeken en verteld wat hij zou gaan doen.

Groetjes, Angelique
wo, 08/26/2009 - 16:20 Permalink
Ownix

Tja, ik vond het inderdaad ook dus aan de flinke kant.
Al blijft het moeilijk om echt een concreet antwoord te krijgen, en sommige diensten zijn gewoon niet bereikbaar.
Maarja, ik heb gelukkig nog even de tijd, en ga ook zeker de tandarts nog laten weten dat hij echt heel onredelijk in zn reactie is geweest, ik kan me best voorstellen dat hij het vervelend vond, maar dat is geen rede om te reageren zoals hij tegen mij deed.

No way dat ik nu nog naar een tandarts ga.
wo, 08/26/2009 - 21:03 Permalink
Ownix

Zojuist contact gehad met de assistent van de tandarts, deze vertelde mij dat een narcosebehandeling duizenden euro's kost, en dat ze mij voor 1,5 uur ingepland hadden. ( 3 kiezen verwijderen, de assistent bevestigde dat die 3 kiezen trekken ook het enige was).

Ik vroeg waarom het dan zo was omschreven als 3.5 uur voor U10 , ze zei dat er nog geen code was voor een narcosebehandeling en die dus zo omschreven wordt.
Dan nog is anderhalf uur maal 137.50 geen 524,21 lijkt mij toch?
En er zou volgens de TIP die code toegepast moeten worden van het niet nakomen van de afspraak.

Ik snap er geen snars meer van.

Wat kan ik nou het beste doen?

Iemand nog advies?? :(
do, 08/27/2009 - 11:22 Permalink
vV

gewoon voor laten komen dan maar...?
Blijkbaar is het voor u ook een principekwestie.

Dat er meer tijd word ingepland dan ""alleen maar"" voor het trekken zelf is logisch, je wilt optimaal gebruik maken van d enarcose, daarnaast si er tijd voor het onder narcose brengen zelf . per saldo word ook alle werk voor aanvraag etc hierin meegenomen. Dus een totaalbedrag van de ruim 500 vind ik zo heel erg gek niet.

Al met al heeft u 2 opties, die u eigenlijk voor u zelf had moeten bedenke voor er incassokosten aan de orde waren (zijn toch bijna 2 maanden) namelijk of u uit principe hiermee voor de rechter wilt staan of niet. Die nna is een feit, de tandarts zal het bedrag heel goed moeten onderbouwen, maar dat is geen probleem. enige is of een rechter uw kant van de zaak mee laat wegen en zo ja in welke mate. Dat is een gok die u dan moet nemen. met risico dat u voor de volle mep veroordeelt wordt met incassokosten en kosten kantongerecht erbij.
do, 08/27/2009 - 15:49 Permalink
Ownix

Het is zeker ook een principekwestie inderdaad.
Ik vind het echt vreemd dat ik gewoon werd toegeschreeuwd aan de telefoon , en dat toen ik vroeg of ik het uit mocht leggen er gewoon gezegd werd : je zoekt het maar lekker uit! en vervolgens de hoorn erop werd.
Ze erkennen ook dat ze me niet op de voorwaardes gewezen hebben.

De rede dat er zo een tijd tussen zit is heel simpel : ik heb heel vaak contact gehad met het bedrijf dat de facturering doet, en werd steeds afgewimpeld wanneer ik naar de tandarts zelf vroeg om het normaal te bespreken,wat ik dus ook nog steeds niet heb kunnen doen.

Het bedrijf van de facturering heeft me ook steeds gezegd om de reactie van de tandarts even af te wachten, ik verwacht ook heus niet dat de man binnen een paar dagen reageerd, hij heeft heus wel meer te doen.

Na 2 brieven naar de tandarts en vele telefoontjes naar de praktijk en dat bedrijf wat de facturen doet lag het dan ook bij de deurwaarder.

Maargoed, ik heb het ook gemeld bij mn zorgverzekeraar en wacht nu hun reactie weer even af.
do, 08/27/2009 - 15:57 Permalink
Spiegeltje

Ik denk ook dat de tandarts de kosten wel aannemelijk kan maken maar er spelen wel degelijk een aantal juridische argumenten in zijn nadeel.

1. Er is niet vooraf gewezen op de voorwaarden (gevolgen niet tijdig afbellen).
2. Er is een rekening gestuurd voor een behandeling die niet heeft plaatsgevonden (er had de code moeten worden gebruikt voor een niet nagekomen afspraak (volgt uit de tarievenbeschikking maar probeer dit zwart op wit te krijgen van TIP)).

In het ergste geval kan er ook nog een paar honderd euro bij komen aan kosten als je het laat voorkomen maar als de rechter vindt dat je wel een punt heeft (maar geen gelijk) kan het bedrag ook worden gematigd en dan worden de kosten ook gedeeld door partijen.
za, 08/29/2009 - 00:53 Permalink
vV

dat er niet egwezen is op de gevolgen van niet nakomen van afspraken is wel een heel zware trouwens. Mondeling alleen is ook niet voldoende, meot echt zwart op wit bv op afspraakkaartjes of in een overhandigde praktijkinformatiefolder staan, of in een brief met uitleg over de behandeling wellicht, maar in ieder geval ergens...
ma, 08/31/2009 - 13:15 Permalink
Ownix

Ja dat was mijn idee dus ook.
Maargoed, ik hou jullie zoiezo op de hoogte van wat er gebeurd.
Ik moet nu eerst de reactie van mn zorgverzekering afwachten, daar ligt een klacht.
En ik dien een klacht in bij de organisatie waar de tandarts bij aangesloten is.

Groetjes, Angelique
ma, 08/31/2009 - 16:25 Permalink
Ownix

Grappig dat je het zegt..
Het is deze week afgehandeld!

De zaak bleek dus inderdaad naar een rechter gestuurd te zijn.
Ik heb hier geen brief van ontvangen, en de bemiddelaar wist er ook niets van.( nou is dat niet ongewoon hier.. onze post wordt regelmatig verkeerd bezorgt)
Maargoed, de tandarts zelf belde mij dus met die mededeling en dat ik dus in mijn gelijk ben gesteld.
Zelf had ik al aangegeven ( in brief aan tandarts en mijn klacht bij NMT) dat ik anderhalf uur U10 wou betalen, plus de voorbereidingkosten.
Volgens de tandarts komt dat dan op 250,- euro.
Dan neemt hij de rest voor zijn rekening, en is de zaak agehandeld
Ik ben hiermee accoord gegaan, want aan al dat gedoe heb je toch ook niks.
Of ik in de komende 20 jaar naar een tandarts durf te gaan... betwijfel ik heel erg, ben nu ook nog steeds niet geweest.

Groetjes
do, 04/01/2010 - 01:16 Permalink