Ned. Patiënten Consumenten Federatie over de tandarts

Author:
Ivoortje
Posted:
ma, 07/29/2013 - 18:47
BJN

Conclusie van het onderzoek:

Een goede tandarts heeft:
- Brede openingstijden
- Bij elke patient nieuwe handschoenen en een nieuw spoelbekertje
- Aandacht voor de patient (niet voor iets anders)
- Vooraf een passende uitleg en offerte
- Achteraf advies over te verwachtte problemen.

Gemakkelijk haalbaar toch? Ik ondersteun de uitkomsten van dit onderzoekje volledig. Ik verwacht dat bij herhaling nu, 3 jaar later, er een stijging in kwaliteit is. Dit wil je van elke 'winkel', aansluiten van het aanbod aan de vraag van de consument.. Als winkels dat doen mogen zij rekenen op veel klanten EN vrije prijzen! Omdat brede openingstijden alsmede ruime informatie, nooit meegewogen worden in de VASTE tarieven voor de tandarts zou de NPCF zich sterk kunnen maken voor onderscheidend vermogen in deze opsomming van logische kwaliteitsaspecten. De huidige vaste tarieven zijn praktisch ernstig beperkend voor een deel van de opgebrachte kwaliteitsaspecten.

Vaak vergeet de NPCF naast de rechten, ook de wettelijke plichten van de patient te melden:
- Meewerken aan de behandeling (poetsen en interdentaal reinigen, dagelijks)
- Opvolgen van adviezen
- Tijdig betalen

En: je hebt bijna geen tandarts nodig als je dagelijks poetsen, EN je dieet, kloppen!
En en: NL geeft jaarlijks nog steeds veel meer uit aan zoetwaren dan aan de tandarts....
wo, 07/31/2013 - 10:11 Permalink
vV

goede aanvulling BJN! zo is het helemaal.
Om even te zwijgen over de zeer dubieuze rol die de NPCF in bepaalde discussies speelt, maar ik verwacht ook niet anders van een instelling die nagenoeg volledig gesubsidieerd wordt uit giften vanuit zorgverzekeraars, en waar dat geld ook bijna volledig opgaat aan salarissen.
Oftewel een club die voornamelijk doet alsof zij belangrijk is maar verder alleen bezig is de eigen werkplek veilig te stellen. En waar de top wel zonder problemen boven Balkenendenorm opstrijkt (niet duidelijk uit de jaarverslagen, maar als je daar niet eerlijk en open over kan zijn.....) maar van mening is dat de mensen die het echt belangrijke werk doen maar 24/7 moeten werken tegen de helft van wat zij zelf "'verdienen""...
wo, 07/31/2013 - 11:33 Permalink
BJN

Langzamerhand realiseert NL zich best wie er allemaal in de zorg 'werkt', wie er geld aan verdient ZONDER OOIT iets aan zorg te leveren. Dat daarmee de helft van de zorgkosten naar buromensen gaat is jammer(lijk) en dit aspect blijft steeds door goede lobby onbelicht vanuit journalisten.

NL is voorloper in EU in het oprichten en onderhouden van controlerende en additionele instaties die op basis van -het-niet-vertrouwen- van de professional wil opereren. De buromens houdt zichzelf in stand...
wo, 07/31/2013 - 16:32 Permalink
vV

http://jaarverslag.npcf.nl/images/Algemeen/Balans%20%20WV-rekening%20ja…

dan zie je een stijging van totale kosten van een 20% van 2011 naar 2012, met een daling van een dikke 10%van wat er daadwerkelijk aan kosten van ondernomen activiteiten is. De rest is allemaal personeelskosten en huisvesting/kantoor. En dat is een 80% van wat er totaal uitgegeven wordt. En uitgaven zijn hoger dan inkomsten... een gemiddelde onderneming zou zich hier diep voor schamen, nee sterker nog zou ophouden te bestaan. De club leeft geheel en al van subsidies (vnl verzekeraars, in mindere mate regering)
wo, 07/31/2013 - 17:27 Permalink