Nalatigheid van de tandarts

Author:
athalia
Posted:
di, 05/04/2010 - 14:10
Kan iemand mij helpen met het volgende probleem;

Mijn ex tandarts heeft heel veel dingen verkeerd gedaan en daardoor krijg ik straks een dikke rekening van mijn nieuwe tandarts.
Ik heb vorig jaar een vulling verloren en heb een afspraak gemaakt bij de tandarts. Deze heeft het gaatje weer opnieuw bijgeboord en gevuld. Tevens had ik een klein gaatje in mijn voortand en heeft hem meteen gevuld. Na een paar weken kreeg ik ongelooflijk veel pijnscheuten in mijn kies en de vulling van mijn voortand was ook al weg dus ik weer terug. Hij weer opnieuw de kies geboord en gevuld en ook weer mijn voortand. Wederom na een paar weken hetzelfde verhaal, pijn kies en vulling voortand weg.

Ik heb al eerder een probleem gehad en daar ben ik vervolgens wel 5 keer voor terug geweest. Ik heb om mij heen gevraagd en iedereen heeft dezelfde klachten over deze tandarts.

Nu zit ik sinds kort bij een andere tandarts. Zij heeft een fot gemaakt van de gevulde kies. Op de foto kan je duidelijk zien dat mijn ex tandarts mijn kies niet goed heeft gevuld en bij het boren heeft hij ook de kies ervoor beschadigd. Mijn tandarts moest dus 2 behandelingen doen. Blijkt ook nog eens dat doordat mijn ex tandarts mijn kies niet goed heeft behandeld ik een mega wortelkanaalbehandeling nodig had. Vanmiddag moet ik voor de 3e keer terug omdat het flink ontstoken was, etc.

Mijn zus is tevens overgestapt op naar een andere tandarts en daar blijkt dat elk gezinslid gaten heeft. En niet 1, nee 4 of 5. De ex tandarts heeft zelfs 3 kiezen van mijn zwager vernaggeld dat hij kronen moet krijgen.

Dit is nog maar een klein stukje van het verhaal. Het is toch te belachelijk voor woorden dat zo'n tandarts gewoon door gaat met zijn praktijk.

Kan iemand mij misschien helpen met dit verhaal. Hoe kunnen wij de gemaakte kosten die niet worden vergoed de verzekering verhalen op deze man?
alpifresh

Wanneer een onafhankelijke tandarts bevestigt dat er te grote fouten zijn gemaakt, kun je een rechtszaak aanspannen. Maar dat gaat je absoluut veel meer kosten dan de herstelkosten.
Of je moet genoeg lotgenoten kunnen vinden en samen actie ondernemen. Ook dat kost geld en heel veel energie.

Als je van mening bent dat deze tandarts zijn werk niet meer zou mogen doen (of minimaal officieel berispt moet worden, of zoiets) kun je contact opnemen met de inspectie voor de volksgezondheid om te vragen hoe je dat aan moet pakken. Financieel word je hier zelf niet beter van.

Een derde optie is om je verzekering (als je die hebt voor tandartskosten) in te schakelen. Meld daar wat je zelf hebt geconstateerd en vraag hen om een en ander uit te zoeken.
di, 05/04/2010 - 16:45 Permalink
vV

handiger lijkt mij om eerst de tandarts zelf te contronteren met eea. Geef hem een week of wat om te reageren. Komt er geen reactie of een die onvoldoende ""geeft"" naar uw mening kunt u beter dan naar de rechter stappen (met alle kosten van dien) een klacht indienen bij de klachtencommissie van de beroepsvereniging waar de tandarts bij aangesloten is (NMT of ANT) Die zullen eerst een bemiddelingspoging doen, en lukt dat niet of kan dat om een of andere reden niet de klacht inhoudelijk behandelen. Meestal heeft dat wel het gewenste efect.

Dan ga ik er wel vanuit dat er meer aan de hand is dan oude vullingen die toch al vervangen hadden moeten worden, of andere dingen die toch wel gebeurt zouden zijn. Want de tandarts is natuurlijk niet verantwoordelijk voor het ontstaan van gaatjes en ksoten van herstel daarvan.
di, 05/04/2010 - 17:54 Permalink