kritiek op collega

Author:
krumudatra
Posted:
ma, 07/02/2007 - 14:55
Beste tandartsen.
Ik werk (als mondhygieniste) sinds kort samen met een tandarts met veel ervaring. Toen ik echter zijn werk zag viel ik bijna achterover van verbazing. Hij levert zeer slecht werk. (Hij is echter wel zeer geliefd bij zijn patienten, die absoluut overtuigd zijn van zijn kwaliteit). Wie heeft er een advies om dit aan te pakken.
vV

Hij levert zeer slecht werk.
zoals??

Tja lastig...Mee in gesprek gaan??

Bedenk wel: als uw ""inmenging"" in verkeerde aarde valt is dat wel het begin van een nieuw rondje vacatures zoeken...waarschijnlijk. Ik neem tenminste niet aan dat wanneer u dit probleem zelf wel zo ziet u daar zelf niet wilt blijven werken als hij er zelf niets aan doet..
ma, 07/02/2007 - 15:12 Permalink
Lieneke

Probeer voor te leggen wat het probleem is. Waar schort de kwaliteit precies, en hoe kan de tandarts dit verbeteren. Uit de reactie van de tandarts kan je opmaken of hij dit zich aantrekt en of hij iets wil doen met de kritiek. Als je de indruk krijgt dat hij er iets mee wil doen, wacht dan af, kijk of er verbetering op treedt. Zo niet...gauw opzoek naar vacatures!
wo, 07/04/2007 - 13:17 Permalink
krumudatra

Zoals, caries tot in de pulpa en geen endo doen, noodkronen jaren laten zitten totdat de wortel eronder niet meer gered kan worden, foto's waarop duidelijk caviteiten te zien zijn en die niet worden behandeld.

Het probleem is dat het een groeps praktijk is, ik hier al een tijd tot tevredenheid werk met leuke tandarts collegae. Hij is hier net nieuw. Over het algemeen heb ik het hier altijd erg goed naar mijn zin gehad.

Ook de andere tandarts weet niet wat te zeggen.

Alle raad is welkom.
wo, 07/04/2007 - 13:25 Permalink
Spiegeltje


Ook de andere tandarts weet niet wat te zeggen.


Maar die is kennelijk wel op de hoogte? Dan zou ik zeggen: kaart het gezamenlijk aan bij de slecht presterende tandarts. Misschien gaat dan bij hem een lichtje branden. Kennelijk is ie een beetje makkelijk geworden, sommige mensen moeten dan een zetje krijgen. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Maar in mijn (technische) werkomgeving controleren we steeds elkaars werk en is kritiek vaak niet van de lucht! In de medische wereld schijnt dat nogal gevoelig te liggen.
wo, 07/04/2007 - 14:19 Permalink
fleetstone

Een eerste (diplomatieke en veilige) stap: beiden vragen stellen aan deze tandarts . Hij/zij voelt zich op die manier dan niet meteen aangevallen.

Vragen als “waarom niet die caviteit behandelen” , “is het niet beter om ...” of “ wat kan er verwacht worden als dit of dat niet gedaan wordt” enz.
Ze kunnen een opening zijn tot een discussie. Wat kan leiden tot zelfreflectie. Elkaars inzichten worden duidelijk.
Als jullie beiden hierna overtuigd zijn van ondeugdelijk handelen, komt stap twee: sámen deze tandarts ter verantwoording roepen.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
wo, 07/04/2007 - 14:43 Permalink
Lieneke

Als die tandarts net nieuw is en jij werkt er al een tijdje, dan sta je denk ik best sterk. Vooral als je steun krijgt van een collega. Stel nou dat je er niks van zegt...dan worden er een heleboel mensen er de dupe van. Ik vind het bijna je plicht om er wat van te zeggen.
En als je het niet zelf durft, speel het dan via je werkgever.
wo, 07/04/2007 - 14:45 Permalink
vV

In de medische wereld schijnt dat nogal gevoelig te liggen.
heeft denk ik niets met medische wereld te maken.. Zeker binnen 1 praktijk moet het mogelijk zijn over deze zaken te praten. Want wat doe je anders met elkaar.. Een groepspraktijk of praktijk met medewerkers is er niet alleen om meer werk te kunnne verzetten, maar (mi tenminste) ook een uitgelezen kans tot hogere kwaliteit. 2 weten immers meer dan 1. Voor mij is collegiaal overleg , voorleggen casus en ook openstaan voor kritiek als iemand bij een waarneming iets gezien heeft wat ie zelf misschien anders gedaan had gewoon pure noodzaak. Staat ie er niet voor open is dat zijn probleem, zeker als het zo vergaat!! Klinkt mij toe alsof ie redelijk opgebrand is, en daar zijn dan qonsequenties uit te trekken. En dat kan prima op een manier dat en de kwaliteit van het werk veel hoger wordt, en hij zelfs weer lol in het werk gaat krijgen. namelijk: minder patienten in dezelfde tijd plannen. En geloof mij, omzetdaling hoeft ie ook nog eens niet bang voor te zijn. Maar het werk wordt gewoon weer leuk als je echt tijd hebt goed af te ronden waar je mee bezig bent! Planning is de sleutel!
wo, 07/04/2007 - 16:21 Permalink
omaatje lief

zorg dat zo'n tandarts gestopt wordt! maak het dus bespreekbaar bij de andere tandartsen en zorg dat zij de tandarts hierop aanspreken. Er wordt helaas zo vaak broddelwerk afgeleverd en waarom....???? omdat de tandarts is uitgeblust, dat zal lekker worden, patienten moeten beschermd worden tegen dit soort zaken! Wens je veel wijsheid en sterkte! :o
zo, 07/22/2007 - 18:04 Permalink
krumudatra

Bespreekbaar maken is erg moeilijk, de tandarts is al erg lang tandarts. Hoe vertel je aan een oudere heer, dat hij (waarschijnlijk al jaren) zijn werk niet goed doet.

Een andere vraag is ben ik wettelijk verplicht (of de andere tandartsen) om dit ergens te rapporteren. We zeggen natuurlijk wel tegen de patienten wat er mis is. Helaas hebben die vaak het principe van de andere tandarts heeft nooit iets gezegd en hij heeft gelijk.
do, 08/02/2007 - 11:00 Permalink
fleetstone

Zijn patiënten zijn kennelijk zeer dol op hem. En jullie zijn maar ‘jonkies’.

Ik heb zelf eens te maken gehad met een (vervangende) huisarts op respectabele leeftijd wiens diagnose én medicatie door een oogarts compleet is weggehoond. Woedend was die oogspecialist!
Deze huisarts miskende bij een andere patiënt een gevaarlijk ziekteverschijnsel met uiteindelijk de dood als gevolg. Hoewel het geval in de omgeving bekend was, mocht het niet baten. Zijn klanten bleven dol op hem. Leeftijd, charisma, vriendelijkheid en innemendheid waren zijn pro’s.... Niks aan te doen.

Wettelijk verplicht dit te rapporteren? Ik denk dat, in principe, geen enkele beroepsbeoefenaar verplícht is fout handelen van een ander te rapporteren. Ik denk dat dat RECHT bij de benadeelde ligt (de patiënt dus).
Maar áls je het doet, zul je het samen met de collega-tandarts moeten doen. Twee staan sterker dan één.
vr, 08/03/2007 - 01:00 Permalink