Klacht over tandarts

Author:
Rob
Posted:
do, 09/13/2001 - 18:11
Hallo,

Als je een gegronde klacht hebt over een tandarts , waarbij je zélfs van een andere tandarts te horen krijgt dat je klacht ABSOLUUT gegrond is , waar moet je deze dan indienen?
Het gaat hierbij om slechte vullingen ; in plaats van de speciale vorm ( die langer blijft zitten ) heeft deze tandarts bij onze familie allemaal ronde (!) vullingen gemaakt , iets wat een eerstejaars al zou moeten weten dat dat NIET goed is...
de digitale tandarts

Hoewel ik me eigenlijk niet iets kan voorstellen bij uw klacht, kan ik u wel vertellen wat de normale gang van zaken is.

Normaliter dien je een klacht in eerste instantie in bij de klachtencomissie van de beroepsorganisatie waar de tandarts bij is aangesloten.
Dit zal over het algemeen de Nederlandse Maatschappij ter bevordering van de Tandheelkunde (NMT) zijn. Hieronder vind u hun informatie betreffende het klachtrecht:

De meeste patiënten zijn tevreden over hun tandarts. U waarschijnlijk ook. Desondanks kan het een keer voorkomen dat u vindt dat hij of zij u verkeerd of onzorgvuldig heeft geïnformeerd of behandeld. Het is belangrijk dat u iets met die onvrede doet. Hieronder vertellen wij u wat u kunt doen.

Een verhelderend gesprek
Als u niet tevreden bent over uw tandarts, is het verstandig hem of haar dit te laten weten. Zo'n gesprek kan zeer verhelderend werken. De tandarts kan dan nog eens uitleggen waarom hij of zij iets op een bepaalde manier heeft gedaan.
Bovendien is het voor de tandarts belangrijk om te weten dat u een probleem heeft. U kunt dan gezamenlijk zoeken naar een oplossing.

NMT-klachtenregeling
Als een bemiddelingspoging van de NMT niet tot een bevredigende oplossing leidt, kunt u een formele klacht indienen. De NMT heeft daar een regeling voor die volledig voldoet aan de eisen die de wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector aan iedere zorgverlener stelt. Een formele klacht kunt u schriftelijk indienen bij de NMT. Als uw brief daar is ontvangen, krijgt u de geldende procedureregels toegestuurd. Nadat aan de hierin genoemde formaliteiten is voldaan, wordt de klacht behandeld. Dat gebeurt door een Regionale beoordelingsraad als het om een klacht over een tandarts gaat. Betreft uw klacht een orthodontist of een kaakchirurg, dan wordt deze behandeld door de Specialisten-beoordelingsraad.
De beoordelingsraad zal u en uw tandarts uitnodigen voor de mondeling behandeling van de klacht. Daar zal van u beiden worden gevraagd om het gerezen probleem toe te lichten. Enige weken later zullen beide partijen schriftelijk op de hoogte worden gesteld van de uitspraak van de raad.

Kosten
Als u kiest voor de klachtenprocedure, dan wordt u als bijdrage in de kosten een bedrag van 75 gulden gevraagd. Na ontvangst van uw betaling wordt uw klacht in behandeling genomen. U krijgt dit bedrag terug als uw klacht gegrond wordt verklaard



[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2001-10-01 21:17 ]
ma, 09/17/2001 - 09:55 Permalink