klacht over prothese/betaling

Author:
CJBLOM
Posted:
do, 10/17/2002 - 16:53
LS,

Ik heb 15 maanden geleden een nieuwe bovenprothese aangemeten gekregen. Afgelopen zomer zijn daaruit twee kiezen losgelaten. De reparatie is uitgevoerd door een tandtechnisch bureau, aanbevolen door de tandarts die de prothese heeft laten maken. Nu stuurt de tandarts een rekening. Ik ben van mening dat een prothese iets van 20 jaar mee moet kunnen (met de vorige heb ik 25 jaar lang geen tand of kies verloren). De tandarts beweert dat er maar een half jaar garantie gegeven wordt, volgens mij is dat in strijd met consumentenrecht. Ik heb haar geschreven, per omgaande reactie op de rekening, dat ik een beoep doe op garantie. Zonder commentaar stuurt zij nu een aanmaning, verhoogd met 5 euro kosten. Er zit alleen een uittreksel van de betalingsvoorwaarden bij, verwezen wordt naar de NMT, maar er is geen adres of telefoonnummer te vinden op dit uittreksel en ook op de website van de NMT is geen adres of telefoonnummer te vinden. De tandarts dreigt nu al met een deurwaarder, en maakt het telefoongesprek niet af. Wat moet ik doen, ik heb geen zin in een deurwarder, maar ik vind de reactie (en het in eerste instantie uitblijven daarvan) ronduit belachelijk en een belangrijke steun voor mijn mening dat veel tandartsen alleen maa geldwolven zijn!
nellie

Normaliter dien je een klacht in eerste instantie in bij de klachtencomissie van de beroepsorganisatie waar de tandarts bij is aangesloten.
Dit zal over het algemeen de Nederlandse Maatschappij ter bevordering van de Tandheelkunde (NMT) zijn. Hieronder vind u hun informatie betreffende het klachtrecht:

De meeste patiënten zijn tevreden over hun tandarts. U waarschijnlijk ook. Desondanks kan het een keer voorkomen dat u vindt dat hij of zij u verkeerd of onzorgvuldig heeft geïnformeerd of behandeld. Het is belangrijk dat u iets met die onvrede doet. Hieronder vertellen wij u wat u kunt doen.

Een verhelderend gesprek
Als u niet tevreden bent over uw tandarts, is het verstandig hem of haar dit te laten weten. Zo'n gesprek kan zeer verhelderend werken. De tandarts kan dan nog eens uitleggen waarom hij of zij iets op een bepaalde manier heeft gedaan.
Bovendien is het voor de tandarts belangrijk om te weten dat u een probleem heeft. U kunt dan gezamenlijk zoeken naar een oplossing.

NMT-klachtenregeling
Als een bemiddelingspoging van de NMT niet tot een bevredigende oplossing leidt, kunt u een formele klacht indienen. De NMT heeft daar een regeling voor die volledig voldoet aan de eisen die de wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector aan iedere zorgverlener stelt. Een formele klacht kunt u schriftelijk indienen bij de NMT. Als uw brief daar is ontvangen, krijgt u de geldende procedureregels toegestuurd. Nadat aan de hierin genoemde formaliteiten is voldaan, wordt de klacht behandeld. Dat gebeurt door een Regionale beoordelingsraad als het om een klacht over een tandarts gaat. Betreft uw klacht een orthodontist of een kaakchirurg, dan wordt deze behandeld door de Specialisten-beoordelingsraad.
De beoordelingsraad zal u en uw tandarts uitnodigen voor de mondeling behandeling van de klacht. Daar zal van u beiden worden gevraagd om het gerezen probleem toe te lichten. Enige weken later zullen beide partijen schriftelijk op de hoogte worden gesteld van de uitspraak van de raad.

Kosten
Als u kiest voor de klachtenprocedure, dan wordt u als bijdrage in de kosten een bedrag van 75 gulden gevraagd. Na ontvangst van uw betaling wordt uw klacht in behandeling genomen. U krijgt dit bedrag terug als uw klacht gegrond wordt verklaard
zo, 11/03/2002 - 23:12 Permalink