Garanties op prothese

Author:
Dave1976
Posted:
vr, 05/04/2007 - 11:47
Beste Lezers,

Ik heb sinds december een volledige prothese. De bovenkant ben ik zeer tevreden over en ziet er perfect uit. De onderkant is een drama, ik heb al drie keer aangegeven aan mijn tandarts dat ik er niet happy mee ben, want als ik deze draag lijk ik op MR.ED!! De onderprothese staat naar mijn idee veels te ver naar voren.

Nu stuurt mijn tandarts hem telkens terug naar een externe tandtechnieker, die er vervolgens lekker met zijn dremel op tekeer gaat, en krijg ik hem weer terug, maar uiteraard nog steeds hetzelfde probleem.

Puntje bij paaltje geeft de tandarts aan, dan moeten we maar een nieuwe prothese gaan maken, dus weer happen etc. Alleen nu moet ik voor die kosten opdraaien werd mij verteld. Dus ik gelijk op tilt, want ik heb zoiets, ho ho , het is jouw fout, niet de mijne. En het happen werd verricht door een assistente nota bene!

Ik ben razend benieuwd of iemand hier op dit forum een soortgelijke situatie heeft meegemaakt, en mij eventueel zou kunnen informeren hoe dat afgelopen is.

ALvast bedankt.
mecánico para …

Als u sinds december een prothese hebt is uw kaak ondertussen 6 maanden aan het slinken geweest. De pasvorm wordt steeds minder. Met name de onderkaak is daar erggevoelig voor en verliest wel 5 to 10 mm hoogte van het bot. Er zit niet veel anders op dan een nieuw gebit te maken. En ja de kosten zijn voor u zelf, want garantie op een nieuw gebit als net alle tanden eruit zijn is niet te geven .

Wie de afdruk maakt is helemaal niet van belang, het is uw kaak die geslonken is. Misschien was het handig van de tandarts al meteen aan te geven dat dit er aan zat te komen. En dat u meteen op tilt sloeg was daarmee dan misschien te voorkomen. Maar het is uw probleem en de tandarts kan niets tegen dat slinken doen.

Jammer maar tis niet anders.
vr, 05/04/2007 - 12:04 Permalink
Dave1976

You missed the point!

Het gaat me niet om de pasvorm, dat gebit staat veel te ver naar voren.
Hij is al ge-rebased en hij zit op zich goed.
Alleen ik ben niet tevreden over de stand, en mijn tandarts zegt zelf ook dat deze veel te ver naar voren staat.
Alleen een nieuwe moet je dan wel even zelf betalen.
Dit is toch raar, ik maak dat ding toch niet ?
Met andere woorden als een tandarts iets niet naar tevredenheid van de klant maakt, draait de klant voor de kosten op ?
vr, 05/04/2007 - 12:13 Permalink
vV

nu ja.. ook hier weer even met de tandarts cumminiceren, vertellen dat hij zelf heeft toegegeven dat het niet goed gedaan is.

overiens hoeft er zeker als de basis goed is niet een hele nieuwe gemaakt worden. Nieuwe opstelling is was zetten, controleren en goedkeuring door patient (hoe ging dat trouwens in de pasfase?? heeft u het toen goedgekeurt?? Of is ie misschien gemaakt naar de situatie van uw eigen gebit?) dan afpersen en klaar. Kan in goed overleg tussen tandarts en techniek in een week gebeuren, en hoeft echt niet veel te kosten (voor tandarts en/of lab dan.. uitgaande dat u volledig bent in uw info.)
vr, 05/04/2007 - 13:04 Permalink
mecánico para …

You missed the point!


wees dan ook duidelijk!
:smt003

maar als u het zo schrijft.........dan snap ik de grieven wat beter, en kan ik me wat meer vinden in het geheel
vr, 05/04/2007 - 13:45 Permalink
Dave1976

Ik heb moeten happen voor de pasvorm een week na alles er uit was gehaald. Vervolgens een aantal dagen later kon ik terug komen want de prothese was klaar.

Eerste reactie van de tandarts en mijzelf, "hij staat veel te ver naar voren". Dus weer teruggestuurd naar de tandtechnieker. Komt ie weer terug na een week, probleem idem dito.
Waarop mijn tandarts zegt, dan moeten we maar een nieuwe maken, alleen de kosten zijn voor u.

Mijn vraag is eigenlijk, wie kan ik het aanrekenen dat de prothese te ver naar voren staat ?
vr, 05/04/2007 - 15:04 Permalink
mecánico para …

als jet het zo stelt kan die techniker even een nieuwe gaan maken en zijn de kosten voor hem en de tandarts. Kijk wegens prutswerk van de tandarts (die is wel verantwoordelijk voor hoe en wat en kan een passen in was fase vragen voorafgaand aan het persen) ga je natuurlijk niet twee keer dokken. De opstelling kan je dan wel niet passen als patient maar je hoort in elk geval te controleren hoe en/of wat staat.
vr, 05/04/2007 - 15:12 Permalink
dave.rianne

Als u sinds december een prothese hebt is uw kaak ondertussen 6 maanden aan het slinken geweest. De pasvorm wordt steeds minder. Met name de onderkaak is daar erggevoelig voor en verliest wel 5 to 10 mm hoogte van het bot. Er zit niet veel anders op dan een nieuw gebit te maken. En ja de kosten zijn voor u zelf, want garantie op een nieuw gebit als net alle tanden eruit zijn is niet te geven .

Wie de afdruk maakt is helemaal niet van belang, het is uw kaak die geslonken is. Misschien was het handig van de tandarts al meteen aan te geven dat dit er aan zat te komen. En dat u meteen op tilt sloeg was daarmee dan misschien te voorkomen. Maar het is uw probleem en de tandarts kan niets tegen dat slinken doen.

Jammer maar tis niet anders.


Ik ben het hierin absoluut niet mee je eens!
Er wordt gehapt als de patient nog tanden heeft en er wordt ook nog eens gehapt wanneer alles getrokken is. Als je vervolgens een prothese krijgt die al vanaf dag 1 niet goed zit en de tandarts geeft dit notabene zelf ook aan, heb je recht op iets wat wel goed zit.

Dat een kaak gaat slinken is inderdaad niet te wijten aan de tandarts, maar dat zou dan dus moeten betekenen dat de prothese, bij de eerste plaatsing, supergoed moet hebben gezeten en dat NU, bijna een half jaar later, de problemen pas ontstaan.. En dat is dus niet het geval..De prothese zat vanaf dag 1 al niet correct, zoals ik het lees.

Neem een ander voorbeeld.. U laat uw broek korter maken. De coupeur steekt hem voor u af en maakt hem vervolgens korter.
Als u hem komt halen blijkt hij veel te kort te zijn.. Dan heeft u dus, meteen, recht op een reparatie, een vergoeding of een nieuw exemplaar.
Dat u vervolgens, een half jaar later, een cm gegroeid bent en de broek dus wederom te kort is, is dan dus niet aan de kleermaker te wijten.
Stom voorbeeld..Maar komt op hetzelfde neer.

Deze meneer heeft betaald, neem ik aan, voor een prothese die hij dus ook moet kunnen gebruiken. Hij heeft nu, denk ik, al bijna een half jaar zonder tanden moeten lopen en wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Kortom..Heeft betaald voor iets wat hij niet heeft kunnen gebruiken. En dat kan niet.

De tandarts of tandtechnieker is in dit geval, zoals ik het bekijk, verplicht de patient zowel een passende boven- als onderprothese te geven. Dat daar later problemen mee ontstaan door slinken of wat dan ook..Dat is dan een ander verhaal, maar in de eerste instantie moet er een goed product worden geleverd.
ma, 05/07/2007 - 13:51 Permalink
vV

nu moet u geen appels met peren vergelijken. Waar heeft u tandheelkunde gestudeerd?? u deponeert hier uw eigen mening als stelling...

Het gaat hier om een zogenaamde immediaatprothese. Slechts in een uitzonderlijk klein aantal gevallen zit dit gelijk goed. De meeste mensen hebben er echter, met name onder, toch wel grote problemen mee, met name met het houvast..

er wordt ook nog eens gehapt wanneer alles getrokken is.
nee... want dan is de prothese al klaar want die gaat er gelijk na het trekken in... Dan moeten de wonden genezen en zal het noodzakelijk zijn de prothese een aantal keren aan te passen.

Overigens alle aanpassingen aan een bestaande prothese, al is ie 1 dag oud, komen volledig ten laste van de basisverzekering.. Pas wanneer er een nieuwe gemaakt moet worden komen er kosten voor de patient om de hoek kijken..
ma, 05/07/2007 - 17:10 Permalink
mecánico para …

Als u sinds december een prothese hebt is uw kaak ondertussen 6 maanden aan het slinken geweest. De pasvorm wordt steeds minder. Met name de onderkaak is daar erggevoelig voor en verliest wel 5 to 10 mm hoogte van het bot. Er zit niet veel anders op dan een nieuw gebit te maken. En ja de kosten zijn voor u zelf, want garantie op een nieuw gebit als net alle tanden eruit zijn is niet te geven .

Wie de afdruk maakt is helemaal niet van belang, het is uw kaak die geslonken is. Misschien was het handig van de tandarts al meteen aan te geven dat dit er aan zat te komen. En dat u meteen op tilt sloeg was daarmee dan misschien te voorkomen. Maar het is uw probleem en de tandarts kan niets tegen dat slinken doen.

Jammer maar tis niet anders.


Ik ben het hierin absoluut niet mee je eens!
Er wordt gehapt als de patient nog tanden heeft en er wordt ook nog eens gehapt wanneer alles getrokken is.


Dat laatste is niet waar en wat het eerste betreft, zou het misschien zo kunnen zijn dat u met een quote aan de haal gaat die gebaseerd bleek op onvolledig gegeven informatie? En wat staat er pal boven uw berichtje?
Dus.........
Ik weet niet precies wat u met het verhaal van de broekmaker wil maar dat slaat echt nergens op. Dan moet je de broekenmaker vragen: ik ga morgen mijn benen laten amputeren, zou je voor mij een broek tot net boven me knie willen maken. Dan is het pas te vergelijken met de immediaat die meneer heeft gehad. Verder mag u natuurlijk vinden wat u wil, maar ik heb het idee dat u vanuit uw gevoel praat en ik vanuit een paar relevante jaren werkervaring in deze lastige materie.
.......of zit ik er nu heel ver naast?
ma, 05/07/2007 - 22:19 Permalink
Holmes

Overigens alle aanpassingen aan een bestaande prothese, al is ie 1 dag oud, komen volledig ten laste van de basisverzekering.. Pas wanneer er een nieuwe gemaakt moet worden komen er kosten voor de patient om de hoek kijken..

Volgens mij dient er de eerste 2 maanden na plaatsing nazorg te worden verleend. Behandelingen binnen de eerste 2 maanden vallen dus onder de "garantie". Tenzij de patiënt verwijtbaar is, door hem bijvoorbeeld te laten vallen. Daar kan een tandarts uiteraard niets aan doen.
di, 05/08/2007 - 01:37 Permalink
vV

Volgens mij dient er de eerste 2 maanden na plaatsing nazorg te worden verleend. Behandelingen binnen de eerste 2 maanden vallen dus onder de "garantie


hangt ervan af wat het is.. drukplekjes ja, een defect aan de prothese in het vervaardigingsproces ja.

En opvullen, al moet het 10 keer in de eerste 2 maanden na plaatsing avn een immediaat, daar zal gewoon voor betaald moeten worden (door de zorgverzekeraar..)
di, 05/08/2007 - 08:05 Permalink