De prijs van een beter dan gemiddelde behandeling?

Author:
flip
Posted:
wo, 06/19/2002 - 17:28
Ik heb sinds kort weer eens een afspraak met de tandarts gemaakt. De laatste keer was weer een jaar of 10 geleden. Het is dus niet mijn meest favoriete bezigheid maar ach… we komen er wel uit. Ter verduidelijking: in ben geen ziekenfondspatiënt, maar betaal alles uit eigen zak. Daarbij ga ik echt niet op een paar honderd euro meer of minder kijken, maar dan wil ik wel goed voorgelicht worden over de - voor mijn specifieke situatie - beste behandeling en (hulp)middelen en sta ik vooral op een goede uitvoering.
Tandarts is en blijft nu eenmaal een “vak”.

Daarbij stuit ik op een ethische vraag: mag iemand in ons overgereguleerde landje met vastgestelde tarieven meer dan gemiddeld voor zijn gezondheid over hebben en mag hij/zij daar een “passende” (=hogere) vergoeding voor de behandelaar voor over hebben??
Of andersom geredeneerd: Ik rook en drink niet. Dat spaart me honderden euro’s per jaar uit. Mag ik deze uitgeven aan een beter dan gemiddelde gebitszorg voor mijzelf??

Ik kan me voorstellen dat een standaard (ziekenfonds) kroon of brug wat anders is dan wat er “op de markt” verkrijgbaar is (even los van de vraag of duur ook goed is, maar dat terzijde). Is zoiets überhaupt bespreekbaar?? En hoe kan ik nagaan of tandarts X zijn/haar kennis up to date heeft en een goed advies kan geven??
En wat gebeurt er als een behandeling met code X veel langer duurt (=kostbaarder) dan het prijskaartje dat daarvoor vastgesteld is. Wordt het dan sneller/minder goed uitgevoerd, oftewel is het risico voor de tandarts??

groeten,
Flip
de digitale tandarts

U begrijpt goed het spanningsveld dat er is tussen standaardtarieven en zorg op maat.

De vrije tandartstarieven voor particulier verzekerden zijn medio jaren 90 afgeschaft en er werd een Uniform Particulier (maximum) Tarief ingesteld.
Dit U.P.T. tarief geldt zowel voor ziekenfondsverzekerden als particulierverzekerden en wordt vastgesteld door het College Tarieven Gezondheidszorg.

Het voordeel is dat de verschillen tussen het ziekenfonds en de particuliere verzekering verdwenen zijn en in de gemiddelde praktijk de behandeling van ziekenfondspatienten op een hoger niveau beland is.

Maar tevens was deze wetswijziging een groot nadeel voor de (kleine) praktijken met veel particulier verzekerden. Deze praktijken voerden meer exclusievere behandelingen uit, waar zeker ook meer tijd in ging zitten. Toen het tarief voor een kroon gemaximeerd werd, was dat voor sommige praktijken minder dan de helft van wat ze altijd in rekening brachten.

Ongeveer een kwart van de tandartsen keerde uit protest hun beroepsorganisatie De Nederlandse Maatschappij Tandheelkunde (http://www.nmt.nl) de rug toe en richtte de Associatie Nederlandse Tandartsen (http://www.ant-online.nl) op.

Voor beide stelsels is wat te zeggen; enerzijds moet een groot deel van de reguliere behandelingen (incl. kronen) voor de meeste Nederlanders betaalbaar zijn en anderzijds moet een tandarts extra zorg kunnen bieden aan mensen die meer willen.

Zoals je zelf al vermoedde kan een tandarts voor een verichting x niet meer dan de vastgestelde prijs rekenen.
Dit kan lastig worden als u bijvoorbeeld kronen op uw voortanden wilt die perfect van kleur en vorm moeten zijn zodat een aantal keer passen en extra noodkronen noodzakelijk zijn.

Een uitweg is dan dat de tandarts meerdere verichtingscodes declareert om toch tot een hoger totaal te komen. Zolang de patient en de tandarts samen met de begroting en het behandelplan accoord gaan en de patient de behandeling zelf betaald, vind ik dat geen enkel probleem.

Mocht de behandeling uit algemene middelen (bijv. ziekenfondsbudget) betaald worden, dan begrijp ik dat er enige regels moeten zijn om te voorkomen dat er teveel gedeclareerd kan worden.

Net als bij elk vak bestaan er verschillen tussen de vakmannen. Ik begrijp dat het voor u moeilijk is om te beoordelen welke tandarts het werk kan leveren wat u wilt en waarmee het tevens klikt.

Op internet zijn veel tandartspraktijken te vinden en misschien nog wel belangrijker is mond op mond reclame van tevreden patienten. Vraag aan collega's en vrienden welke tandarts ze hebben en/of ze daar tevreden over zijn

Succes met de behandeling.




[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2002-06-19 21:57 ]
wo, 06/19/2002 - 21:54 Permalink