Commerciële ketens

Author:
BJN
Posted:
do, 02/05/2009 - 00:00
Zorg om 'Cowboytandarts' - ad.nl/binnenland/

UTRECHT - De Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT) maakt zich grote zorgen over het groeiend aantal problemen met ‘cowboytandartsen’: commerciële ketens die meer oog hebben voor het geld dan voor de kwaliteit van de zorg.

Een van de verlaten vestigingen van de failliete tandartsketen IVM in Rotterdam. Duizenden patiënten zitten nu zonder tandarts.

,,Elk jaar gaan er wel een of twee van die commerciële ketens over de kop,’’ weet NMT-woordvoerder Rob Dortmundt. Volgens zorgverzekeraar DSW is er sprake van wildgroei aan ‘opportunisten’ en ‘slimme zakenmannen’ die handig gebruik maken van het tekort aan gedegen tandartsen in met name het westen van Nederland.

Lees verder>>>
EvU

Volgens de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) hanteren commerciële praktijken vaak een constructie waarbij buitenlandse tandartsen werken onder toezicht van een Nederlandse. ,,Wij zijn er niet blij mee, maar volgens de wet mag dat wel,’’ zegt woordvoerder Wouter van der Horst.


Met name dit is natuurlijk iets zorgwekkends, de algemene kwaliteit van deze instellingen is al laag en dat zal niet veel beter worden als buitenlandse tandartsen hier ook nog eens te werk gaan. Ik zie op de opleiding tandheelkunde vaak genoeg buitenlands kroon- en brugwerk en dit is vaak van zeer slechte kwaliteit.

Ik begrijp trouwens ook niet hoe een instelling die gericht is op winst failliet kan gaan als een normale tandarts die niet op winst uit is prima kan functioneren. Waarschijnlijk zit er bij dit soort instellingen nog wel meer achter wat niet helemaal pluis is.
do, 02/05/2009 - 23:31 Permalink
Fer

Ik begrijp trouwens ook niet hoe een instelling die gericht is op winst failliet kan gaan als een normale tandarts die niet op winst uit is prima kan functioneren. Waarschijnlijk zit er bij dit soort instellingen nog wel meer achter wat niet helemaal pluis is.


Dat vroeg ik me idd ook af bij het lezen van dit artikel. In het volgende artikel wordt ook een voorbeeld aangehaald van een praktijk welke uit een bus opereerde vanwege een huurachterstand. :-?

http://www.ad.nl/binnenland/2974609/Cowboytandarts_duikt_op__en_onder.h…
za, 02/07/2009 - 14:03 Permalink
Illuminus

Deze ketens drijven bijna altijd op investeerders, deze investeerders kunnen van allerhande allooi zijn (banken, private investeerders). Soms is het ook wel een tandarts die zn kansen ruikt....maar uiteindelijk moet er 'Return On Investment' zijn. Oftewel dr moeten centjes komen...liefst (veel) meer dan dat er in ging.

En vanuit die visie ga je niet beginnen met een 1 tandarts, 1 assistente benadering.......Nee, je stampt een praktijk uit de grond met x stoelen, y tandartsen en z assistentes/mh (waarbij y+(z+1)=x of iets in die geest), de tandarts doet alleen dat wat hij alleen kan doen, de assistentes de rest.....foto's, opt en tandsteen misschien nog vullen, verdoving geven (waar is nog geen cursus voor???). Verder nog iemand voor de balie, een manager en een directeur en het 'bedrijf' staat.

Groot denken dus.....met bijbehorende overhead, pand wordt bijna altijd gehuurd, units soms ook, daarmee bijft de directe investering relatief laag maar je moet t wel elke maand verdienen.....niet l#llen maar :smt001 ehhh boren dus.

Dan moeten de units nog van personeel worden voorzien, liefst zo goedkoop mogelijk (immers hoe lager de kosten hoe hoger de winst), van 1 keten weet ik dat deze matig betaald, hoe het met de andere zit durf ik niet te zeggen maar ik heb het vermoeden dat het elkaar niet veel ontloopt. Nederlandse tandartsen kunnen meestal beter krijgen en bedanken dan voor de eer......dus worden er tandartsen betrokken uit plekken waar een overschot is (duitsland, zuid-afrika, israel (hoewel buiten eu tandartsen sinds de invoering van de toets moeilijk binnen kunnen komen). Soms lukt dat niet ga je over op niet geregistreerde tandartsen van buiten de eu onder toezicht van een big-tandarts om toch de boel vol te krijgen. Assistentes is wel aan te komen (afhankelijk van je eisen natuurlijk ;)) Dit wordt bij elkaar gezet, de tandartsen krijgen soms een lijstje met maximale behandeltijden of een minimale omzet en de praktijk kan open! Mooie websites, grote advertenties in t bokkeblaadje en de regiokrant.

Waarom gaat het dan toch fout?.......

Het behandelteam heeft geen binding met elkaar, noch met de praktijk (het team is niet zo gegroeid, geen bindende factoren).....de tandartsen kunnen zich om wat voor reden niet vinden in de bedrijfsvoering voelen zich misschien onder druk gezet vanwege eventuele omzeteisen (krijgen ergens anders een betere job..)... Zie daar een voedingsbodem voor personeelsverloop. Dit wordt ook wel een beetje gestaafd door de verhalen van elke keer een andere tandarts etc etc.

Patienten komen binnen op de advertenties, een deel pikt de praktijkopzet niet en gaat weer weg, of komt niet meer omdat er steeds wisselende behandelaars zijn of voelt zich niet goed behandeld etc. Dan kom je op een punt dat de omzet de kosten niet meer gaat dekken (immers na een initiele instroom van patienten stromen er te veel uit en komen er te weinig binnen en het kernbestand met gewone actieve patienten is nog te klein.

En dan stort het als een kaartenhuis in elkaar......

Dit verhaal heeft overigens geen betrekking op een keten in t bijzonder....het is gewoon het verhaal dat is af te lezen uit de winkels die omgevallen zijn.....c'est ca...

Mensen zijn niet gek....tandheelkunde is een persoonlijke aangelegenheid en je laat niet zomaar iedereen in je bekkie wroeten.....er moet vertrouwen zijn en daar heeft het waarschijnlijk aan ontbroken.
za, 02/28/2009 - 00:15 Permalink
vV

Mensen zijn niet gek....tandheelkunde is een persoonlijke aangelegenheid en je laat niet zomaar iedereen in je bekkie wroeten.....er moet vertrouwen zijn en daar heeft het waarschijnlijk aan ontbroken.


en dat is precies de kern denk ik waar het om gaat. Je bouwt ene band op. Voelt de patient die band niet ontstaan is ie weg. Mede daarom denk ik dat kleinschalig denken in deze branche de toekomst heeft. Endan bedoel ik niet 1 tandarts met 1 of 2 assistentes per se (hoewel dat wel is zoals ik het blijf doen) maar wel een praktijk met een hecht team. die in eerste instantie aan de praktijk en patienten denken en in 2e pas aan de verdiensten. Maar als 1 goed geregeld is komt 2 helemaal vanzelf ook (heel) goed. Op het moment dat praktijken en klinieken gaan adverteren dat er ""weer"" plek is voor nieuwe patienten bv , heb ik daar toch mijn gedachten bij...
za, 02/28/2009 - 10:07 Permalink
Illuminus

Ik heb ook een goede praktijk kapot zien gaan na overname....triest...de goede mensen die er werkten stapten onmiddellijk op na de invoering van behandellijstjes, exorbitante no show tarieven, niet correcte betaling van loon en grommende managers.....kan er een boek over schrijven.... :smt012
za, 02/28/2009 - 11:52 Permalink
remcoh

Sommige aspecten zijn heel herkenbaar.
Ik zit zelf ook bij een grote praktijk, maar dan eentje die probeert om boven de middelmaat uit te steken, dus geen buitenlandse tandartsen maar 'state of the art' apparatuur en alle specialismen, w.o. zelfs een kaakchirurg onder 1 dak.

klinkt ideaal en heeft zeker zijn voordelen, maar ook hier gaat wel een en ander mis en ik heb het gevoel dat dit erg met " produktie-gericht" denken te maken heeft. Neem mijn geval: heel lang niet bij tandarts geweest, een hoop problemen en toch stond ik na eerste bezoek na 20 min. al weer buiten, tandarts1, type "snelle jongen" maakte foto en heeft alles in kaart gebracht en begroting gemaakt. Dit alles voltrok zich in een duizelingwekkende vaart, geen tijd voor informatieve en/of geruststellende praatjes. voordat ik ook maar iets kon vragen werd ik al naar buiten gewerkt.

eerste behandeling: dit maal tandarts2, type "slimme meid" (zeer prefereerbaar boven "snelle jongen") was het niet eens met de belangrijkste conclusies van haar snelle voorganger en koos in (welliswaar snel, maar dat is normaal daar) overleg met mij voor een andere aanpak waar ik me goed in kan vinden.

kortom, dergelijke praktijken beloven voordelen (multidisciplinaire aanpak, overleg) die ze in de praktijk niet waar maken. Er is geen overleg en al helemaal geen tijd om tot een fatsoenlijk plan van aanpak te komen. Als patient krijg ik dan ook heel erg het gevoel dat ik er bovenop moet blijven zitten om problemen / verkeerde beslissingen te voorkomen.

Er schijnt een declaratiecode te zijn voor een uitgebreid consult. ik snap niet waarom ze dit niet aanbieden aan patienten met veel problemen.
za, 02/28/2009 - 13:15 Permalink