Wij zijn nu 2 jaar bij een andere tandarts wegens verhuizing, maar ik vind bij onze nieuwe tandarts een beetje raar allemaal.
Ik dacht eerst dat ik gewoon steeds door de tandarts zelf geholpen werd, maar later bleek dat dus niet zo te zijn.
De assistentes doen de controles. Als je in de stoel ligt, vraagt ze of je probelemen hebt. Zeg je nee, dat vindt ze ook niets. Zeg je ja, maakt ze een foto. Of er moet echt overduidelijk een gat zitten ergens of tandsteen. Ik vraag me af of de assistentes wel zelfstandig controles mogen uitvoeren. De tandarts is in ieder geval nergens te bekennen. Als je terug moet komen voor een behandeling dan komt de tandarts er wel bij. De assistente doet het voorbereidende werk. Vervolgens zet de tandarts even snel de boor in je kies en vult hem. Dan verdwijnt de tandarts weer en de assistente werkt alles af. Ik krijg er een heel onprettig gevoel bij. De tandarts loopt door de praktijk alsof hij een of andere "god" is. De zijn tijd zeker niet besteedt aan zijn eigen patienten waar hij zijn geld mee verdient. Geen idee wat hij de hele dag uitvoert.
Ik vraag me nu dus af wat mag en wat mag niet? Moet de tandarts zelf de controles uitvoeren of er in ieder geval toezicht op houden? Tandsteen verwijderen, gaatjes vullen, foto's maken enz... moet de tandarts dat zelf doen of mag een assistente dat?
Lijkt mij nogal makkelijk geld verdienen zo...
groetjes Wenka
Ik dacht eerst dat ik gewoon steeds door de tandarts zelf geholpen werd, maar later bleek dat dus niet zo te zijn.
De assistentes doen de controles. Als je in de stoel ligt, vraagt ze of je probelemen hebt. Zeg je nee, dat vindt ze ook niets. Zeg je ja, maakt ze een foto. Of er moet echt overduidelijk een gat zitten ergens of tandsteen. Ik vraag me af of de assistentes wel zelfstandig controles mogen uitvoeren. De tandarts is in ieder geval nergens te bekennen. Als je terug moet komen voor een behandeling dan komt de tandarts er wel bij. De assistente doet het voorbereidende werk. Vervolgens zet de tandarts even snel de boor in je kies en vult hem. Dan verdwijnt de tandarts weer en de assistente werkt alles af. Ik krijg er een heel onprettig gevoel bij. De tandarts loopt door de praktijk alsof hij een of andere "god" is. De zijn tijd zeker niet besteedt aan zijn eigen patienten waar hij zijn geld mee verdient. Geen idee wat hij de hele dag uitvoert.
Ik vraag me nu dus af wat mag en wat mag niet? Moet de tandarts zelf de controles uitvoeren of er in ieder geval toezicht op houden? Tandsteen verwijderen, gaatjes vullen, foto's maken enz... moet de tandarts dat zelf doen of mag een assistente dat?
Lijkt mij nogal makkelijk geld verdienen zo...
groetjes Wenka
De meeste praktijken die het zo doen vermelden dit in de praktijkinformatiefolder, hebben een informatiepunt in d epraktijk waar dit staat en hebben bv de getuigschriften avn de assistente hangen. Daar zijn diverse manieren voor. Maar het dient, bv bij inschrijving in de praktijk, wel vermeld te worden, en niet alleen uit goed fatsoen..
nou andere patienten behandelen die u niet ziet denk ik. Dit is een steeds vaker gebruikte manier van praktijkvoering, meerdere behandelkamers, en de tandarts komt alleen voor bepaalde momenten van de behandeling. en als netjes gecommuniceerd wordt met de patienten hierover geen probleem. Indien er niet netjes gecommuniceerd wordt dus wel...
Overigens kunt u weigeren dat u door een assistente behandeld wordt!! Indien u dit aangeeft is de tandarts wettelijk verplicht u zelf te helpen.
Tja. Hoe groot zijn de risico's die een patiënt daardoor loopt?
Toen wij hier achterkwamen alsnog door mij met spoed bij de kaakchirurg een afspraak gegeven ... bleek zeer agressieve tumor van de speekselklier....zij is inmiddels eraan overleden.
En een stennis wat de vorige tandarts maakte dat de wel al langer geleden gemaakte afspraken voor kroon en brugwerk werden afgezegd....
Dus ja patienten lopen met deze handelswijze zeer groot risico, namelijk risico op te late diagnostiek en dus te laat ingezette behandeling...
met werken met preventie-assistentes is niets mis, mits op de goede manier. (maar dat is met alles zo toch?)
Aha! Dit is een tandarts die gewend is commercieel te denken en daar kun je je voordeel uit halen. Op zijn minst om een flinke korting vragen, zo niet dan er op staan dat je door de tandarts zelf wordt behandeld. :lol: :lol:
Laat je niet afschepen door de tandarts als ie zegt de wettelijke tarieven te (moeten) hanteren, want dit zijn maximum tarieven. :D
Meer serieus: als je het niet bevalt, gewoon andere tandarts zoeken met een andere werkwijze en bij het opzeggen de tandarts eerlijk aangeven wat daarvan de reden is geweest. Ik denk niet dat je veel binding met deze tandarts hebt/krijgt en ook niet dat hij bereid is zijn werkwijze aan jouw wensen aan te passen (alhoewel je het natuurlijk altijd kan vragen).
Helaas heeft deze tandarts het concept van werken op meerdere kamers nog niet geheel onder de knie of het concept misschien niet geheel goed begrepen.
Dan is hij vast wel bereid iets te doen met feedback vanuit de patientenpopulatie. Is hij daartoe niet bereid, tja dan kan je beter wegwezen....
Eerst een gesprek met de betreffende tandarts is (om te vragen of hij/zij het zelf wil doen of kritiek op de handelswijze te leveren), alhoewel er op zich niets op tegen is, niet nodig. De tandarts hoort zich echt zeer bewust te zijn van de risico's die vV schetste, daar zou een patiënt niet nogmaals op hoeven te wijzen. Het bewust nemen van dit risico (of is het zekerheid) op echt vermijdbare schade, tja, hoe dat te kwalificeren. Vul maar in.
Nu zou je je kunnen voorstellen dat je een assistent leert hoe een volkomen gezonde mond eruit ziet en instrueert bij elke afwijking de tandarts erbij te roepen maar ik ken enkele tegenwerpingen waarom dit me nauwelijks reëel lijkt:
- dat het percentage volkomen gezonde monden niet bar groot is
- dat er waarschijnlijk een aantal weinig voorkomende afwijkingen is waarvan je niet kunt verwachten dat een assistent ze eruit pikt als zijnde een afwijking.
- dat ook de anamnese/ "hoe-gaat-het-met-uw-gezondheid-vraag"/de controle een geheel aan informatie oplevert waarbij een assistent niet in staat kan worden geacht te beoordelen wanneer wel en niet de tandarts erbij gehaald moet worden
edit, vV hierboven reageerde denk ik op mijn bericht
Ik ga een andere tandarts zoeken. En zal doorgeven aan deze het misschien verstandig is om nieuwe patienten vooraf te informeren over de werkwijze. Wie er in dienst zijn en wat ze mogen doen. Blijkbaar zijn er genoeg mensen tevreden, want hij heeft genoeg patienten.
Deze werkwijze is overigens niet het enige om over te stappen naar een ander. Ze zijn heel moeilijk bereikbaar. En tijdens (korte) vakanties is er geen vervanging geregeld. Precies 2x toen we zelf met de kinderen met spoed de tandarts nodig hadden. De tandarts die ons toen geholpen heeft was behoorlijk nijdig.
vooral ook aangeven, want daarmee gaat ie tegen alle regels in...
Er moet altijd vervanging zijn.
Zou kunnen dat ie niet zo goed ligt in de kring tandartsen?? Want verder kan ik mij geen reden voorstellen om even een waarnemer te regelen, en een bandje in te spreken.
Toen ik hem belde kreeg ik een bandje met daarop het nummer dat je altijd moet bellen op uren dat ze niet bereikbaar zijn. Lekker makkelijk.... leg de verantwoordelijkheid maar bij een ander.
De tandarts waar we uiteindelijk heen mochten was niet blij... Er waren al een aantal mensen bij hem terecht gekomen zonder dat daar afspraken over gemaakt waren. Ik denk dat hij een paar lange dagen gemaakt heeft. Hij begon tegen ons te mopperen!! Maar maakte wel zijn excuus omdat wij er ook niets aan konden doen dat onze eigen tandarts niets geregeld had.
volgens mij heeft jouw tandarts een heeeel dikke duim..!!! regelrechte onzin!!! er moet ALTIJD een vervanger geregeld zijn, ook bv als ik 2 uurtjes zelf onbereikbaar ben regel ik een waarnemer! er zal net een kind vallen bij mij op de stoep in die tijd.....(beetje overdreven misschien, maar niet aanwezig> waarnemer. Of de algemene spoeddienst van de kring, afhankelijk van de afspraken. Er moet gewoon 24/7 iemand bereikbaar zijn...!