WKB+hygiene

Author:
Mira58
Posted:
vr, 12/02/2005 - 10:12
Hallo,
na veel complicaties is gisteren de WKB voltooid bij een van mijn grote kiezen. De tandarts zei dat het misschien niet gelukt is want de wortels zijn bijzonder lang (25 mm) en de langste naald is maar 21 mm wat ze hadden. Op de foto zag ik zelf ook dat de vulling ophield een paar mm voor het einde van de wortel. Kan dit? Ze heeft ondanks de duidelijke foto alles verder afgemaakt.

De andere probleem waar ik me over zorgen maak is dat ze tijdens de behandeling meerdere malen haar haar en bril aanraakte, ze heeft een paar laatjes opengetrokken en daarna de steriele naalden met dezelfde hand op de boor gezet en dan weer de lamp gericht en weer in mijn mond.... De handvat van de lamp was ook erg vies, volgens mij zelden schoongemaakt.
Bij mijn vorige tandarts werdt met een lapje (cofferdam?) gewerkt om alles zo schoon mogelijk houden. Bij haar zag ik het heel anders. O ja, en de assistente kwam van de andere behandelkamer met handschoenen aan, ging mijn mond in met de handen want de foto moest gemaakt worden en daarna alle knoopjes nog bediend op de fotoapparaat.... met de zelfde handschoenen aan... Zijn deze voor zelfbescherming misschien?
Moet ik me zorgen maken over infectie?

Een grote kies (wk.behandeld) moest 2 jaar uit omdat er onder een cyste ontstond, bij 2 andere tanden met wkb. moest de kaakchirurg onder de wortels alles schoonmaken, de tandvlees was opengesneden. HET WAS GEEN PRETJE!
Krijgt men infectie van niet hygienisch werken of is er een andere oorzaak voor de cystevorming?

Alvast zeer bedankt voor Uw antwoord!

groet

Mira
Panfluit

Hallo Mira,

Ik heb laatst ook een vraag gesteld over de cofferdam. Onder "Is de cofferdam uit de mode?" Misschien heb je alvast iets aan de antwoorden die daar gegeven zijn.
In ieder geval hoop ik dat je nu niet weer een ontsteking krijgt.

Groetjes Gabrielle
vr, 12/02/2005 - 11:02 Permalink
fransaki



Hallo,
na veel complicaties is gisteren de WKB voltooid bij een van mijn grote kiezen. De tandarts zei dat het misschien niet gelukt is want de wortels zijn bijzonder lang (25 mm) en de langste naald is maar 21 mm wat ze hadden. Op de foto zag ik zelf ook dat de vulling ophield een paar mm voor het einde van de wortel. Kan dit? Ze heeft ondanks de duidelijke foto alles verder afgemaakt.

Er zijn ook sets van 25mm, alsmede van 31mm (maillefer profile en protaper;lightspeed 31mm)

De andere probleem waar ik me over zorgen maak is dat ze tijdens de behandeling meerdere malen haar haar en bril aanraakte, ze heeft een paar laatjes opengetrokken en daarna de steriele naalden met dezelfde hand op de boor gezet en dan weer de lamp gericht en weer in mijn mond.... De handvat van de lamp was ook erg vies, volgens mij zelden schoongemaakt.
Praktijkhygiene bestaan richtlijnen voor.( WIP-richtlijn, werkgroep infectie preventie). Misschien meer informatie bij inspectie voor volksgezondheid?

Bij mijn vorige tandarts werdt met een lapje (cofferdam?) gewerkt om alles zo schoon mogelijk houden.
Is wetenschappelijk aangetoond dat het voor het slagen van een wortelkanaalbehandeling eigenlijk een vereiste is. Het is wel zo dat zonder cofferdam wkb ook kunnen slagen , alleen met een lager succespercentage.

Bij haar zag ik het heel anders. O ja, en de assistente kwam van de andere behandelkamer met handschoenen aan, ging mijn mond in met de handen want de foto moest gemaakt worden en daarna alle knoopjes nog bediend op de fotoapparaat.... met de zelfde handschoenen aan... Zijn deze voor zelfbescherming misschien?
Moet ik me zorgen maken over infectie?
Als het goed is, is er gespoeld met hypochloriet dus zou ik niet dramatisch doen , al is het natuurlijk te prefereren als alles netjes en hygienisch gaat. (misschien terug naar vorige tandarts?)

Een grote kies (wk.behandeld) moest 2 jaar uit omdat er onder een cyste ontstond, bij 2 andere tanden met wkb. moest de kaakchirurg onder de wortels alles schoonmaken, de tandvlees was opengesneden. HET WAS GEEN PRETJE!
Krijgt men infectie van niet hygienisch werken of is er een andere oorzaak voor de cystevorming?

Alvast zeer bedankt voor Uw antwoord!

groet

Mira
vr, 12/02/2005 - 14:34 Permalink
Mira58

Gabrielle, Fransaki,

bedankt voor jullie snelle reaktie!
Ik begrijp dat mijn tandarts niet goed en niet schoon werkt.... Triest. Nu maar afwachten.

Trouwens, wat zouden jullie doen? Op de foto is duidelijk te zien dat de wortels niet volledig zijn opgevuld. Zo laten of met de foto naar een andere tandarts gaan en alles weer laten doen? Heb ik "garantie" op de behandeling? Mijn kosten zijn inmiddels boven de 500 euro, alleen voor deze WKB.

HELP! Ik wil over een paar maanden deze kies niet laten trekken!

Mijn vorige tandarts -ondanks mijn vragen - zei nooit wat over de behandelingen, deed wat hij moest doen, maar de communicatie met hem was een ramp. Beter gezegd, er was geen communicatie met hem.
Na een WKB (wel met cofferdam!) bleef de kies gevoelig te zijn voor koud, en soms klopt het alsof hij ontstoken was. Hij heeft na een jaar van de behandeling een foto gemaakt, en gezegd dat alles ok was. Toen besloot ik om naar een andere tandarts te gaan. Maar zij blijkt nog erger te zijn...

Kan en kies ruim 1 jaar na de behandeling nog gevolig en OK zijn? En moet ik de laatst behandelde kies maar zo accepteren? Nu heb ik (nog) geen infectie en geen klachten, maar wie weet wanneer?

Alvast bedankt voor jullie reaktie!
vr, 12/02/2005 - 19:43 Permalink
fransaki

Even ter verduidelijking wat je kunt doen als je niet tevreden bent:

Wat te doen als u niet tevreden bent?
Doe uw mond open bij de tandarts!

De meeste patiënten zijn tevreden over hun tandarts (of tandarts-specialist*). U waarschijnlijk ook. Desondanks kan het een keer voorkomen dat u vindt hij of zij u verkeerd of onzorgvuldig heeft geïnformeerd of behandeld. Het is belangrijk dat u iets met die onvrede doet. Mocht u er niet uitkomen, dan kunt u bij de NMT terecht. Hier leggen we graag uit wat we voor u kunnen betekenen.

Praat met uw tandarts
Vraag om een verhelderend gesprek met uw tandarts. Meestal lost dit al veel onduidelijkheden op. U kunt aangeven wat u onduidelijk vindt. En de tandarts kan nog eens uitleggen waarom hij of zij iets op een bepaalde manier heeft gedaan. Bovendien is het voor de tandarts belangrijk te weten, dat u een probleem heeft. U kunt dan gezamenlijk zoeken naar een oplossing.

Advies van het TIP
Als u er samen niet uitkomt, kunt u een stapje verder gaan en telefonisch advies en informatie inwinnen bij het Tandheelkundig Informatie Punt (TIP, tel: 0900 20 25 012, € 0,25 per minuut). Het TIP is opgericht door de beroepsorganisatie van uw tandarts, de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT). De afhandeling verschilt per situatie. De TIP-medewerker kan u verder adviseren. TIP raadt soms aan uw probleem per brief aan de NMT voor te leggen.

NMT-klachtenregeling
Als u besluit uw probleem per brief aan de NMT voor te leggen, kunt u gebruik maken van de NMT-klachtenregeling, mits de tandarts lid is van de NMT en bij de NMT-klachtenregeling is aangesloten. Die regeling voldoet aan de eisen die de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector aan iedere zorgverlener stelt. De regeling biedt twee mogelijkheden. De NMT kan namelijk:

een bemiddelende rol spelen;
overgaan tot formele behandeling van uw klacht, resulterend in een uitspraak.
Bemiddeling
Voordeel van bemiddeling is, dat onder leiding van twee deskundigen van de Bemiddelingsraad wordt gezocht naar een voor beide partijen aanvaardbare oplossing. Indien nodig kan er een mondonderzoek plaatsvinden. Als de bemiddeling slaagt, wordt de uitkomst schriftelijk vastgelegd en is daarmee het probleem opgelost.

Formele klachtbehandeling en uitspraak
Als bemiddeling niet op prijs wordt gesteld of als een bemiddelingspoging niet tot een bevredigende oplossing leidt, kunt u de NMT vragen om een formele behandeling van uw klacht door de Centrale Klachtencommissie. U en uw tandarts worden dan uitgenodigd voor een gesprek over uw klacht. Beide partijen worden gevraagd om het gerezen probleem toe te lichten. Enige weken later zullen beide partijen schriftelijk op de hoogte worden gesteld van de uitspraak. Deze kan, als daar aanleiding voor is, vergezeld gaan van een aanbeveling aan de tandarts.

Kosten
Aan de bemiddeling zijn geen kosten verbonden. Dat geldt ook voor de klachtbehandeling.

Meer informatie
Meer informatie over de klachtenregeling kunt u opvragen bij de NMT. Dat kan schriftelijk via Postbus 2000, 3430 CA Nieuwegein. Voor een persoonlijk advies of informatie kunt u contact opnemen met het Tandheelkundig Informatie Punt (TIP), telefoon 0900 20 25 012 (€ 0,25 per minuut).

Misschien kan je tandarts als die de kies niet goed kan behandelen doorverwijzen naar een endodontoloog. Ik zou in ieder geval geen prutswerk accepteren voor meer dan 500 euro. Als de behandeling later door een endodontoloog opnieuw gedaan moet worden ben je weer veel geld kwijt.........
vr, 12/02/2005 - 20:02 Permalink
Mira58

Bedankt, Fransaki!

Het is duidelijk. Mijn tandarts werkt niet goed en hygiënisch..... Maar als alles achter de rug is vind ik het moeilijk om een klacht te schrijven en WEER beginnen bij een endodontoloog. Trouwens. iedereen in mijn omgeveng adviseert dit wel te doen, vooral omdat ik over 6 maanden een kroon wil laten plaatsen op deze kies.

Wat kan er gebeuren op de langere termijn als de wortels niet helemaal tot de punt zijn opgevuld? Kan dat echt kwaad? Op dit moment heb ik geen klachten. (klop, klop) Kan ik een second opinion aanvragen, en hoe moet ik dit aanpakken? Kost het extra geld? Mag ik bij iedere willekeurige tandarts aankloppen?


U heeft me al heel veel geholpen. Alvast bedankt voor Uw volgende antwoord!

Mira
za, 12/03/2005 - 23:14 Permalink
fransaki

Het is duidelijk. Mijn tandarts werkt niet goed en hygiënisch..... Maar als alles achter de rug is vind ik het moeilijk om een klacht te schrijven en WEER beginnen bij een endodontoloog. Trouwens. iedereen in mijn omgeveng adviseert dit wel te doen
Ik zou in ieder geval overleg hebben over het geleverde werk en de bijbehorende nota. Misschien is het elegant als de tandarts de meerkosten van de endodontoloog betaalt. Heb ik ook eens gedaan bij een moeilijke en tegenvallende wkb. Is altijd sneller en goedkoper dan een briefwisseling/klachtenprocedure.


, vooral omdat ik over 6 maanden een kroon wil laten plaatsen op deze kies.
Niet doen, in een auto met lekkende remleidingen ga je ook niet rijden

Wat kan er gebeuren op de langere termijn als de wortels niet helemaal tot de punt zijn opgevuld?
Ziekte van endo, beestjes rond de wortelpunt met als resultaat herbehandeling, of erger apexresectie door kaakchirurg, of erger extractie.

Kan dat echt kwaad?
Ja

Op dit moment heb ik geen klachten. (klop, klop)
Kan nog komen, maar er zijn ook slecht gevulde wkb's die geen klachten geven. Blijft een gok.

Kan ik een second opinion aanvragen, en hoe moet ik dit aanpakken? Kost het extra geld?
Mag ik bij iedere willekeurige tandarts aankloppen?
Niet iedereen wil het doen, is namelijk veel werk, inspectie-diagnose-brief schrijven etc plus mogelijk telefoongesprek met geirriteerde collega die als dank niet verder met de second opinion patient wil.Ik zou eens bellen met de nummer dat in vorige post stond.

U heeft me al heel veel geholpen. Alvast bedankt voor Uw volgende antwoord!
Graag gedaan en succes
zo, 12/04/2005 - 09:51 Permalink