Wiebelende kroon

Author:
toivonen14
Posted:
do, 01/19/2012 - 21:44
Onlangs is een kroon (kies) los gaan zitten en door de tandarts opnieuw geplaatst.
Hiervoor was wel een nieuw stiftopbouw noodzakelijk.
Ik weet uit ervaring dat zo'n kroon in eerste instantie aanvoelt alsof ie te hoog zit.
Dat gevoel was na een aantal dagen weg, maar wat bleef was pijn bij het bijten en kauwen.
Afspraak gemaakt. De avond ervoor constateerde ik dat er beweging op de kroon zat.
Dit voorgelegd aan de tandarts, maar die vertelde dat de kroon goed vastzit.
Ik vertrouwde hem in zijn oordeel dat alles goed zou komen. De pijn werd veroorzaakt door een restant ontsteking.
Vanavond nogmaals de kroon gecontroleerd op zijn stevigheid, maar tussen twee vingers kan ik met de kroon een uitslag maken.

Ik twijfel derhalve over de diagnose en het behandelplan van mijn tandarts.
Vraag:- is het mogelijk de onlangs teruggeplaatste kroon, netjes los te krijgen en weer opnieuw vast te zetten.
- is het raadzaam hierover een probleemgericht consult aan te vragen bij een andere tandarts.

Ik hoor 't wel.
Newtan

Ehm, ik zou zelf even naar een andere tandarts toe gaan.
Iemand die blijkbaar niet goed ziet of een kroon wel of niet vast zit zou ik niet meer geloven.
Maar misschien heb ik het mis.

Vraag eerst om een schriftelijk rapport van die andere collega.
Dat heet een second opinion.
En daar staat ook een ander tarief voor, zeker meer dan 25 euro.

Maar met zo'n schriftelijk rapport kun je je geld terugvragen van de collega die de kroon opnieuw vastgezet heeft.

En wat betreft de afloop: ik ben benieuwd of de wortel nog wel intact is.
Het zou best kunnen dat er een flinke breuk in zit.
Want anders komt zo'n opbouw niet los.
Dat betekent het verlies van je kies of tand waar de kroon op zit.
Maar hopelijk heb ik het mis.
di, 01/24/2012 - 23:22 Permalink
toivonen14

Bedankt voor je reactie.

Jouw diagnose kwam helaas uit. In de kies zit een flinke breuk, vastgesteld door collega tandarts uit dezelfde kliniek vanwege afwezigheid eigen tandarts. Voordeel hiervan was dat collega gebruik kon maken van de laatste controle-foto. Hierop is volgens de collega heel duidelijk een breuk zichtbaar. Hij begrijpt niet waarom mijn eigen tandarts dit niet heeft gezien.

Er is nu door de collega een verwijsbrief gemaakt voor de kaakchirurg.
Daar heb ik volgende week een afspraak gepland.
Ik heb de collega gevraagd de rekening van zijn behandeling te overleggen met mijn tandarts.

De volgende verwijten zijn in ieder geval te maken richting mijn tandarts:
- hij heeft mij niet gewezen op de risico’s en de gevolgen van de behandeling (2de keer wkb, in verband met nieuwe stiftopbouw)
- verkeerde diagnose klachten na de behandeling; neemt mijn klachten niet serieus, "alles komt goed". Pijn bij bijten en kauwen; vieze smaak in de mond; wiebelende kroon.
- er is tevens sprake van een wortelpuntontsteking, welke volgens hem op natuurlijke wijze moet oplossen
- na de laatste controle stuurt hij mij, willens en wetens van een breuk (assistente heeft zelfs meegekeken), voor 2 maanden naar huis. Daarna weer controle; "het moet vanzelf minder worden".

Dat ik wegga bij deze tandarts is inderdaad wel duidelijk.
Ik neem aan dat bij terugkomst van mijn tandarts, zijn collega hem over het één en ander op de hoogte stelt.
Welke actie kan ik nu ondernemen?
Eerst gesprek aanvragen en daarna klacht indienen. Of direct bij het verzoek om een gesprek over mijn klachten, vragen om het opsturen per e-mail van mijn dossier. Deze kan ik dan ter beoordeling voorleggen aan de eventueel bereidwillige kaakchirurg?

Er is nog geen rekening opgemaakt. Kan ik, nu de wortel is gescheurd, aan de tandarts vragen om deze niet te innen? Op welke gronden?
Als de tandarts hiermee akkoord gaat, dan kan ik waarschijnlijk géén klacht meer indienen bij zijn beroepsorganisatie?

Helaas is het me niet gelukt een kortere samenvatting te maken. Voor jullie reactie zijn alle genoemde zaken volgens mij van belang.
Ik zie uit naar je reactie
vr, 01/27/2012 - 15:27 Permalink
gorilla

- hij heeft mij niet gewezen op de risico’s en de gevolgen van de behandeling (2de keer wkb, in verband met nieuwe stiftopbouw)

Ik weet niet waarom de kroon in eerste instantie los is gekomen maar ik vermoed dat er een lek onder de kroon zat en de stomp carieus is geworden en je tandarts dus geen andere keuze had dan een opbouw met stift te maken en proberen de kroon terug te plaatsen (anders dan gewoon extractie of een hele nieuwe kroon+stift+opbouw te maken)

- verkeerde diagnose klachten na de behandeling; neemt mijn klachten niet serieus, "alles komt goed". Pijn bij bijten en kauwen; vieze smaak in de mond; wiebelende kroon.


Wortelbreuken zijn notoir gemiste diagnoses, vaak zijn de klachten vaag en de roentgenbeelden niet verhelderend (zelfs als de breuk "duidelijk" zichtbaar is, is het echt heel moeilijk om te zien en makkelijk te missen), ik ben vaak apexresecties en zag dan pas dat de wortel gebroken was.

Ik denk trouwens niet dat het missen van de diagnose enige consequentie heeft voor de prognose van die kies, die was sowieso verloren

- er is tevens sprake van een wortelpuntontsteking, welke volgens hem op natuurlijke wijze moet oplossen

Ik ken de exacte voorgeschiedenis van jouw kies niet maar het kan zeker een half jaar duren voordat roentgenologisch een wortelpuntonsteking verdwenen is (bot groeit gewoon niet heel snel en dat is wat je (niet)ziet op de foto, de ontsteking kan dan dus al lang weg zijn)

Er is nog geen rekening opgemaakt. Kan ik, nu de wortel is gescheurd, aan de tandarts vragen om deze niet te innen?


Je kan het proberen maar een (tand)arts heeft een inspanningsverplichting en geen resultaatsverplichting; ik denk dat je moeilijk hard kan maken dat deze collega niet genoeg zijn best heeft gedaan om jouw te behandelen, hooguit dat hij een moeilijke diagnose (waar verder geen consequenties aan hangen) heeft gemist.

(mijn les hieruit is: als bij mij iemand weer met een losse kroon komt stuur ik die persoon direct door naar de kaakchirurg voor extractie, dan kan ik in ieder geval niets meer fout doen :smt009 )
vr, 01/27/2012 - 20:52 Permalink
Newtan

Evidence-based noemen ze dat.
Keuter (Vu) noemde het gewoon risico-mijdend gedrag.

Fouten of verkeerde inschattingen worden door iedereen gemaakt.
Maar hoe je er daarna mee omgaat, bepaalt of je tevreden klanten houdt of niet.
Hier is het probleem glashard ontkend, lijkt mij.
Mijn les was ooit: meteen je twijfels uitspreken en zeggen dat je vermoed dat het niet goed gaat aflopen.
Dan je uiterste best doen om het op te lossen.

Qua kosten hanteer ik een no cure no pay gedrag.
Dus ik doe de behandeling, en wacht een tijd met de rekening sturen.
Soms wel een half jaar :oops: Maar dan ben ik 'm ook gewoon vergeten.
Resultaat: een uitstekende reputatie in het dorp.
En dan gaat het ook vaak gewoon fout.
Maar dan is het van tevoren duidelijk en 'transparant' voor de patient.
En dat scheelt een hoop gezeur achteraf.

Kwaliteit = gebrek aan gezeur.
En dat kun je missen als kiespijn :smt020
za, 01/28/2012 - 14:37 Permalink
mecánico para …

probleem met wortelbreuken kent elke tandarts. als een stift loskomt moet je eigenlijk het kanaal weer superdroogmaken. ik doe tegenwoordig een druppie cariesindicator in het kanaal en zet er een transilluminatie lampje op. afgelopen jaar 2x evidente breuk in de weekenddienst op deze manier gezien. Dan kan je advies geven, en tijdelijke vastzetten aan de buren maar de eigen tandarts moet dat gewoon oplossen = extractie. waarom kaakchirurgie bellen voor dit soort ongein?

nb, 1 tandarts heeft 'm overigens gewoon vast gezet en de patient kwam een drie weken later weer langs. omdat ik wat anders had gezegd maar de huistandarts beweerde dat er niets mis was. Zo krijg je je bestand wel vol :smt004


maar het is lastig en ik zal er echt wel eens eentje missen
zo, 01/29/2012 - 16:45 Permalink
toivonen14

Bedankt voor de reacties.

Gorilla:
hooguit dat hij een moeilijke diagnose (waar verder geen consequenties aan hangen) heeft gemist.

en de roentgenbeelden niet verhelderend (zelfs als de breuk "duidelijk" zichtbaar is, is het echt heel moeilijk om te zien en makkelijk te missen)

Als je tot driemaal toe in een periode van vier weken tijd je klachten hebt aangegeven en dan vervolgens het bewijs op de foto negeert, volgens collega tandarts overduidelijk een breuk, dan is hier géén sprake van een moeilijke diagnose.

Newtan
risico-mijdend gedrag

Hier is het probleem glashard ontkend

Je kunt het je niet voorstellen dat hij de breuk niet heeft gezien.
Over twee maanden na-controle, terwijl hij beter weet.
Slechte voorlichting over evt. risico's en gevolgen en, uiteraard naar mijn mening, niet serieus nemen van mijn klachten.

De kern is: je wordt als onwetende aan je lot over gelaten en er wordt een loopje met je genomen. Een klacht indienen is hier volgens mij wel terecht, zodat wellicht andere patiënten in de toekomst hier niet meer tegenaan lopen. Voor mijzelf levert het een beter gevoel op dan dat ik er niets mee zou doen en de tandarts er dus meeweg laat komen.

Binnenkort zal ik hem verzoeken, op schrift, tekst en uitleg te geven.
Dan heb ik hem in ieder geval de kans gegeven met een oplossing te komen en dan kan ik daarna de zaak eventueel hogerop spelen.

Voor de geïnteresseerden die hier een reactie hebben gegeven wil ik de foto wil toesturen, als dat mag van het forum.

Nota Bene: De kaakchirurg moet de kies verwijderen, omdat deze volgens de collega-tandarts "te diep" ligt.
zo, 01/29/2012 - 23:14 Permalink