Vullingen van 100 % porselein

Author:
Jahangu
Posted:
do, 10/18/2018 - 11:14
Zijn vullingen van 100 % porselein mogelijk voor kiezen en andere tanden niet zijnde de voortanden? En zo ja. Welke tandarts doet dat? Ik heb ergens gelezen dat het alleen maar kon als de tandarts een apparaat had waarmee de vullingen ter plekke gemaakt konden worden. Klopt dat?
Jahangu

Als antwoord op door vV

Dank voor de reactie. Ik ben geen kenner. Maar heb zirkonium Gegoogeld. Bij Wikipedia wordt gezegd dat het een overgangsmetaal is. Dit terwijl van porselein wordt gezegd dat het een specifieke vorm van keramiek is. En keramiek wordt aangeduid als een materiaal dat nog een materiaal noch een polymeer is. Keramiek ontstaat door verhitting (in bijvoorbeeld een oven), soms in combinatie met druk, waarbij minimaal twee elementen aanwezig zijn. Eén van deze elementen is non-metallisch en de ander mag zowel metallisch als niet-metallisch zijn.

Hoe zit het met veldspaat porselein. Is het mogelijk dat die ook worden gebruikt voor het vullen van kiezen en grote gaten? Wat ze mij tot nu toe hebben verteld (tandartsen) is dat te zacht en hooguit geschikt voor voortanden.
do, 10/18/2018 - 18:17 Permalink
Jahangu

Als antwoord op door vV

Ja, dat begrijp ik. Dat laatste is ook gebeurt. Bij de andere tandarts kon porselein wel maar het was lithium-disilicaat-glaskeramiek. Het was dat en anders niet.

Ik weet wel dat deze site niet bedoeld is voor discussie over de kwaliteit van het materiaal. Maar ik had liever zirkonium-porselein dan lithium-porselein en het liefste veldspaat porselein indien mogelijk. De ene tandarts werkte wel met zirkonium porselein.

Ik begrijp wel dat de tandarts bepaalt maar wil als het even kan toch de keuze maken voor het materiaal dat ik zelf het liefste wil.
vr, 10/19/2018 - 18:05 Permalink