Polijsten, mondhygieniste beter niet doen?

Author:
EllenButterfly
Posted:
vr, 03/17/2006 - 10:17
Ik ga 2 keer per jaar naar een mondhygieniste, na tandsteen verwijderen polijst ze mijn tanden (ze voelen dan lekker glad aan) en vervolgens krijg ik fluor behandeling.

Maar nu heb ik gehoord dat een mondhygieniste beter alleen tandsteen kan verwijderen maar niet polijsten. Bij polijsten haald ze geen tandsteen weg maar juist kostbare laagje van je tanden. Polijsten heeft geen toegevoede waarde voor je tanden alleen maar dat ze glader aanvoelen en eventuele kleuring is weg. Klopt dat???

Ik ga juist naar een mondhygieniste als preventie.

En fluor behandeling heb ik ook gehoord dat dat ook niet goed is. Eventuele gaatjes dek je dan af en dan gaan ze van binnen door met rotten??

Ik hoor graag jullie mening, zeker van een mondhygieniste. De mijne heeft nooiet tijd om vragen te geven. Ik ga daarom ook op zoek naar een ander.
groetjes Ellen
Lieneke

Het polijsten met een rubbertje en zachte polijstpasta is normaal na het tandsteen verwijderen bij een mondhygienist. Zo worden inderdaad de tanden wat gladder. Dit heeft een functie: Op ruwe plekker blijven veel makkelijker plak zitten (en ontstaat dus weer sneller tandsteen) dan op gladde oppervlakken. Echter.....ik polijst liever niet al te vaak bij mensen die veel terug getrokken tandvlees hebben of bij mensen die zelf al zo hard poetsen dat het glazuur weg is gesleten. Dan vindt ik polijsten te beschadigend (te abrasief noem je dat). Ook op kronen e.d. polijst ik liever niet.

Fluoride maakt de tanden zeker sterker. Hoe oud ben je? Meestal wordt fluoride alleen aan kinderen gegeven. Of moet het bij jou tegen de gevoeligheid van de tanden?

Ik vind het raar dat er geen tijd is om vragen te stellen. Een mondhygieniste is er vooral voor preventie. Dit houdt in dat ze ook tijd moet hebben om de patient goed te informeren.
vr, 03/17/2006 - 11:41 Permalink
BJN

Nix persoonlijks maar ik moet het even kwijt:

Maar als die uitleg er dan is geweest moet daarna de patient het niet vreemd vinden dat die tijd ook betaald moet worden.
Ik hoor geregeld patienten klagen dat er maar 20 minuten gebitsreiniging heeft plaatsgevonden. De andere 10 minuten was praten (actieve instructie!) dat zien ze niet als werk en willen dat deel achteraf niet betalen.
Misschien ben ik te negatief...
vr, 03/17/2006 - 18:52 Permalink
dj

Ah, dat is meen ik ook een beetje het gevolg van de CTG tarieven... er is nou niet bepaald veel tijd ingeruimd voor preventie door praten, dacht ik?
vr, 03/17/2006 - 19:10 Permalink
EllenButterfly

Ik ben 35 jaar. Ik ga vandaag naar een nieuwe mondhy. toe dus ik ben benieuwd hoe hij of zij is. Dat ik meer moet betalen omdat daardoor meer uitleg krijg vind ik persoonlijk geen probleem. Alleen is daar gewoon geen tijd voor. Strakke planning!

Dat zie ik ook bij de tandarts. Ik zit nog geen minuut in die stoel en hij heeft alles al gecontroleerd en zegt is prima in orde. En de assistente loopt al om een ander te halen. En dan heb ik het gevoel dat is snel verdiend. Soms bijf ik staan om wat de te vragen, dan geeft de tandaatrst antwoord, maar op mijn gemak voel ik mij niet. En als ik wegloop dan hoor ik al achter mij roepen Volgende!

Volgens mij stuurt de tandarts een rekenening naar de verzekering van 15 minuten behandeling. ipv 1 minuut.

Ik betaal alles zelf maar en vindt het geen probleem om meer tebetalen maar dan moet ik wel het gevoel hebben dat ik niet snel de deur uitwordt gewerkt.

Mijn man heeft een eigen bedrijf (totaal andere sector) maar wat die voor service verleent is naar mijn ogen niet meer dan normaal. Maar een of andere manier in de gezondheidszorg gaat het daarniet om. Nergens nemen ze de tijd niet meer voor je. Behalve als je naar de alternatieve sector gaat. Of dat verstandig is doet er even niet toe maar zei nemen wel de tijd ervoor. En dan vind ik het niet erg om veel geld te betalen.

Ziekenhuispersoneel en huisartsen en tandartsen en mondhygieniste hebben volgens mij allemaal goed loon dus waarom nemen ze geen tijd voor hun klanten??

Dit is wel een lang verhaal geworden maar ik heb slechte ervaring met 'de tijd voor de patient nemen'

groetjes Ellen
za, 03/18/2006 - 08:51 Permalink
Lieneke

De reden waarom sommigen geen tijd nemen: Het is druk, heel druk. Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk mensen helpen. Anders staan er mensen op de stoep die je niet kan behandelen.
Of de reden is inderdaad geld. Daar kan de betreffende mondhygienist niks aan doen, aangezien die ook gewoon naar haar baas moet luisteren. Tenzij ze vrijgevestigd is.
Ik ben benieuwd wat je ervaring is met de nieuwe mondhygienist!
Persoonlijk denk ik dat hoe meer tijd je in het begin in de patient steekt, hoe meer tijdswinst dit uiteindelijk oplevert....helaas ziet niet iedereen dit zo.
za, 03/18/2006 - 11:31 Permalink
Priscillaa_

Tandartsen en mondhygienistes nemen zeker wel tijd voor hun patienten.. Als je tijdens de controle binnen 1 minuut klaar ben is het toch beter dan dat je weer terug moet komen. Als er niks aan de hand is kan hij nog wel door blijven praten maar daar zie ik het nut niet van in..

En de tarieven worden gewoon als controle gedaan.. en niet om hoeveel tijd het gaat. dat is bij elke tandarts verschillend. Als er een afspraak niet nagekomen wordt dan kan de tandarts wel in rekening brengen hoelang hij had gepland. Maar verder wordt er meestal gewoon betaald voor de behandelingen en niet voor de tijd.

Ik doe de opleiding tandartsassistente, en het is zeker heel hectisch en tandartsen doen het niet om geld te verdienen ze helpen die mensen ook.. Maar de agenda is ingepland dus je kan niet zo lang door praten als je al over je tijd heen bent.. Dan lijkt het misschien of er geen tijd voor je wordt genomen maar dat word het zeker wel!

Ze zullen heus wel zat verdienen maar je moet wel bedenken dat het geen makkelijk beroep is. je werkt om mensen te helpen en niet om te praten. dit wou ik gewoon even kwijt omdat veel mensen zeggen oh ze verdienen genoeg dus bla bla.. Maar dat is met alle beroepen zo dus..
di, 06/06/2006 - 14:53 Permalink
vV

behandelingen worden inderdaad niet per tijdseenheid berekend (bij vrijgevestigd mondhygienistes overigens wel..)

Zo kan het gebeuren dat je als tandarts bij de een het wel binnen een minuut of wat gezien hebt (die bij mij dan ook 1x pj hoeft te komen) en bij de ander veel langer bezig bent. De tarieven zijn berekend op gemiddelden. Die tariefstructuur wordt bepaald door de overheid en niet door de tandartsen..! Wij moeten het er ook maar mee doen en hebben ook weinig ruimte voor correctie wanneer iets te gek wordt. Je mag wel minder berekenen, maar niet meer, en dat is een kromme regeling.

En ja tijd voor praten moet ook betaald worden... bv ook voor bespreken / opstellen van behandelplannen, ook al is de patient niet in de praktijk aanwezig..

Ik heb ook nooit begrepen dat aannemers bv (eigenlijk de gehele bouwbranche) geen factuur sturen voor de offertes, mn wanneer zij de klus niet krijgen...
di, 06/06/2006 - 15:50 Permalink
Chris888

omdat de klant dan een aannemer zoekt die wel gratis een offerte maakt. Aannemers doen namelijk van alles om klanten te paaien. Mijn partner heeft voor zijn werk met een tiental aannemers te maken. En wij hebben geen vriezer -> ook onze buren eten zich een slag in de rondte van 'onze' kerstpakketten!

Maar staat dat echt in een wet, dat een tandarts helemaal niks in rekening mag brengen wat niet in het tariefsysteem past?

Hij mag dus wel z'n ehh... z'n röntgenapparaat op marktplaats zetten, maar hij mag MIJ niet extra tijd in rekening als IK na/tijdens een controle nog graag met hem ergens over wil bomen, uiteraard nadat ik vantevoren netjes om extra tijd heb gevraagd?

En dan wil ik dus een individuele deal zeg maar, en een correcte rekening, wat mij betreft zónder tariefcode. Dus geen creatieve rekening die ik vervolgens weer bij een verzekeraar zou kunnen neerleggen zodat de premies worden opgejaagd. Want een tandarts doet zaken met MIJ, niet met een verzekeraar.

groet, Nieuwsgierige Chris
di, 06/06/2006 - 18:29 Permalink
vV

als alle ondernemers in de bouwwereld allemaal de regel gaan hanteren dat indien men de klus niet krijgt een percentage van de offerte of een vast bedrag gefactureerd wordt voor het rekenwerk is het voor iedereen duidelijk...(en zijn opdrachtgevers bij voorbaat al iets selectiever met de keuze wie zij bij het offertetraject willen betrekken.)

En ja wij hebben een star systeem, wij mogen alleen de vastgestelde UPT-codes in rekening brengen met de bijbehorende tarieven. Er zijn voor sommige dinegn geen code, maar dan mag een andere gebruikt worden die enigzins de lading dekt, maar dan houdt het op.

Gaan we niet bestaande codes of tarieven gebruiken plegen we gelijk een economisch delict. De door u voorgestelde inividuele deal mag dus inderdaad niet.
wo, 06/07/2006 - 08:31 Permalink
alscho28

Wat ik heel dubbel vind is dat er op dit forum twee soorten mensen aanwezig zijn. Mensen die beroepshalve kijken wat ze allemaal wel en niet door kunnen berekenen aan patienten en daar wordt uren over geboomt, en er zijn mensen die gezien angst en/of financiele problemen geen tandartsbezoek kunnen veroorloven.

Ik heb hier toch enigszins moeite mee. Ik ken iemand die gewoon werkt, maar simpelweg niet naar de tandarts gaat ivm de financiele positie. En dat soort mensen zie ik hier ook regelmatig voorbij gaan.

En over de bouwwereld; het is nog nooit anders geweest en nu is het raar? Wat moeten de meubelzaken dan doen als mensen om advies vragen?
Je gebruikt wel de tijd van een ander.
En wat ik nog raarder vind is dat als we het over geld hebben wat iedereen heel belangrijk vind, we de mensen soms wel eens vergeten. Volgens mij zijn mensen veel belangrijker als geld, maar jah. Ik zal het wel verkeerd zien.
wo, 06/07/2006 - 08:54 Permalink
vV

nou er zijn wel wat meer soorten mensen aanwezig hoor! Uw eigen reacties en postings bekijkend reageert u voornamelijk op onderwerpen die met angst gerelateerd zijn, goede 2e zijn financiele zaken (declareren, verzekeringen) maar dat kan met persoonlijke belangstelling te maken hebben. en voor mijzelf: ik geef antwoord op vragen. Gaan de vragen over behandelingen, klachten, materialen, noodzaak behandeling, oplossingen, alternatieven etc geef ik (en de andere actieve tandartsen)daar ook antwoord op. Gaan vragen over financiele zaken of bedrijfsvoering geef ik daar ook gewoon antwoord op, maar het is voor mij zeker niet het enige... .

Een tandartspraktijk is nu eenmaal onder de streep een kleine onderneming. Dat hebben de tandartsen zelf niet zo bedacht maar de overheid, en dat is al heel lang zo. Om de financiele kant van het voeren van een praktijk te begrijpen moet iemand ben ik bang wel enig inzicht hebben in bedrijfsvoering. Velen beseffen helaas niet dat omzet iets anders is dan winst. Het inkomen van de tandarts (tenminste bij kleinere praktijkvoering) bestaat nu eenmaal uit de winst van de praktijk.

Voor mensen met beperkte financiele middelen zijn er altijd oplossingen, maar veel zaken zijn nu eenmaal niet via internet oplosbaar, we kunnen alleen een richting aangeven...

over de bouwwereld: ik vind het gewoon vreemd dat er zoveel tijd weggooid wordt (heb ik altijd al gevonden) , en dat de rekening niet neergelegd wordt bij de mensen die die tijd bezetten. Nu wordt die tijd betaald door de opdrachtgevers die wel een klus laten doen, die dus eigenlijk teveel betalen...Dit is mijn eigen persoonlijke visie. En meubels, tja dat is weer een ander soort branche...

En mensen zijn inderdaad belangrijker dan geld... maar ja zie bovenstaand, zonder inkomen geen leven voor de tandarts of welke hulpverlener dan ook...
wo, 06/07/2006 - 11:17 Permalink
Traveller

Bouwwereld is een beetje een gevaarlijke vergelijking, gezien de duistere zaken die zich daar in het recente verleden (en wie weet heden) afspeelt. Zowel voor de tandartsenoplossing (van hogerhand opgelegd of niet, daar kun je als beroepsgroep ook nog wel eens een flinke lobby over opzetten als je dat perse veranderd wil hebben) als voor de bouwwereld oplossing zijn voors en tegens te verzinnen. De offertes die je van bouwbedrijven krijgt, zijn vaak zo beroerd en ondoorzichtig dat het de nodige bijsturing kost voordat je helder hebt wie wat voor welke prijs gaat doen. Daar wordt dus ook een aardige inspanning van de klant verwacht, en voor de offertes die ik persoonlijk van aannemers heb ontvangen zou ik nog geen dubbeltje overhebben. Gelukkig waren ze aanzienlijk beter in hun werk :lol: Kortom: wat krijg je voor je geld? Een goede poetsinstructie die de klant begrijpt is geld waard, een onbegrijpelijke offerte niet, maar misschien zie ik dat te simpel hoor.

In mijn eigen branche is het zeer gebruikelijk om een uitgebreide inhoudelijke offerte en presentatie aan de potentiële klant te moeten geven, waar je met regelmaat meer dan een dag mee kwijt bent aan de voorbereiding alleen al, en dan heb je nog geen idee of je de klus krijgt. Het werk hiervoor verreken je inderdaad - zoals Vv zegt - in je uurprijs. Anders is komt je bedrijfsvoering in de knel. Ikzelf leg dat klanten ook altijd uit, maar ben mij er zeer van bewust dat vele collega's dat niet doen. Da's niet dat ik beter ben (verre van) maar wel dat ik zelf een ontzettende hekel heb aan ondoorzichtigheid. Hoe leuk en gaaf het werk ook is, ik moet ook eten en mijn eten komt uit mijn bedrijf, dus daar moet wel omzet gedraaid worden om van de winst te kunnen leven. Laatst voor het eerst een klant gehad met een buitengewoon uitgebreid offertetraject en die betaalde daadwerkelijk voor de offerte. Dan kan ik dat deel weer uit de uurprijs halen en ik moet eerlijk toegeven dat ik dat een nieuwe maar buitengewoon prettige - want transparante - manier van werken vond. Zowel voor de klant is het duidelijk als voor mijzelf. Maw: ik zou dat graag als mannier van werken zien, want inderdaad, het dwingt klanten ook om zorgvuldiger met mij en de mijnen om te gaan, waardoor de kwaliteit van mijn product uiteindelijk beter wordt.

Wat betreft service vs rekening: dat is een lastig punt dat denk ik zich voor een belangrijk deel aan rationele analyse onttrekt. Soms is iets niet lekker gelopen en zie je een (lang) gesprek of andere werkzaamheden als service, en soms breng je zoiets in rekening ook als het niet lekker is gelopen. Dat is - in ieder geval bij mij en de mijnen - zeer individueel bepaald hoewel we al tijden trachten daar criteria voor neer te leggen. Het is ook een tikkie onderbuikgevoel, je eigen hart en ziel en je eigen visie op bedrijfsvoering wat je daarin legt. Daarin verschillen artsen net als alle andere mensen en bedrijven. Alleen bij artsen gaat het direct over lichamelijke integriteit van klanten en dat maakt het gevoelsmatig al een heel andere zaak, waar iedereen veel scherper in staat. De poging om gebalanceerde criteria en regels daarvoor te vinden die zowel arts als klant recht doen, hebben tot nu toe naar mijn idee nog niet ergens toe geleid. Mijn oplossing daarvoor is om alleen met die mens in zee te gaan bij wie alles goed voelt en duidelijk is. Alle regels daar gelaten moet je er uiteindelijk toch als mensen met elkaar uit komen als er iets fout wordt gedaan of is gegaan.

De eerdere opmerking dat service in de gezondheidszorg in Nederland zwaar onderbelicht is, kan ik helaas onderschrijven. Bij het gros draait alles om "technisch goed" en dat moet dan maar voldoende zijn. Gelukkig worden de andere "soft skills" wel door steeds meer artsen en ondersteuners als integraal onderdeel van het pakket "goede zorg" gezien. Mijns inziens kan het verwijt daarvoor echter niet alleen aan het adres van de artsen worden gegeven. Er ligt m.i. ook een verantwoordelijkheid voor de klant om de samenwerking met de arts te zoeken en de arts ook aan te spreken op een gebrek aan omgang of informatie, en daar schiet de klant met enige regelmaat ook tekort hoor. Concreet: "alleen" een andere arts/mondhygieniste zoeken is dus wat mij betreft een deel van die verantwoordelijkheid oppakken (je pakt sturing over je eigen bestaan), maar ik vind ook dat daarbij hoort dat je je vorige mondhygieniste wijst op waar het naar jouw idee te kort is geschoten (ik zeg overigens niet dat je dit gedaan hebt, het is een voorbeeld!!!). Dan kan hij/zij zich daar bewust van worden en idealiter nog op verbeteren ook. Daarmee lever je als klant een positieve bijdrage aan de noodzakelijke veranderingen in de gezondheidszorg. Naar mijn idee ben je daar als klant zeker verantwoordelijk voor.

Traveller
wo, 06/07/2006 - 12:12 Permalink
vV

mijn vergelijking met de bouwbranche was alleen doelend op het offerte/begrotings/"behandelplan" traject en dan met name de wijze van declaratie ervan.. :smt002 en niet op de rest! (hoewel er patienten zijn die ons als metselaar zien, stort dat gat maar vol.., en er ook helaas tandartsen zijn die ik liever in die branche werkzaam zou zien.. :-? )
wo, 06/07/2006 - 12:33 Permalink
Traveller

Da's herkenbaar! Een aantal van mijn vakgenoten voeg ik daar dolgraag bij, zijn prima metselaars :wink: . Wij hebben dit gesprek al eerder op dit forum gevoerd, maar ook nu uw reactie lezend moet mij toch van het hart: ik blijf mij verbazen over hoe mensen elkaar behandelen en naar elkaar kijken. Om aan je tandarts te melden "stort dat gat maar vol"....dan ontken je toch als klant wel iedere vorm van beroepseer bij en respect voor je behandelaar....ik begin haast te geloven dat ik ondanks mijn ge-angsthaas verdorie nog best meeval als klant. Geeft de burger ook weer moed :D

Traveller :smt006
wo, 06/07/2006 - 13:46 Permalink
Chris888

als alle ondernemers in de bouwwereld ......


Als alle ondernemers dat met elkaar afspreken zal dat wel onder kartèlvorming vallen, ook een economisch delict
wo, 06/07/2006 - 18:17 Permalink
Chris888

De door u voorgestelde inividuele deal mag dus inderdaad niet.


ik vind dat vaag èn jammer. Ik hou niet zo van creatieve rekeningen en de drempel om extra tijd te 'claimen' wordt door zo'n regel voor mij juist hoger.
Maar waarschijnlijk zijn er ook mensen voor wie die drempel juist hoger zou worden als een aanvullend gesprek oid wel op de rekening zou komen te staan.
Bij een huisarts kun je overigens wel om een 'dubbel consult' vragen, als je aan 10min niet genoeg denkt te hebben. En ik neem aan dat dat wel gewoon geaccepteerd wordt.

We zijn overigens aardig off-topic geraakt...
wo, 06/07/2006 - 18:26 Permalink
vV

ach ondernemers kunnen besluiten het te doen, massaal, zonder dat er afspraken over gemaakt worden.

Bij ons ligt het makkelijk, alles is van overheidswege opgelegd.. Wel grappig eigenlijk, echte concurrentie wordt door de structuur tegengegaan, terwijl ze juist concurrentie in de zorg willen... Eigenlijk verplicht de overheid ons als kartel op te treden terwijl het van de nma in een andere branche niet mag!

tja een dubbel consult... heeft bestaan ook bij ons, alleen dat tarief is geschrapt door de overheid...
wo, 06/07/2006 - 19:07 Permalink