Het onderwerp is niet nieuw, maar ik heb recent een wortelkanaalbehandeling ondergaan en dat leverde een nogal fikse nota op - € 479. De uitvoerder was geloof ik wel een endodentoloog (heet dat zo?), tenminste: er werd gewerkt met microscoop en 'operatielaken'. Daarvoor moest ik ook al de nodige kosten maken. Mijn eigen tandarts kon bij een eerdere poging niet alle kanalen vinden (?!?!). Na zijn poging kreeg ik een noodvulling, die er dezelfde dag al uitviel. Ik was bang voor afbrokkelen van het restje kies dat nog over was na het geboor, dus ben teruggegaan. Kreeg weer een noodvulling, die er vervolgens weer heel snel uitviel. Behalve dat dat allemaal erg irritant was, komen die kosten dus nog eens bij de gepeperde rekening. Kijkend in mijn vergoedingenoverzicht vrees is dat ik nu al zo'n 400 zelf moet ophoesten (ik heb tand compact bij Agis, 75% vergoed tot €250 en had al wat andere dingetjes). En daar komen dan de kosten voor de mislukte wortelkanaalbehandeling nog bij. Nu vraag ik me wat dingen af:
* Is het raar dat mijn eigen tandarts de kanalen niet vond, m.a.w.: moet ik een betere tandarts gaan zoeken? Diezelfde vraag eigenlijk over de noodvullingen.
* Is het redelijk van mijn eigen tandarts nu geen rekening meer te verwachten?
* Ik ben niet gewaarschuwd voor de kosten. Is een tandarts dat verplicht?
* Hoe kun je als leek in godsnaam weten hoe duur behandelingen zijn bij het afsluiten van een aanvullende tandverzekering? € 250 is dus peanuts, blijkt nu. En een wortelkanaalbehandeling is volgens mij een vaak voorkomend fenomeen. Ik vind mijn gebit belangrijk en nam er dan ook bewust een aanvullende verzekering voor. Nu voel ik me eigenlijk genept dat ik nog zo veel zelf moet betalen.
* En , als discussie-onderwerp: waarom mag je het niet-gebruikte deel van je maximale verzekeringsvergoeding eigenlijk niet meenemen naar het volgende jaar? Er waren ook wel wat jaren waarin ik die € 250 niet haalde. Bij mijn telefoonaanbieder en mijn sportschool mag ik niet-gebruikte minuten/lessen ook doorschuiven. Ik snap wel dat dat het principe van verzekeren is, maar het gaat ook allebei om het afnemen van diensten.
* Is het raar dat mijn eigen tandarts de kanalen niet vond, m.a.w.: moet ik een betere tandarts gaan zoeken? Diezelfde vraag eigenlijk over de noodvullingen.
* Is het redelijk van mijn eigen tandarts nu geen rekening meer te verwachten?
* Ik ben niet gewaarschuwd voor de kosten. Is een tandarts dat verplicht?
* Hoe kun je als leek in godsnaam weten hoe duur behandelingen zijn bij het afsluiten van een aanvullende tandverzekering? € 250 is dus peanuts, blijkt nu. En een wortelkanaalbehandeling is volgens mij een vaak voorkomend fenomeen. Ik vind mijn gebit belangrijk en nam er dan ook bewust een aanvullende verzekering voor. Nu voel ik me eigenlijk genept dat ik nog zo veel zelf moet betalen.
* En , als discussie-onderwerp: waarom mag je het niet-gebruikte deel van je maximale verzekeringsvergoeding eigenlijk niet meenemen naar het volgende jaar? Er waren ook wel wat jaren waarin ik die € 250 niet haalde. Bij mijn telefoonaanbieder en mijn sportschool mag ik niet-gebruikte minuten/lessen ook doorschuiven. Ik snap wel dat dat het principe van verzekeren is, maar het gaat ook allebei om het afnemen van diensten.
Re: My first wortelkanaalbehandeling - verzekering?
Nee, dat is niet raar. Een automonteur vindt ook niet altijd wat er mis is met een auto. In een archief wordt ook niet alles teruggevonden. En een chirurg ziet ook wel eens iets over het hoofd.
Mag allemaal niet, maar het is menselijk. Kan iedereen overkomen.
Hier raak je een gevoelig punt. Tandartsen vinden (vaak) dat ze gewoon betaald horen te worden voor de tijd die ze aan je besteedt hebben, ongeacht het resultaat. Voor een deel klopt dat, het menselijk lijf reageert soms anders dan verwacht, daar kan een tandarts ook niets aan doen. Maar wanneer hij duidelijk wanprestatie heeft gepleegd, zou hij hand in eigen boezem moeten steken. Maar dat zijn er maar weinig die dat doen.
Hier moeten arts en patiënt samenwerken. De arts moet het vertellen, maar als hij het vergeet, moet de patiënt ernaar vragen. Je kunt hem verwijten dat hij het niet verteld heeft. Hij kan je vragen waarom je er dan niet naar gevraagd hebt.
A/ De prijzen van tandartsbehandelingen zijn openbaar, met een beetje googlen te vinden op internet. Er is ook een post over hier op tandarts.nl.
B/ Je verzekeringskantoor is degene die je adviseert over verzekeringen, daar kun je om advies vragen welke verzekering bij jou past.
C/ En daarnaast ben je zelf verantwoordelijk voor iedere handtekening die je zet. Je moet jezelf dus goed informeren over wat iets inhoudt. Ongetwijfeld heb je gezien dat er meerdere polissen zijn, met verschillende vergoedingen. Je hebt zelf gekozen voor 250 euro, terwijl je toch ook gezien zult hebben dat dat een van de laagste vergoedingen is.
Wat je telefoonaanbieder en je sportschool je aanbieden, hoeven anderen niet ook te doen. Het zijn gunsten, geen rechten. Er is geen enkele verzekering die doet wat jij hier zegt, en zo lang dat niet gebeurt, zal dat ook geen 'klantentrekker' worden van welke verzekering dan ook. Ze zouden zichzelf enorm in de vingers snijden wanneer ze daaraan begonnen.
Uit je hele verhaal blijkt dat je erg teleurgesteld bent over alles. Te begrijpen.
Uit je vragen blijkt dat je op zoek bent naar een zondebok. Maar hier moet je ook eerlijk naar jezelf kijken. Jij hebt een verzekering afgesloten met een te lage vergoeding, en jij hebt je niet laten informeren over de kosten van behandelingen in het algemeen en deze in het bijzonder.
Leer hier gewoon van, dan heeft het allemaal nog zin gehad: sluit een betere verzekering af, en vraag voortaan altijd vooraf naar de kosten van iets.
Re: My first wortelkanaalbehandeling - verzekering?
Dank voor je reactie. Ja, tuurlijk leer ik hier van. Maar zijn er echt mensen die gaan surfen om erachter te komen wat de kosten van specifieke behandelingen zijn? Niemand weet toch welke kwaaltjes hij mogelijk oploopt? Je hebt jezelf informeren en jezelf uitputtend informeren. Dit forum ontdekte ik per ongeluk. Ik koos de voordeligste tandzorgverzekering omdat ik een redelijk gebit heb. En ik denk nog steeds: als een wortelkanaalbehandeling vaak voorkomt, zou de goedkoopste tandzorgverzekering de kosten van zo'n behandeling moeten dekken. Dan zou van mij de premie van die goedkoopste verzekering best omhoog mogen. 't Gaat er meer om dat ik het idee had goed verzekerd te zijn terwijl ik dat dus in de praktijk niet blijk. Je hebt natuurlijk gelijk dat ik zelf van tevoren naar de kosten had kunnen vragen. Dan had ik misschien eerst een second opinion gevraagd. Nu ga ik de tandarts de rest van het jaar mijden, wegens te begrotelijk. Ik las hier bij een andere bijdrage overigens over inspanningsverplichting en dat je geen garantie hebt op tandartswerk. Vind ik best raar. Ik ben tekstschrijver, en als ik een tekst aan een klant lever die hij niks vindt, kom ik er niet mee weg als ik zeg 'ik heb mijn best gedaan'. Dan wordt het herschrijven - maakt niet uit wat de omstandigheden waren.