Andere tandarts .. andere conclusies...

Author:
peetztm
Posted:
wo, 07/10/2002 - 09:40
Sinds een half jaar heb ik een andere tandarts, die de praktijk van mijn vorige heeft overgenomen.
De werkwijze is (uiteraard?) anders, waar ik op zich niet helemaal blij mee ben, maar wat mij nu irriteert:
Bij de controle in april is een gaatje gevonden, en verder alles ok
Bij het vullen van het gaatje nu ruim een maand later is nog een foto gemaakt en is opeens de conclusie dat er nogal wat aan mijn vullingen mankeert. Scheurtjes etc. en moeten volgens hem vervangen worden, totaal 4 stuks en waarschijnlijk ook nog een 'overlay'

Dit snap ik niet.

Elk half jaar keurig naar de tandarts, periodiek een foto, altijd met aandacht behandelt en nu dit soort conclusies?
Buiten dat ik over de wijze van behandeling niet tevreden ben, begrijp ik ook niet dit soort conclusies.

Heb is als patient het recht om de foto's op te vragen en deze door een andere (onpartijdige?) tandarts te laten beoordelen?
de digitale tandarts

Het is inderdaad vaak zo dat de werkwijze van tandartsen onderling wat verschillen. Hier geldt ook dat meerdere wegen naar Rome kunnen leiden en dat niet een bepaalde werkwijze beter of slechter hoeft te zijn dan de andere.

Uit mijn eigen ervaring weet ik nog dat sommige patienten van tandartsen waar ik werkte niet blij waren met de manier waarop ik de behandeling uitvoerde.
De eigen tandarts deed het allemaal sneller en gebruikte geen rubberlapjes bij een wortelkanaalbehandeling etc. en ik probeerde maximum kwaliteit te leveren volgens de universitaire standaarden... stank voor dank dacht ik dan!

De foto's die de tandarts van uw gebit maakt, zijn wettelijk gezien door u op te vragen. Mocht u geen vertrouwen hebben in de diagnose van uw tandarts dan is het mogelijk om een second-opinion te laten geven, bijvoorbeeld bij het Tandheelkundig Informatie Punt (TIP) tel nr: 0900 2025012

Misschien dat dan blijkt dat er inderdaad wat moet gebeuren en u weer vertrouwen hebt in de nieuwe tandarts.

Met vriendelijke groet.


[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2002-07-15 13:47 ]
ma, 07/15/2002 - 13:44 Permalink
peetztm

Hartelijk dank voor uw reaktie.

De foto's en een 'behandelplan' heb ik inmiddels opgevraagd. Echter tot op heden geen enkele reaktie. (..????)
Het Second Opinion bij TIP is bij inmiddels bekent incl de kosten. Maar als ik dit doe, moet ik natuurlijk wel de foto's krijgen..

Natuurlijk, de wijze van behandelen kan afwijken, en hoeft zeker niet slechter te zijn. Dat zal misschien ook weer anders zijn als ik een andere tandarts ga zoeken.

Aangezien deze tandarts TIJDENS het vullen van een gaatje, ook nog met andere zaken bezig is, zoals meerdere telefoontjes plegen, afspraken verzetten met secretaresse van patienten. En bij de - toch - eerste ontmoeting niet de moeite neemt zich even voor te stellen, maar direct met de behandeling begint, heb ik het gevoel dat ik beter een andere kan gaan zoeken. Bij deze tandarts voel ik me niet met aandacht behandelt.

Toch zal ik zeker aandacht laten besteden en evt nogmaals foto's laten maken bij een andere tandarts om tot een oordeel te komen.
ma, 07/15/2002 - 14:50 Permalink
Marloesk

Toevallig las ik deze topic en ik vraag me eigenlijk af waarom u zo ontevreden bent over de tandarts. is het het feit dat hij bezig wat met andere zaken naast de behandeling, of dat hij een gaatje ontdekt heeft, wat hij heeft geprobeerd te dichten?

In het eerste geval kan ik me er wat bij voorstellen, maar ik denk juist dat het goed is wanneer een tandarts een gaatje ontdekt en dat vult.
dat er in die vulling scheurtjes ontstonden hoeven toch niet per se de schuld te zijn van de tandarts of wel?
wo, 07/17/2002 - 16:49 Permalink
peetztm

Het is inderdaad het eerste, zijn "nevenbezigheden" plus een ongeinteresseerdheid in zijn patient, die ik niet waardeer.

Gaatjes vullen wordt ik niet boos om, evenmin scheuren in vullingen.
Wel als deze "spontaan" gevonden worden.

Bij deze tandarts kwam ik dus voor het eerst, en kort samengevat, was de behandeling onprettig, nl op de manier zoals deze heer met zijn patient omging.
wo, 07/17/2002 - 22:34 Permalink