Is amalgaanvulling werkelijk verboden vanaf januari 2011?

Author:
vragenvuur
Posted:
di, 11/02/2010 - 11:23
1) Is amalgaanvulling werkelijk verboden vanaf januari 2011?
De tandartassistente beweert dit namelijk.


2) Zijn er meer mensen die bij wit gevulde kiezen veel meer gevoeligheid voelen dan bij amalgaan? Zoals het onplezierig/pijnlijk doortrekken van vooral koud eten/drank, op hardere dingen kauwen zoals een volkoren brood korrel of een noot?
vV

die afvoer zal de tandarts moeten hebben, omdat dat juist bij uitboren oude amalgaamvulling noodzakelijk is voor opvang metaalslijpsel ed, dus dat kan geen argument zijn.
Leggen van vullingen, welke dan ook, kan napijn geven. Bij goed toepassen van de gebruiksaanwijzingen van bondingsysteem zou het redelijk beperkt moeten blijven.

Ik vind het kwalijk dat men zo`n uitspraak over verboden doet, die er niet zijn. Als men er zelf niet meer mee wil werken, zijn er argumenten genoeg om dat hard te maken. Met een niet bestaand verbod gaan zwaaien vind ik een beetje duf...
di, 11/02/2010 - 11:55 Permalink
Spiegeltje

Artikel 3.26 Activiteitenbesluit (officieel: Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer).

"Ten behoeve van het verwijderen van amalgaam wordt bij het in het vuilwaterriool lozen van afvalwater afkomstig van tandheelkundige bewerkingen het amalgaamhoudend afvalwater geleid door een amalgaamafscheider, die voldoet aan de eisen gesteld in NEN-EN-ISO 11143."

Tot uiterlijk 1-1-2011 hoeft de amalgaamafscheider, die is geplaatst voor 1-1-2008, niet te voldoen aan NEN-EN-ISO 11143 mits de door de leverancier aangegeven maximale doorstroomsnelheid niet wordt overschreden (overgangsrecht).

Dit verklaart wellicht de datum 1-1-2011, de amalgaamafscheider moet vanaf die datum aan bepaalde eisen voldoen wat voor oude afscheiders niet altijd het geval zal zijn. Ik weet niet of het zonder zo'n afscheider nog wel mogelijk is een amalgaamvulling te vervangen. Als je geen goede afscheider hebt zou dat alleen kunnen zonder lozing. Technisch gezien kan dat maar dan moet je afvalwater naar een 'erkende verwerker' afvoeren, een onwaarschijnlijke situatie. Droog werken is - althans voor zover ik weet - geen optie.
di, 11/02/2010 - 16:50 Permalink
vragenvuur

Bedankt "tandarts" en "spiegeltje" voor de reacties.
Dat een tandarts wel of geen afvoer heeft of dient te hebben daar heb ik verder geen weet van en ligt als patient buiten mij om. Een wettelijk eis dat iedere tandartspraktijk een goede afvoer voor amalgaan hoort te hebben lijkt me alleen maar een goede verplichting want er lopen nog talloze mensen rond met amalgaan.
Uiterst kwalijk vind ik het om als (volwassen) tandartsassistente letterlijk te beweren dat amalgaam vanaf januari 2011 verboden is en dan niet meer mag vullen met amalgaam.

Door eigen ondervinding vind ik tot heden amalgaan vullingen het allerfijnste vanwege, bij mij in ieder geval, de minste overgevoeligheid van koud eten en drank. Mijn witte vullingen zijn natuurlijk zonder meer een heel stuk mooier om te zien dan amalgaan als je lacht maar de gevoeligheid is en blijft blijkbaar groot ondanks dat de witte vulling er al nu enkele jaren zit en ongeveer al circa 3 keer is behandeld ivm gevoeligheid (nieuw gevuld, geëtst).


"tandarts", wat houdt "bondingsysteem" in en wat dient daarbij dan precies het goed toepassen in te houden?
di, 11/02/2010 - 18:43 Permalink
vV

composietvullingen worden verlijmd met de tand/kies. Daarvoor is eerst een voorbewerking nodig, waarbij het tandoppervlak bewerkt wordt om de hechting te verbeteren, en vervolgens een lijmlaag aangebracht wordt, de bonding. Dan pas gaat de vulling erin.

Dat traject kent een gebruiksaanwijzing, afhankelijk van merk en type bonding. Die stappen moeten correct doorlopen worden. Bij juiste keuze systeem en correcte uitvoering zijn ook klachten achteraf meestal beperkt, alle tussenstappen moeten bv lang genoeg inwerken. Te kort inwerken betekent meestal slechte hechting en afsluiting, en meestal ook veel napijn.
Persoonlijk ben ik groot voorstander van composiet, heb /verwerk ook al heel lang geen amalgaam meer. Meer om de reden dat ik met composiet meer kan (je hoeft minder gezond weefsel van de kies weg te halen dan bij aanbrengen amalgaamvulling, dus minder verzwakking). Het is wel veel kritischer in verwerking, en het kost best behoorlijk meer tijd dan amalgaam. De meeste problemen die ik bij composiet tegenkom liggen ook op het vlak van (verkeerde) verwerking.
wo, 11/03/2010 - 09:04 Permalink
vragenvuur

Ja dat is ook zo, als mensen allergisch zijn voor composiet, zal er inderdaad een ander alternatief voor moeten zijn.
Het lijkt me sowieso dat als amalgaam definitief verboden zou worden, dit niet alleen aan tandartsen bekend zou worden gemaakt, maar dat het ook via de media verspreid zou worden en daar heb ik niets van meegekregen.

Dan zit het me wel dwars dat een tandartsassistente dit soort lulkoek beweerd heeft.
za, 11/06/2010 - 06:37 Permalink
scoobied.

Ik heb een vraag waar ik eigenlijk niet zo snel een antwoord op kan vinden. Misschien dat iemand van de experts mij dit antwoord kan geven. Dat zou ik heel erg fijn vinden.

Ik heb een grote amalgaanvulling in een kies zitten die binnenkort vervangen wordt voor een witte. Echter de buitenkant van 1 kant van die betreffende kies slaat al blauw/grijs uit. Heb ik bij de andere tanden helemaal niet. Nu las ik dat dit dus kwam door de amalgaan vulling omdat de tandrand dunner wordt.

Mijn vraag is nu als ik dan een composiet vulling krijg, en die amalgaanvulling uitgeboord wordt dan neem ik aan dat die kleur ook weg is ? Of zit die kleur al helemaal verweven in de tand en ben ik al reddeloos verloren ? Een witte vulling maar dan nog steeds een blauw/grijze rand hebben schiet ook niet op. Laat hem dan nog net zo lief trekken.
do, 06/16/2011 - 22:58 Permalink
Workie

Cerec word vastgezet met.........juist ja composiet! Dus geen alternatief bij composietallergie! En over amalgaam gaan we niet over discussiëren, zie forumregels.
De ene composiet is de andere niet. Dus je hebt composiet met veel keramische vuldeeltjes en met minder vuldeeltjes. Dit alles word met nog wat andere stofjes gemengd en je hebt composiet en je doet het ergens in en je verkoopt dat aan een tandarts. Dus nu vraag ik mijn af als je bv allergisch bent voor composiet ben je dit dan voor alle soorten en merken?
Je krijgt tegenwoordig steeds vaker mensen met een allergie en als je eens een congres bezoekt waar dit onderwerp word behandelt dan is er een hoop kritiek op de huidige methoden om een allergie vast te stellen.
Kortom ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie daar mee omgaan als een patiënt zegt dat ze een allergie hebben voor composiet en er moet bv een kroon gemaakt worden en uiteindelijk vast gezet worden.
Voor een vulling kun je immers altijd nog als alternatief een amalgaan vulling nemen.
zo, 06/19/2011 - 21:31 Permalink
Basset

Wat composiet allergie betreft heb ik weinig ervaring. Naar mijn bescheiden mening dekt de benaming de lading niet. Heel waarschijnlijk wordt de allergie veroorzaakt door de photopolimerisator die na aktivatie niet of slechts gedeeltelijk wordt opgenomen in de uiteindelijke keten die door de polimeren wordt gevormd.
Vergelijk dit met een slang waarvan je de kop afbijt. De slanglichamen verbinden zich met elkaar en vormen een inert geheel en de koppen van de slang blijven vrij over. Veroorzaken deze niet eerder de allergie wanneer ze vrij op het oppervlak liggen.

Ik meen dat ik er in een vorig leven ooit op gewezen werd dat een vloeibaar composiet (sealer)eerder een allergie veroorzaakt dan een ander composiet. De verklaring was toen dat de activatorresten door het te kleine composietvolume in grotere mate aan het oppervlak kwamen. Maar of dit effektief zo is, do not shoot me.
zo, 06/19/2011 - 21:57 Permalink
Workie

Wat composiet allergie betreft heb ik weinig ervaring. Naar mijn bescheiden mening dekt de benaming de lading niet. Heel waarschijnlijk wordt de allergie veroorzaakt door de photopolimerisator die na aktivatie niet of slechts gedeeltelijk wordt opgenomen in de uiteindelijke keten die door de polimeren wordt gevormd.
Vergelijk dit met een slang waarvan je de kop afbijt. De slanglichamen verbinden zich met elkaar en vormen een inert geheel en de koppen van de slang blijven vrij over. Veroorzaken deze niet eerder de allergie wanneer ze vrij op het oppervlak liggen.

Ik meen dat ik er in een vorig leven ooit op gewezen werd dat een vloeibaar composiet (sealer)eerder een allergie veroorzaakt dan een ander composiet. De verklaring was toen dat de activatorresten door het te kleine composietvolume in grotere mate aan het oppervlak kwamen. Maar of dit effektief zo is, do not shoot me.
Ik denk zelf dat als je goed de gebruiksaanwijzing aanhoud en de composiet behandelt zo als het hoort dat er weinig tot nooit klachten zijn. Ikzelf heb wel eens gehoord dat sommige UV lampen zo sterk zijn dat het composiet te snel uithard en daardoor ook niet helemaal goed uithard. Dit zou wel eens de 'allergie' kunnen veroorzaken. En dan klopt jouw verhaal ook weer.

Het composiet wat ik gebruik voor indirecte restauraties hard je uit met een simpel lampje tijdens het opbouwen in dus laagje voor laagje. Gebruik dus niet te sterkt uv licht en eenmaal opgebouwt dan doe je hem in een apparaat die het composiet verwarmt en met licht volledig uithardt en dan bereik je pas de ultieme sterkte. Het apparaat is van hetzelfde merk als het composiet en is daardoor perfect op elkaar afgestemd, al kun je ook andere merken kopen maar dan moet je wel goed naar de specificaties van je composiet en de apparatuur kijken.
zo, 06/19/2011 - 22:13 Permalink