angst voor tandarts

Author:
henri83
Posted:
vr, 09/03/2010 - 00:29
Hallo mijn naam is Henri en ik ben 18 jaar
Toen ik nog klein was ben ik gevallen met een loop wagentje na een tijd kreeg ik de wolf in de tanden en toen zijn all mijn tanden onder een operatie eruit gesneden en ik kan me nog steeds het grootste deel van hectiging en de pijn die ik had herinneren daardoor heb ik een angst ontwikkeld voor de tandarts maar ik ben altijd naar de tandarts gegaan.
Ik had 1 keer een gaatje bij mijn tandarts en die zou dat wel vullen
nou afspraak gemaakt voor behandeling en daarna erheen gegaan.
toen lag ik in de stoel en hij moest 3 keer meer verdoving bij spuiten want ik voelde het nog steeds als die in me tandvlees prikte
na de 3de spuit was het eindelijk verdoofd behandeling ondergaan alles leek goed daarna heb ik 1 week met gezwolle wang/mond rondgelopen en daarnaast was me mond nog steeds verdoofd.
Toen werd me angst alleen maar erger.
Maar een aantal weken terug ben ik maar eens naar een andere tandarts gegaan want ik vertrouwde mijn tandarts helemaal niet meer.
Wat ik toen te horen kreeg was net als een klap in het gezicht ik zou de tanden hebben van een 50 60 jarige terwijl ik zelf 18 ben
en altijd naar de tandarts ben geweest. Maar de nieuwe tandarts zei het op een manier van zo een erge tanden heb ik nog nooit gezien
en als we je tanden willen redden dan moet ik je 2 jaar behandelen en als ik vind dat je het eerste jaar niet je best doet trap ik je eruit.
nou dat was even slikken toen maar een afspraak gemaakt voor een 2de keer want de tandarts wou er een collega bij hebben om er nog maals naar tekijken.
Toen kreeg ik van een bekende tehoren over * een kliniek...edit beheer*.
Toen heb ik de * een kliniek...edit beheer*gebeld. Nou super nerveus toen ik op intake moest maar toen ik er binnen kwam voelde ik me zeer prettig en werd super geholpen.
kreeg toen een lijst die ik moet invullen en toen op de tandarts wachten had net de lijst in me handen en nam plaats om hem in te vullen maar de tandarts kwam er all aan.
moest even meegaan om foto's temaken ok foto's gemaakt ging super goed werd op me gemak gesteld daarnaast was de tandarst zeer vriendelijk toen werd ik door de tandarst meegenomen om naar de foto's tekijken en plaats tenemen in de stoel.
daar werden nog extra foto's gemaakt en kreeg ik uitleg over wat die allemaal zag en wat er moest gebeuren en kreeg tehoren na 2 behandeling is alles weer netjes.
Dus meteen afspraak gemaakt voor de eerste behandeling en die krijg ik komenden dinsdag.
Aan de eene kant ben ik zeer neveus om tegaan maar aan de andere kant werd ik daar zo gerust gesteld dat ik eigenlijk ook niet kan wachten tot het dinsdag is.

Groetjes Henri
alpifresh

O, wat ben ik blij dat je niet bij die tandarts gebleven bent die je eruit wou trappen als je niet meewerkte! Terwijl het nota bene pas je eerste keer bij hem was! Dat kan ECHT NIET, dat soort taal tegen een patient! Heeeel goed dat je bent weggegaan, en wat fijn dat het in de kliniek zo veel beter gaat! En nu zijn 2 behandelingen genoeg! In plaats van 2 jaar!
Ik kan echt alleen maar uitroeptekens plaatsen :D, ik vind dit zo geweldig!
En je bent pas 18! Dat bedoel ik niet onaardig! Integendeel! Ik lees hier zo vaak van mensen die minstens 2x zo oud zijn, en of helemaal niet durven te gaan, of bij een rottige tandarts blijven hangen. En jij hebt nu al deze stappen gezet!

Joh, JIJ KAN DE HELE WERELD AAN! Je mag nooit meer aan je eigen kunnen twijfelen! Dit is geweldig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :smt041 :smt023 :smt038 :smt041 :smt026
vr, 09/03/2010 - 01:29 Permalink
henri83

Dindsdag de behandeling gehad en ze hebben alles in 1 keer gedaan dus ik hoef niet terug voor een 2de behandeling.
Ik raad *edit beheer* aan iedereen aan echt super hoe ze daar met je omgaan en je behandele.
zo ga nu weer proberen teslapen want heb toch best wat pijn in me mond
do, 09/09/2010 - 09:01 Permalink
mecánico para …

O, wat ben ik blij dat je niet bij die tandarts gebleven bent die je eruit wou trappen als je niet meewerkte! Terwijl het nota bene pas je eerste keer bij hem was! Dat kan ECHT NIET, dat soort taal tegen een patient!



zou ie het werkelijk zo gezegd hebben of werd de boodschap zo ontvangen? kweenie, maar je gaat wel erg gemakkelijk mee in de mening van de TS. Daarnaast, de *edit beheer* doe alles in 1x?? Prima instelling, alleen wat hebben ze dan gedaan waar die andere 2 jaar voor nodig had? Of is er veel uitgehaald? Ben wel benieuwd eigenlijk
do, 09/09/2010 - 12:19 Permalink
vV

ik heb de indruk dat de *edit beheer* de rommel opgeruimd heeft, verder niets, ik lees ook niets over een vervolg traject, aandacht voor de oorzaak hoe het zover gekomen is (wolven leven in het bos, gebitsverval is 99 van de 100x echt gewoon verwaarlozing en verkeerde eet/drinkgewoontes, zeker op een dergelijke leeftijd)

Ik zou mijn geld eerder zetten op de tandarts die het in een jaar of 2 wil opbouwen, en daarbij ook alert is op d emotivatie van de patient, en ik heb het gevoel dat hij wel doorhad wat de bassi van het probleem was. Maar goed dat is mijn mening. Maar zorg er vooral voor dat je nu regelmatig voor controle gaat, en alle adviezen ook opvolgt, anders kan je de volgende afspraak bij de kliniek alvast gaan plannen...
klinkt misschien niet leuk of aardig, maar is wel de realiteit.
do, 09/09/2010 - 14:03 Permalink
henri83

O, wat ben ik blij dat je niet bij die tandarts gebleven bent die je eruit wou trappen als je niet meewerkte! Terwijl het nota bene pas je eerste keer bij hem was! Dat kan ECHT NIET, dat soort taal tegen een patient!



zou ie het werkelijk zo gezegd hebben of werd de boodschap zo ontvangen? kweenie, maar je gaat wel erg gemakkelijk mee in de mening van de TS. Daarnaast, de *edit beheer*doe alles in 1x?? Prima instelling, alleen wat hebben ze dan gedaan waar die andere 2 jaar voor nodig had? Of is er veel uitgehaald? Ben wel benieuwd eigenlijk


Hij heeft het letterlijk zo gezegd.
*edit beheer* zou alles eigenlijk in 2x doen maar ze hebben dinsdag alles in 1 keer gedaan wat ze hebben gedaan is 2 tanden onder getrokken want die drukte me tanden voor aan scheef en me tanden helemaal gereinigd en 2 tanden boven getrokken want die waren helemaal kapot door een ontstekening die ik er in had en die de tandarts niet gemerkt heeft toen die daar een vulling in heeft gezet.
daarnaast zijn er tanden bij gewerkt en vullingen geplaats
do, 09/09/2010 - 15:41 Permalink
henri83

ik heb de indruk dat de *******de rommel opgeruimd heeft, verder niets, ik lees ook niets over een vervolg traject, aandacht voor de oorzaak hoe het zover gekomen is (wolven leven in het bos, gebitsverval is 99 van de 100x echt gewoon verwaarlozing en verkeerde eet/drinkgewoontes, zeker op een dergelijke leeftijd)

Ik zou mijn geld eerder zetten op de tandarts die het in een jaar of 2 wil opbouwen, en daarbij ook alert is op d emotivatie van de patient, en ik heb het gevoel dat hij wel doorhad wat de bassi van het probleem was. Maar goed dat is mijn mening. Maar zorg er vooral voor dat je nu regelmatig voor controle gaat, en alle adviezen ook opvolgt, anders kan je de volgende afspraak bij de kliniek alvast gaan plannen...
klinkt misschien niet leuk of aardig, maar is wel de realiteit.


De oorzaak kan ik je uitleggen ik heb altijd mijn tanden gepoets sochtend en savonds en altijd op controlle en daar werd altijd gezegd dat alles netjes was.toen ben ik naar die 2de tandarts gaan en die wou meteen allemaal kronen plaatsen en dan een 2 jarige traject doen en kijken of ik het eerste jaar wel goed mee werkten anders zou ik een andere tandarts moeten zoeken.
toen ben ik voor een gesprek naar de *edit beheer* gegaan daar werd me gezegd dat ik nooit goed heb kunnen poetsen omdat me tanden zo scheef stonden.en dat me tandarts me daarop had moeten wijzen en niet altijd had moeten zeggen ziet er netjes uit

en het trajec dat ik dit moment volg is
eerst de behandeling die ik dinsdag had daar zou er nog een opvolgen maar dat hoeft niet meer omdat alles bij de eerste behandeling is gedaan.
dan moet ik over 3 weken terug voor een gesprek hoe het gaat en dan word me verder vertelt hoe het er nu uitziet en hoe het geheelt is en wat ze allemaal precies hebben gedaan en er word besproken over wanneer een beugel geplaats zal worden
do, 09/09/2010 - 16:00 Permalink
vV

als je altijd goed gepoetst heb snap ik dus al die grote problemen niet. Gaatjes ontstaan niet zomaar. Scheve tanden alleen zijn best goed te poetsen. persoonlijk denk ik nog steeds aan verkeerde voedingsgewoontes, mede omdat je daar in je reactie niet op ingaat kan ik het in ieder geval niet uitsluiten. en met verkeerde voedingsgewoontes bedoel ik dus overmatig frisdrank en zoet-gebruik. Heel veel mensen roepen : nee ik gebruik niet veel suiker.. maar drinken wel 6 -7 koppen thee of koffie op de dag, met suiker....(ook al is het 1 schepje, het zijn dus buiten de maaltijden om al te veel zoetmomenten...)
do, 09/09/2010 - 16:07 Permalink
mecánico para …

scheefstand is geen reden om gaatjes te krijgen. misschien lastiger te poetsen maar geen reden meteen te roepen dat het "niet netjes" zou kunnen zijn. En kiezen drukken geen andere tanden scheef: je hebt ruimte gebrek of je hebt het niet.

evengoed fijn dat je eerste ronde er op zit............maar als je nu aan de beugel mag, dan gaan ze wel voor bij aan je zoetmomenten en kort geleden opgelopen probleem. beetje korte termijn visie van ****
do, 09/09/2010 - 19:14 Permalink
Basset

Als je om een ideaal gebit gaaf te houden een mondhygiene nodig hebt die we als 100 percent aanduiden , dan zal elke afwijking hiervan: sheef staande tand, gevulde tand, tand met orthodontische slotjes, kroon, brug, gedeeltelijke prothese, geplakte diamant, draadje van de ortho achter je tanden en ga zo maar verder .... een onderhoudspatroon vergen dat 110 percent moet zijn of 200 percent of 500m percent ...

Dat is ook de reden dat een gaatje op dezelfde plaats kan terugkomen ook al werd het perfekt verzorgd. Dit verschil in noodzakelijk percentage kan ook soms foutief leiden tot de term slechte tandarts.
vr, 09/10/2010 - 13:33 Permalink
Chris888

Als je om een ideaal gebit gaaf te houden een mondhygiene nodig hebt die we als 100 percent aanduiden , dan zal elke afwijking hiervan een onderhoudspatroon vergen dat 110 percent moet zijn of 200 percent of 500m percent ...


Dit klinkt wel erg demotiverend, want ondoenlijk. Wat in me opkomt is: als een mondhygiëne van 100% al niet genoeg is, wat zou ik dan nog voor moeite doen. Ondanks dat ik best begrijp dat je bedoelt dat een gebit waar wat mee is gevoeliger is voor plaque-ophoping en gaatjes.

Met een goede doch echt niet perfecte mondhygiene + beperking van het aantal zoet-/eetmomenten naar meestal 5 per dag, is het mij toch wel degelijk goed gelukt verdere problemen te beperken/voorkomen de afgelopen 10-15 jaar. Zonder moeite. (dit om hoop te geven, of heb ik gewoon geluk gehad?)

Verder vind ik dat in dit draadje wel een beetje negatief gesproken wordt over de *****, terwijl men niet bij het consult aanwezig was en er nog een gesprek moet komen, wie weet komt voorlichting daarin uitgebreid aan bod. Bovendien wordt op dit forum altijd gesteld dat er geen namen van zorgverleners genoemd mogen worden.

Het is ze bij de ***** in ieder geval wel gelukt de patient terug te laten komen ipv af te schrikken en weg te jagen, da's ook wat waard.
vr, 09/10/2010 - 14:32 Permalink
Basset

wat je nu doet is de omschrijving te geven van de honderd percent norm voor mondhygiene. Maar dat niveau halen niet eens de meeste tandheelkundige profesionelen

of met andere woorden: de kans dat een kroon naar de filestijnen gaat ( verloren) zal heel wat groter zijn tengevolge van een slechte mondhygiene dan tgv een slechte tandarts.

Wat ***** betreft daar zeg ik geen woord over alleen is de vraag of bedekte reclame voor mij door mijn patienten ook zou mogen. Ik ben ook een hele lieve man een echte teddybeer. De jeugd mag er zijn maar met mijn 25 jaar tandartsschap ben ik geen mm achter op de zogenaamde jeugd.
vr, 09/10/2010 - 15:06 Permalink
Basset

juist daarom ...

maar even iets over preventie ... ik heb een aantal praktijken waarin ik een aantal neefjes laat werken. Ze kregen en krijgen dus veel nieuwe inschrijvingen en zagen dat ze patienten verloren wanneer ze het over mondhygiene verbeteren hadden.

Op de nieuwe inschrijvingsformulieren de vraag gesteld of de nieuwe patient op de hoogte werd gehouden van zijn mondhygiene en wat er aan te doen.

op 85 percent van deze Nederlandse formulieren stond NEEN IK STEL DIT NIET OP PRIJS

poetsekiktoch goed hoor je vaak zeggen. Vraag je naar flossdraad gebruik, rager of tandenstoker dan krijg je vaak de vraag : Wat is dat ??

ik had in de oudheid een wijze prof. Toen waren er geen implantaten en had je een systeem van een pseudo klikprothese waarop¨op de wortels van de onderhoektanden een magneet werd geplaatst die de prothese aantrok. Dat was toen het van het. Alleen hoor ik de prof nog zeggen, dat dat zo was als je als tandarts elke dag die wortels bij de patient ging schoon maken. anders had dat systeem een korte houdbaarheidsdatum.
vr, 09/10/2010 - 15:52 Permalink
mecánico para …



op 85 percent van deze Nederlandse formulieren stond NEEN IK STEL DIT NIET OP PRIJS
.



HAHAHAHAAHA. Ik zal je zeggen: ik vraag het niet, ik geef het advies. of je het wilt horen of niet. Als je je best doet is dat prima, als je wat steekjes laat vallen vertel ik je dat. Vind je dat gezeur.........dan zie je mensen verdwijnen. Ik zeg: elke praktijk krijgt de patiënten die die verdient. laat je de preventie achterwege, zit je in no time met een bak achterstallige zooi en ongemotiveerd volluk. I dont think thats gonna happen to me
vr, 09/10/2010 - 17:13 Permalink
Lieneke

Samenvattend: De TS vind dat hij goed geholpen is in de bepaalde kliniek. Wij, proffesionals, hebben daar een andere mening over. Omdat zonder preventie (en aanvullende behandelingen) de patient over een tijdje weer met de gebakken peren zit...De meeste patienten wensen in eerste instantie geen 'gezeur' over mondhygiene.

Ikzelf denk dat als je je echt verdiept in de patient en veel vragen aan de patient stelt, je de patient er zelf achter kunt laten komen hoe de vork in de steel zit. Dat ze dus zelf vaak de sleutel in handen hebben en dat de veroorzaker van alle ellende (geheel) niet buiten henzelf ligt. Mijn inziens heeft het geen zin om tegen een patient aan te leuteren zonder dat je hem eerst zijn eigen motivatie naar boven laat komen.
za, 09/11/2010 - 15:12 Permalink
Basset

Dat is zeer juist.

Bij parodontale behandelingen volg ik de mondhygiene in de nazorg en eigenlijk altijd nauwkeurig op. Zonder over therapie te snoeven heb ik in het kader van de bacterie groei en het moment dat deze terug schade veroorzaakt een iets grotere marge. Wat betekent dat de schade enige tijd later na de laatste behandeling zal optreden. Daardoor kan ik tijdig professioneel ingrijpen wanneer de patient het maximum van zijn mogelijkheden qua hygiene heeft bereikt. Als we op dit punt de patient nog meer gaan innerveren dan komt het keerpunt. Als ik het nu nog niet helemaal goed doe ondanks al mijn inspanningen; waarom nog poetsen en waarom nog therapie. Op een gegeven oment wordt de nazorg therapie een instrument om deze niet-compenseerbare tekorten te compenseren en dat geeft goede resultaten.

Tijdens mijn msc thesis onderzoek was één van de onderzoeken tijdens klinisch onderzoek proberen te vinden waarom in de laser ondersteunde therapie de patienten trouwer waren en betere mondhygiene resultaten hadden en dan bleek dat wat hierboven beschreven werd een belangrijke oorzaak te zijn; mischien nog belangrijker dan gebruik van laser zelf.
za, 09/11/2010 - 19:35 Permalink
Basset

dat statistisch onderzoek opde praktijk is geen wetenschap , daarvoor zijn de parrameters te klein en bovendien zijn de gegevens te lokaal.
Wat de lasers betreft: deze hebben allen een FDA clearing en de behandelingen zijn allen evidence based behalve de behandeling van wortelgevoeligheid ( mechanismen zijn nog niet duidelijk vastgesteld wel dat het werkt) voor 2010 werden tot op heden c.a 3600 onderzoeken en papers afgerond met betrekking tot dentale laser over de hele wereld.
zo, 09/12/2010 - 08:46 Permalink
Lieneke


Op de nieuwe inschrijvingsformulieren de vraag gesteld of de nieuwe patient op de hoogte werd gehouden van zijn mondhygiene en wat er aan te doen.

op 85 percent van deze Nederlandse formulieren stond NEEN IK STEL DIT NIET OP PRIJS



Hier doelt hij op. Maar ik ben het met je eens dat Dirickx soms ietwat warrig schrijft...als ik zo vrij mag zijn...
zo, 09/12/2010 - 13:59 Permalink