geschil met tandtechnicus waar moet ik zijn?

Author:
de heer Jan P
Posted:
ma, 08/13/2012 - 11:18
Ben ten einde raad en weet niet waar ik terecht kan met mijn klacht. Heb een nieuwe gebitsprothese boven en onder. Vanaf de 1e keer indoen enorm veel pijn, gebit lijkt te te klein. Pijn blijft, ondanks 4 keer terug geweest (dan slijpt de tandtechnicus weer wat bij). Als ik mijn oude en nieuw gebit naast elkaar leg zijn de verschillen zelfs zichtbaar. Ik heb het echt geprobeerd, ik heb enorm veel pijn zodra ik nieuwe gebit in heb, ik kan niet eens eten, ik slis ook met nieuwe gebit en heb braakneigingen. Klopt echt niet. Ik ben al op leeftijd en weet niet bij wie ik terecht kan met mijn klacht. Tandtechnicus zegt dat ik gebit moet betalen en datgebit goed is, ik heb gezegd dat ik niet betaal omdat gebit niet goed is. Wat nu? Volgens tandtechnicus zou het heel normaal zijn om met een nieuw gebit 6 keer terug te komen, ik heb dit echter gelukkig nooit eerder aan de hand gehad en deel zijn mening niet. Mocht ik op dit forum niet goed zijn kan iemand mij dan aub zeggen waar ik moet zijn? Alvast hartelijk dank en met vriendelijke groet, Jan.
vV

enkele keren terug kan kloppen op zich, braakneiging is vaak heel makkelijk te verhelpen. U dient de protheticus wel de gelegenheid te geven de zaak recht te zetten.
slissen klopt niet als er voor heen niet geslist is met de oude prothese, is oha algemeen ook makkelijk op te lossen met een iets andere opstelling van de voortanden.
protheticus moet natuurlijk zelf ook wel actie nemen om de problemen op te lossen, werkt van 2 kanten..
ma, 08/13/2012 - 13:11 Permalink
Newtan

Uit onderzoek is gebleken dat een prothese die gemaakt is door iemand waarmee het 'niet klikt' veel minder goed geaccepteerd wordt.

En dan een vraag, Jan: wie wilde de nieuwe prothese, jij, of de technicus, of 'moest' je een nieuwe van de tandarts?

Bij klachten is de opdrachtgever namelijk aansprakelijk en die moet zijn best doen om ze op te lossen.
di, 08/14/2012 - 09:18 Permalink
de heer Jan P

Dank voor de reacties, dus toch maar weer een keer teruggaan Dit is mijn 3e prothese, en eerlijk gezegd heb ik bij de vorige 2 geen problemen gehad, deze zaten toch echt meteen goed. Ga nu voor de 5e keer terug.
Wat de vraag betreft, mijn oude gebit was gebroken en gemaakt door de tandtechnicus. Hij vond het om deze reden tijd voor een nieuwe prothese en ik eigenlijk ook wel. Ik zal wederom bij hem langsgaan en dank u bij voorbaat voor de reacties. ben blij dat er zoiets als een helpforum bestaat. Groet Jan
di, 08/14/2012 - 13:02 Permalink
de heer Jan P

Lieve allemaal,
Wat de prothese betreft, de tandartsmeneer heeft mij deze min of meer "opgedrongen", mijn oude gebit had hij gelijmd en toen zei hij tegen me, hij kan straks weer kapot gaan, u moet een nieuw gebit nemen. Tja, toen heb ik dat maar gedaan. Tot slot, de klachten zijn er nog steeds, vandaag voor de 5e keer terug gegaan. Klachten zijn veel speeksel, kwijlen, slissen, pijn, gebit zit gewoon niet goed. Ik ben vannacht zelf wakker geworden van de pijn :-( Ik ben 79 jaar en ten einde raad. Wat moet ik nou, tandmeneer zegt dat jij net zo lang doorgaat met aanpassingen totdat gebit goed zit, ik ben bang dat gebit dan al poreus is geworden. Tandtechnicus blijft volhouden dat ik de nota per direct moet betalen. Maar ik ga toch niet betalen voor een gebit dat niet goed is. Heeft iemand advies waar ik terecht kan? Moet ik voor een second opinion naar een andere tandtechnicus?? Mijn dank is groot voor uw reactie. Groet Jan
wo, 08/15/2012 - 14:42 Permalink
vV

in een dergelijke situatie is het het handigste aan d ehand van d eoude prothese min of meer een kopie daarvan te maken ipv van de grond af aan te beginnen. ergens deugt er iets niet , structureel, als die klachten er met de oude niet waren.
En daar mag de protheticus dus best verantwoordelijkheid in nemen, voor u kostenloos.
overigens ontslaat eea u niet van de betalingsverplichting, maar het ontslaat de technicus ook niet van de inspanningsverplichting. Klachten: even navragen bij welke beroepsorganisatie hij is aangesloten, anders de medische tuchtraad.
wo, 08/15/2012 - 14:46 Permalink
de heer Jan P

Er is me trouwens iets opgevallen met mijn onderprothese, de tanden daarin zijn aantoonbaar een stuk langer dan mijn oude ondergebit, hoe kan dat uberhaupt als ik heb gehapt?? Kan dat ook iets met de klachten te maken hebben? Verder begrijp ik de eerste zin van meneer vv niet goed, wat bedoelt u met opnieuw opbouwen oude gebit??
wo, 08/15/2012 - 14:52 Permalink
vV

niet opnieuw opbouwen van de oude, maar een nieuwe die zoveel mogelijk gemaakt is met de oude als voorbeeld/leiddraad. dan gebruiken we de oude prothese als afdruklepel en voor de beetbepaling, hoogte boven en onder (waar ook andere methoden voor zijn waar met een fout daar nu waarschijnlijk ook het probleem door is ontstaan) e.d, en heb je gelijk heel veel info. Enig nadeel is even moeten missen van de oude, maar dat is nu geen echt probleem.
wo, 08/15/2012 - 15:09 Permalink
Newtan

Als de ondertanden duidelijk langer zijn, dan zou 'de beet' wel eens 2-3mm te hoog kunnen zijn. Hier past uw klachtenpatroon goed bij.

De enige oplossing is inderdaad opnieuw beginnen.
De manier van mijn collega is dan voor de TT de minst moeilijke.
En het scheelt hem een hele hoop gezeur en onbetaalde tijd.

U kunt toch een deal maken: nu 75% betalen en als het bieuwe gebit klaar is de rest?
Een vakman die wat waard is gaat die uitdaging aan. En nogmaals: het scheelt hem handenvol tijd als je het vergelijkt met 6x 20 minuten nazorg.
wo, 08/15/2012 - 18:10 Permalink
de heer Jan P

Tandtechnicus blijft helaas bij zijn standpunt en geeft aan dat het nieuwe gebit beter is en dat de tanden en kiezen beter op elkaar zouden staan met een betere bite en dat dat dus dus beter zou zijn:-( dat daarom de ondertanden en kiezen wat groter zijn. Ik vind van niet maar mijn mening telt blijkbaar niet. Hij heeft letterlijk gezegd dat ik het gebit maar 2 maanden moet proberen en dat als ik het niet doe hij zijn handen van mij aftrekt. Ook sommeert hij mij per omgaande de volledige nota te voldoen. Ik heb echt zitten janken van ellende. Ik durf bijna niet meer terug naar deze tandmeneer. Wat me overigens nu ook opvalt is dat de tanden van het bovengebit enigszins naar voren staan, ook al zo gek. Ik ben al 5 keer teruggeweest en de tt gaat al op mij mopperen omdat hij meent dat hij 100% gelijk heeft en ik als leek niet. Tja ... Groet Jan
do, 08/16/2012 - 10:45 Permalink
vV

geen probleem, is iets anders dan naam vermelden.
ik snap die termijn van 2 maanden ook wel , want dat is de termijn dat hij wettelijk gezien nazorg (dus kostenloos) moet verlenen...
Heeft hij een overeenkomst met een verzekering? zo ja is wellicht de adviserend tandarts van die zorgverzekering een idee. zo niet is het echt een kwestie van tuchtraad...
u kunt hem ook eens fijntjes wijzen op dit forum..heeft al eerder geholpen...
do, 08/16/2012 - 12:29 Permalink
de heer Jan P

Noord-Holland tussen Alkmaar en Haarlem, ben een beetje voorzichtig. Zowel met de privacy van de tandtechnicus als mijn privacy. Op de site van de tandmeneer staat overigens dat hij lid is van een beroepsvereniging maar ik weet niet welke. Overigens ben ik er achter gekomen dat de tt al 50% van de nota heeft kunnen incasseren van mijn zorgverzekeraar. Dus feitelijk is de helft van de nota al voldaan. Dit heeft hij in mindering gebracht op de oorspronkelijke nota.
Naar dit forum verwijzen? Pfff, de meneer is nu al boos op mij omdat ik zijn orders niet opvolg. Als ik naar dit forum verwijs is de sfeer helemaal verpest. Tja, ik heb zoveel pijn en klachten ... ik denk dat er tyoch echt sprake is van een wanprestatie van zijn kant maar hoe bewijs ik dat? Oh ja , een tuchtcollege, jeetje dat klinkt wel heel erg drastisch. Ik benadruk dat ik geen extra kosten kan en wil maken dus ook geenr echtszaak of zo. Dank voor uw aller aandacht en alle tips zijn heel heel heel erg welkom. Fijn dat er een forum als deze bestaat :-) Groet J
do, 08/16/2012 - 15:01 Permalink
vV

medische tuchtraad is lage drempel, kostenloos. En als hij lid is van de beroepsvereniging kunt u bij hem navragen welke dat is, zoveel zijn er niet..
Ik weet overigens niet of de tandprothetici ook een klachtenrehgeling hebben, maar hij moet op dat front iets geregeld hebben. extra kosten ontkomt u bijna niet aan, tenzij u daadwerkelijk actie neemt. En laat u niet intimideren, hij zit fout niet u...als hij al regelrecht gedeclareerd heeft bij de zorgverzekering is het toch al een punt van discussie, waarom niet geheel? of de 75% vanuit de basisverzekeirng?

wat staat er op de nota? codes en bedragen aub! voor de beeldvorming, en kijken of mijn gedachte klopt over zijn declaratie...

http://www.ont.nl dit is de meest voor de hand liggende.
do, 08/16/2012 - 15:24 Permalink
de heer Jan P

Bij deze organisatie komt deze tt niet voor. Ik heb gezocht en zijn naam komt niet voor. Ik zal u zeggen, de blaren staan in mijn mond. Reactie van tt was, ach een blaartje dat zijn geen wondjes. pfff. Ook gaat mijn mond helemaal scheef staan. ik kan dit gebit echt niet meer in doen wat hij ook zegt.
Ik moet actie ondernemen. Heb nu mijn oude gebit weer in, zelfs mijn oude gebit deed even pijn vanwege de schade in mijn mond. Maar nu ik deze langer in heb voelt het weer goed. nergens last van. De tandartscodes geef ik u later nog even door. Tot slot nog even dit, het gebit is door de tandartsmeneer geleverd kort voordat hij 3 weken op vakantie ging. Hij zei toen: doe maar in, ik ben 3 weken op vakantie. Als je pijn hebt doe je je oude gebit maar weer in.
vr, 08/17/2012 - 10:36 Permalink
de heer Jan P

Tandarts noemt op zijn nota een behandelaarnummer, dat is waarschijnlijk het kenmerk waamee hij bekend is?
codes zijn: G113 volledig kunstgebit bovenkaak + materiaal en techniekkosten zonder code (flink bedrag) en
code G451 gedeeltelijk kunstgebit met metaalbasis (frame) per kaak + materiaal en techniekkosten zonder code (flink bedrag). Ik heb me voorgenomen de prothese niet meer in te doen. Als ik in een winkel een product koop en het product functioneert niet, ga ik terug en krijg ik of mijn geld terug of ik krijg van de leverancier een nieuw product. Ik vind het eigenlijk gek dat dit bij een kunstgebit niet ook zo werkt. Op de site van de tandarts staat overigens dat hij ook lid is van een kwaliteitsregister ;-)) Lieve mensen ik zit met een enorm probleem, help mij alstublieft. Als ik de nota volledig betaal heb ik straks geen poot meer om op te staan denk ik.
vr, 08/17/2012 - 10:52 Permalink
vV

ik begrijp dat u onder een frame heeft en dus nog eigen tanden en/of kiezen? staan er nog toevoegingen achter die code? graag toch even de ermee gemoeide bedragen, voor een compleet beeld. Is volgens de NZA gewoon openbare informatie naar de huidige regels dus dat hier neerzetten verzwakt uw verhaal niet.

Advies voor nu: aangetekende brief sturen waarin u aangeeft dat hij niet aan zijn inspanningsverplichting voldoet, en dat u om die reden verdere betaling van het restbedrag weigert tot de problemen verholpen zijn.
tevens de klachten opsommen en een opsomming van de data dat u reeds langs geweest bent om aan te tonen dat u hem al herhaaldelijk in de gelegenheid gesteld heeft de problemen te verhelpen.
Ook vraagt u hem in die brief u te informeren over waar de klachtenregeling loopt waar hij onder valt , en bij welke organisatie hij is aangeloten. hij is verplicht u daarover te informeren....wat vrees ik niet zal gebeuren..
Ik vind het 3 weken op vakantie gaan zonder blijkbaar door te geven waar u voor de nazorg terecht kunt geen schoonheidsprijs verdienen. Ook adviseer ik u schriftelijk uw zorgverzekering te informeren , met bijsluiting van een kopie van de brief aan de tandprotheticus. Want als er een nieuwe gemaakt moet worden komen er weer extra kosten die wellicht anders niet vergoed gaan worden..U kunt ook vragen of de zorgverzekering de uitbetaling aan hem terug wil vorderen uit oogpunt van wanprestatie, maar of dat gebeurt is een tweede.

U geeft hem in deze brief 2 weken termijn om inhoudelijk te reageren.

zet verder alles op papier om te voorkomen dat u het straks niet meer weet, dossier vorming heet dit.
succes...
vr, 08/17/2012 - 14:24 Permalink
de heer Jan P

Goedemiddag op uw verzoek hierbij de letterlijke gegevens op de nota van de tandtechnicus:
G113 volledig kunstgebit bovenkaak voor € 267,50
materiaal- en techniekkosten hiervan (geen codes genoemd) € 359,65
G451 gedeeltelijk kunstgebit met metaalbasis (frame) per kaak € 304,75
materiaal- en techniekkosten hiervan € 689,25.

Hiermee heb ik de gegevens op de nota letterlijk voor u overgenomen.
Zorgverzekeraar heeft ongeveer 50% betaald. Heeft hij buiten mij om gedaan trouwens. Hij heeft alleen om mijn zorgpas gevraagd, was gebruikelijk zei hij. ik heb inderdaad onder nog kiezen.
vr, 08/17/2012 - 14:52 Permalink
mecánico para …

Nog afgezien van het feit dat ie de qualiteit van het ret gebit niet kan beoordelen mar er wel een frame in drukt. Gasten zonder hinder van kennis. Klinkt hard he? Maar het is wel zo. Dus druk opvoerenmag zonder problemen gebeuren, hij wil meedoen met de grote jongens en meegrabbelen in de pot, dan oet j eook zaken doen als een echte vent..
vr, 08/17/2012 - 22:16 Permalink
de heer Jan P

Geachte heer Vv, ik heb uw advies opgevolgd en aangetekende brief gestuurd, (met cc via email). Was nog een hele klus voor mij maar u heeft goed verwoord wat er in moest staan. Ik zal dossier aanleggen. Op het postkantoor zeiden ze me dat de ontvanger een aangetekende brief mag weigeren ...? maar goed, ik heb aangetekend verstuurd en nu maar afwachten. Grappig trowuens wat u zegt over het genoemde kostenplaatje. Oorspronkelijk had de tandenmeneer mij namelijk een totale begroting gegeven van 1100 euro. Helaas was dit mondeling. Toen ik hem na ontvangst van de nota hierop attent maakte ontkende hij het eerder genoemde bedrag van 1100 euro :(
Tot slot de twee berichten van meneer Mecanico, deze begrijp ik niet zo goed, wat bedoelt u hier mee? Groet van J.
ma, 08/20/2012 - 13:21 Permalink
de heer Jan P

Lieve mensen, nu ik toch al een geschil heb met de tandtechnicus, kan ik het factuurbedrag ook nog aanvechten? Ik heb net de zorgverzekeraar gesproken en zij gaven aan dat de vergoeding sowieso 25% hoger was geweest als de tt vooraf toestemming had gevraagd voor de behandeling. Ik wist dit niet en aan mij is nooit iets gevraagd door de tt. Hij heeft helaas alles op eigen houtje gedaan. Dus afgezien van een te hoog factuurbedrag (monderling anders afgesproken) had de zorgverzekeraar 25% extra betaald. Volgens de zorgverzekeraar is er ook iets met de nota aan de hand maar dat mag ik waarschijnlijk op dit forum niet vermelden. De beste oplossing is waarschijnlijk volledige creditering van de nota en andere tandtechnicus. Maar ja, dat is wishfull thinking van mijn kant. Groet van J.
ma, 08/20/2012 - 13:57 Permalink
vV

is geen wishful thinking.. gewoon per aangetekend in gebreke stellen, hij had moeten weten dat het aangevraagd moet worden (wellicht omdat de prothese nog niet zo oud is dat vervanging zoamaar mag, of omdat hij met zijn bedragen (ver) buiten de richtlijnen van de verzekering valt..) is wel heel erg 1 van grote stappen snel thuis, verslag van verz. uiteraard gebruiken om hem aan te spreken, niets betalen. Heeft de verzekering aangegeven dat zij terug kunnen draaien wat aan hem al is uitbetaald?
ma, 08/20/2012 - 14:14 Permalink
de heer Jan P

tt heeft gisteren gebeld en heeft aangegeven dat ik langs kan komen en mijn dochter mee moet nemen. Hij zegt dan aan te tonen dat het door hem vervaardige gebit goed is, het gebit is qua uiterlijk anders (grotere tanden en keizen bijvoorbeeld) zodat de kiezen beter op elkaar aan zouden sluiten. Aldus deze meneer. Ik ga morgen op vakantie, en heb gezegd dat ik na de vakantie langskom. Echter niet met mijn dochter, die woont niet eens in de buurt. De gegevens van zijn beroepsvereniging kreeg ik trouwens niet. Weet u waar ik bang voor ben? Dat ik er met de tt niet uit zal gaan komen. Hij is zo overtuigd van zijn gelijk. Met de zorgverzekeraar ben ik nog druk in conclaaf, hopelijk heb ik na mijn vakantie alle gegevens zwart op wit. Tips blijven welkomen en alvast heel hartelijk dank. Ik ben donderdag op vakantie en ben even niet in de gelegenheid om dan op dit forum te zijn. Groet J. En oh ja, in de vakantie heb ik uiteraard mijn oude gebit in ;-))
di, 08/21/2012 - 08:30 Permalink
vV

misschien wel dan iemand meenemen, en die vooraf het geschil duidelijk uitleggen. die TT gaat trachten te praten als brugman, dat is duidelijk. maar de klachten zijn d eklachten, en ik denk redelijk duidelijk waar die vandaan komen. Eventueel vooraf een second opinion laten doen, met schriftelijk verslag dan, anders heeft het geen zin. Zelf de regie nemen.

fijne vakantie.
di, 08/21/2012 - 08:43 Permalink
de heer Jan P

Second opinion na mijn vakantie is een goed idee, dank voor de tip. Moet ik dan aangeven dat ik een geschil heb? Lijkt mij dat een tandtechnicus nimmer een collega tandtechnicus ongelijk zal geven toch of denk ik nu als leek verkeerd? Sorry dan. Hoe moet ik omgaan met een second opinion bij een andere tt en hoe moet ik handelen en wat mag ik zeggen en wat juist niet? Groet van J.
di, 08/21/2012 - 10:14 Permalink
vV

mag ook een tandarts zijn, die kan ook bepalen wat er niet klopt. beste is wel buiten werkgebied/vestigingsplaats tandtechnieker te gaan. eventueel een nemen van de lijst van de breopsorganisatie. Dat hij niet wil zeggen waar hij aangesloten is kan eigenlijk maar 1 ding betekenen, namelijk dat ie in feite nergens aangesloten is... anders zou er geen probleem zijn daar duidelijk en helder over te zijn, op de website al.
di, 08/21/2012 - 10:28 Permalink
Workie

tt heeft gisteren gebeld en heeft aangegeven dat ik langs kan komen en mijn dochter mee moet nemen. Hij zegt dan aan te tonen dat het door hem vervaardige gebit goed is, het gebit is qua uiterlijk anders (grotere tanden en keizen bijvoorbeeld) zodat de kiezen beter op elkaar aan zouden sluiten. Aldus deze meneer. Ik ga morgen op vakantie, en heb gezegd dat ik na de vakantie langskom. Echter niet met mijn dochter, die woont niet eens in de buurt. De gegevens van zijn beroepsvereniging kreeg ik trouwens niet. Weet u waar ik bang voor ben? Dat ik er met de tt niet uit zal gaan komen. Hij is zo overtuigd van zijn gelijk. Met de zorgverzekeraar ben ik nog druk in conclaaf, hopelijk heb ik na mijn vakantie alle gegevens zwart op wit. Tips blijven welkomen en alvast heel hartelijk dank. Ik ben donderdag op vakantie en ben even niet in de gelegenheid om dan op dit forum te zijn. Groet J. En oh ja, in de vakantie heb ik uiteraard mijn oude gebit in ;-))
Grotere tanden en kiezen? zodat alles beter op elkaar aansluit? Vreemd lijkt mij dat als je net zo grote tanden en kiezen gebruikt als je vorige gebit je de tanden en kiezen net zo goed alles op elkaar kan krijgen, mits je de prothese goed is gemaakt.
di, 08/21/2012 - 12:26 Permalink
de heer Jan P

mijn oude onder en bovengebit zitten en zaten als gegoten, nergens last van gehad en ik heb ook nooit terug hoeven komen, zat gewoon meteen goed. Nieuwe gebit heeft toch echt grotere tanden en kiezen, is duidelijk zichtbaar vooral de prothese ondergebit scheelt 1 centimeter. Heb ik direct al tegen de tt gezegd maar ja, zijn antwoord is dat hij toch wel zal weten of een gebit goed is hij is immers de expert. Hij zegt de tanden grote te hebben gemaakt zodat mijn tanden en kiezen beter op elkaar aansluiten. Letterlijk zijn woorden. Ik ben een leek en heb dus geen idee, ik weet alleen dat het gebit extreem veel pijn doet, niet lekker zit en daar heb begrijpelijk ik geen zin meer in. meneer tt is de laatste keer al een keer bij me weggelopen omdat hij vond dat ik ongelijk had en hij zei het is een prima gebit en ik moest niet eigenwijs zijn maar het gebit gewoon een paar weken inhouden. Zou vanzelf wel wennen en die blaren in mijn mond hij lachte me uit, waar maakte ik me druk om, zou gebruikelijk zijn en het waren toch geen wondjes?? Ik hou het nog geen uur vol maar heb het echt wel dagenlang achter elkaar geprobeerd. Blaren in mijn mond, slissen en zelf vervorming van mijn gezicht.
Voel me heel ellendig door dit alles en ik vind het fijn dat er op dit forum experts zijn die met mij mee denken.
Groet J.
di, 08/21/2012 - 14:49 Permalink
mecánico para …

Ik zou zeggen, prima gebit, doe het lekker dan maar zelf in, ik kan hier NIETS mee. ALs je me neit serieus neemt dan mag je wat mij betreft gewoon andere mensen gaan helpen. Betalen is dan geen optie meer. De geleverde inspanning is onder de maat en het succes niet behaald. kortom, meneer de tt is expert en kan nu het dak op.
di, 08/21/2012 - 17:08 Permalink
de heer Jan P

Lieve mensen, ik ga vanavond op vakantie en ben begin september weer terug. Ik zal uw allen op dit forum informeren zodar ik bij de tandtechnicus ben geweest. Ik zal er met knikkende knieen langsgaan en zal mijn dochter meenemen. Ik kan dus even niet reageren op dit forum in verband met mijn vakantie. Groet J.
wo, 08/22/2012 - 15:43 Permalink
de heer Jan P

Ben weer terug. Afspraak gemaakt met andere tandarts voor second opinion van mijn in mijn ogen niet goed vervaardigde prothese. Tandtechnicus heeft mij gebeld, voor de 6e afspraak moet ik het slechte gebit 2 dagen indoen zodat de tandmeneer kan zien waar de knelpunten zitten want anders weet hij niet wat er loos is en kan hij weer wat kan gaan slijpen en vijlen :-( Mijn beleving? Hiervoor heeft deze meneer al ruimschoots de tijd gehad toch? Hij blijft vasthouden dat het door hem gemaakte gebit goed is. Ook heeft hij gezegd dat mijn oude gebit versleten was en dat hij om deze reden een ander gebit heeft gemaakt en niet conform mijn oude tanden. Ik kan u zeggen mijn oude gebit zit prima! Nergens last van en nooit gehad ook. Even een vraag. Een tandtechnicus mag deze je laten happen? Dat heeft hij namelijk wel gedaan en in mijn beleving mag alleen een tandarts je laten happen en is een tandtechnicus puur alleen voor het vervaardigen van een gebit. Ik ga er van uit dat een andere tandarts mij in het gelijk zal stellen want mijn oude prothese en de nieuwe prothese zijn te extreem afwijkend. Echt duidelijk zichtbaar en voor mij dus heel erg voelbaar. Ik zal u allen op de hoogte houden en tips blijven welkom. Groet J.
ma, 09/03/2012 - 16:43 Permalink
de heer Jan P

Tandarts heeft mij in het gelijk gesteld. De prothese klopt van geen kant. Is verkeerd opgemeten, boog klopt ook niet.
Past allemaal niet volgens de tandarts en de ondertanden zijn veel te groot. Tandarts heeft ook gezegd dat het 6 keer terugkomen totaal geen zin heeft gehad omdat de prothese niet goed is. Hij wil zijn bevindingen echter niet op papier zetten en gaf aan dat hij met mijn zorgverzekeraar zou bellen en dat het allemaal goed zou komen. Ik moet hoe dan ook de prothese niet accepteren aldus de tandarts. Ja dat wist ik zelf ook wel. Moet ik het gebit nu terugbrengen naar de tandtechnicus?? Moet ik protest aantekenen? De zorgverzekeraar heeft het geld inmiddels bij de tandmeneer teruggevorderd. Ik heb in de brievenbus al een aanmaning van de tandmeneer liggen met een boete van 15 euro.
Of ik per direct wil betalen en dat anders actie ondernomen gaat worden. Wat nu? Nog even een andere opmerking. Volgens de zorgverzekeraar staat op de factuur een andere behandelaar dan de tandtechnicus die bij heeft behandeld ... Tja ...
Wat moet ik verder nog doen? Ben bang dat ik straks een deurwaarder op de stoep heb staan.
di, 09/04/2012 - 17:34 Permalink
vV

Er staat niet zomaar een deurwaarder op de stoep..moet hij toch eerst voor naar de rechter, en daar kunt u het best op aan laten komen. Zeker als hij niet n degeen is die op de factuur staat, is valsheid in geschrifte. Dus stuur aangetekende brief. Ik hoop dat de tandarts wel zoveel ruggengraat heeft dat u zijn naam mag noemen? En anders ziet u hem voor de rechter...gewoon doen! Maar wel dus eerst per aangetekend in gebreke stellen, dat u ook gezien de fouten die geconstateerd zijn geen vertrouwen heeft dat het goed gaat komen bij hem, dat hij niet aan zijn inspanningsverplichting voldaan heeft en dat u eea graag zult toelichten voor de rechtbank. En dat u in het verhaal meeneemt dat bij de zorgverzekeraar onder een andere naam gedeclareerd is, wat mijn verdenking eerder geuit steeds waarschijnlijker maakt. Is ook nog eens een zaak voor de IGZ zo...benieuwd of hij zo stoer blijft. Laat u vooral niet intimideren, dat is waar hij/zij op gokken.

Edit wegens correctie, fijn die iPads...
di, 09/04/2012 - 18:48 Permalink
mecánico para …

:smt003
Inderdaad, vet het dak op en de prothese in de mond laten fotograveren. Lekker beeld materiaal. Ook fotos van de prothese op tafel e.d.
Vremd dat de tandarts het niet even wil opschrijven, als er wel een rekening voor second opinion aan vast zit, zou ik het wel vragen.
Ik enk overigens dat als x een nota verstuurd en y de prothese maakt, dat het zeker interessant is dit gewoon direct aan de inspectie te melden.
Ook fijn is een aangtekende brief waarin u kort vermeld: u heeft een niet functionerende prothese gemaakt, ik heb u de kans gegeven maar u. Bent er niet in geslaagd. Ook begon u me toen uit te lachen en belachelijk te maken. Ik heb geen vertrouwen in de goede afloop. Een onafhankelijke tandarts heeft de prothese ook gekeurd en onvoldoende bevonden op veel punten. Er is geen correctie mogelijk is het oordeel.
Ik ga ondanks uw dwingende toon niet mee in uw eis dit wanproduct te betalen.

Gepaste groet
Jan


Kijk, dat rost erin
di, 09/04/2012 - 19:12 Permalink
de heer Jan P

Bedankt voor de tips! Ik ga een brief opstellen en aangetekend versturen. Tandtechnicus zal helemaal uit zijn dak gaan en ik ben eerlijk gezegd wel wat bang, durf hem eigenlijk niet meer te woord staan :-( Moet ik het door hem vervaardigde gebit terugbrengen? Durf ik ook niet. Wat is overigens MPB?? Groet Jan.
wo, 09/05/2012 - 09:24 Permalink
de heer Jan P

meneer MPB even een vraag, de nota is aantoonbaar niet correct, de behandelaarcode voor mijn prothese en de techniekkosten is van een tandarts (die samenwerkt met de tandtechnicus ...) en dus niet van de tandtechnicus die mij heeft behandeld. Bij welke inspectie moet ik nu aangifte doen? Volgens de zorgverzekeraar klopt er ook iets niet.
Ik hoop dat de tandarts niet moeilijk gaat doen bij mij. U heeft mooie woorden geschreven meneer MPB, daar heb ik wat aan in mijn brief. en meneer Vv, top dat u telkens zo snel en goed reageert. Ik ben daar zeer dankbaar voor! groet Jan
wo, 09/05/2012 - 13:25 Permalink
mecánico para …

Inspectie gezondheidszorg
http://www.igz.nl/

Kan je zo je klacht droppen daar volgens mij.

Overigens, als u bij de adviserend tandarst van uw zorgverzekeraar vraagt waar u eventueel een second opninion over slecht werk kan krijgen hebben ze misschien wel een tip.

Nb, dat di emakker uit zijn dak gaat is eerdre zijn dan uw probleem. Als ik slecht werk honoreer blijft het slecht werk. Blijkbaar is ie niet gewent dat er iets tegen zit, en gaat ie als een onprofessioneel horkje te werk . Gewoon poot stijf houden en met name die aangetekende brief sturen, kopie houden. Kmt er een deurwaarder..... Netjes te woord staan met uitleg van de lroblemen en tonen van de brief en de terugtrekking van de rekening van de zorgverzekeraar. Verder hoeft u niets te doen, hij heeft geen prestatie geleverd. Jammer en gemistte kans. Ook een keertje Tros Radar benaderen over dit soort toestanden., alleen het vermelden in een brief is al angstaanjagend genoeg lijkt me, is leuk. Wap! Hij lelijk doen, u nog een tandje erbij.....consumentenbond erbij slepen. NCPF benaderen, hoe dit kan. Kijken wie zich dan gepiepeld voelt.

MPB
wo, 09/05/2012 - 15:37 Permalink
de heer Jan P

Tandmeneer heeft mijn 2e aangetekende brief ontvangen en is heeft mij gebeld. Hij zei dat ik de volledige nota moet betalen. Redeen is dat ik de prothese van hem heb geaccepteerd ... Wat moet ik daar nu weer mee? Ook gaf hij aan dat ik de 5 afspraken moet betalen dat ik terug ben geweest voor de prothese. Nou ik ben niet van plan om wat dan ook te betalen maar voel me wel erg onthutst door de dreigende toon van de tt. Oh ja, hij zei ook nog dat ik het gebit bij hem in moest leveren als ik niet van plan was om te betalen. Omdat ik er inmiddels hartkloppingen van krijg heb ik een familielid verzocht om het stokje van mij over te nemen wat het geschil met de tt betreft want ik verwacht dat deze tandmeneer het er niet bij laat zitten. Dit familielid zal qua correspondentie de aktie voor mij indien nodig "een tandje verder zetten" zoals meneer MPB van dit forum dit zo mooi heeft weten te verwoorden. Ik hoop op een goede afloop en volledige creditering van de door tt vervaardige nota. Groet van J. Tips blijven welkomen en zodra er sprake is van een goede afloop laat ik dat uiteraard even weten. Dank voor uw allen waardevolle tips.
ma, 09/10/2012 - 12:28 Permalink
vV

levering prothese is inclusief 2 maanden nazorg. Op zich wel leuk dat hij zichzelf juist steeds meer in de hoek zet ipv moeite doen er uit te komen...Dat u hem geaccepteerd heeft is natuurlijk onzin, hij enkt dat er een leveringsverplichting is (is er ook) maar gaat voorbij aan de inspanningsverplichting. en die weegt zeker zo zwaar.
Inleveren zou ik dus niet doen, tenzij hij u daarmee ontslaat van de betalingsverplichting en ook zorgt dat met de zorgverzeekraar weer alles op 0 staat. maar laat hem dat dan even zwart op wit zetten, tegen finale kwijting zoals dat heet.
ma, 09/10/2012 - 12:34 Permalink
mecánico para …

Die vent is het spoor helemaal kwijt. Ik zou geen actie meer ondernemen anders dan
1) verzekeraar kopievan dezebrief sturen. De vervolg afspraken zitten inclusief, dus nu rekent hij u ietsaanwat erbij hoort. Dat is een economisch delict
2) tros radare ven bezoeken, of Kassa
3) dezedraad even uitprinten via printscreen en bewaren.
4) bij uitblijven van normaal contact, eigenlijk nu al, uw rechtsbijstanderop zetten en dat ook meteen melden.
wo, 09/12/2012 - 10:56 Permalink
de heer Jan P

Goedemiddag, helaas heb ik geen rechtsbijstand, mijn dochter zal het stokje van mij overnemen. Heb wel 2e aanmaning ontvangen met het erzoek om factuur per omgaande te betalen. Doe ik uiteraard niet. De facturering heeft tandmeneer uitbesteed aan derden. Deze derden heb ik in het bezit gesteld van een kopie van mijn 2 aangetekende brieven.
Tot slot nog even dit, volgens mij is er echt sprake geweest van vreemde praktijken. Er is inderdaad gefactureerd onder een behandelaarcode die niet de behandelaar is geweest ... Ik zal hiervan melding doen bij alle relevante instanties. ips blijven welkom en oh ja, ben wel een beetje bang (ben op leeftijd) maar gelukkig is er dit super forum met super goede tips. Hartelijk dank allemaal. Jullie geven mij kracht om door te gaan. Groet J.
wo, 09/12/2012 - 13:19 Permalink
vV

serieuze zorgverleners hebben aardig een hekel aan dit soort clowns die hoofdverantwoordelijke zijn voor het negatieve beeld wat veel mensen gekregen hebben van tandartsen als graaiers. Nu hebben de media daar in het afgelopen jaar al dan niet ingefluisterd door de verzekeraars zelf ook een forse steen aan bijgedragen, maar dat was ze zonder dit soort praktijken nooit gelukt. Mede reden waarom ik mits een gefundeerde klacht aanwezig mijn mening daarover ook niet onder stoelen of banken steek, want dit soort idioten is de term ""collega"" absuluut niet waard(ig). gewoon doorzetten dus, doen wij dat ook.
wo, 09/12/2012 - 14:06 Permalink