Prothese - verhemelte - hoogte kaakrand - implantaten

Author:
Grafzerkenplaats
Posted:
ma, 11/08/2010 - 12:31
Ik vraag me af of de praktijk uitgewezen heeft dat bepaalde types verhemeltes minder geschikt zijn voor een prothese. Ik heb wel gehoord dat zeer smalle kaken een prothese nog minder goed 'vast' houden. Maar wat te zeggen over brede redelijk platte verhemeltes, te harde verhemeltjes, vreemd gevormde verhemeltes.

Het vaccuum zuigen waar je mensen wel over hoort tav protheses bovenkaak klinkt mij altijd in de oren als iets dat niet mogelijk is. Hard kunststof op iets dat niet echt sponsig is, ingedrukt kan worden, leidt volgens mij nooit tot vaccuum zuigen, zichzelf vastzuigen. Kleefpasta is ook maar beperkt (maar is er niet zonder reden). Het zich 'vast zuigen' zou dan eerder op de kaakrand gebeuren denk ik, voor zover de kaakrand hoog genoeg is.

Kan een tandarts van te voren al zien (dus als eigen elementen er nog in zitten) of er genoeg kaakrand is? Want als je bij voorbaat al weet van een patient dat de prothese voor geen meter zal blijven zitten, zou het wellicht verstandig zijn dat met patient te bespreken (en dan wel op directe wijze).

Tot slot: wat kost het zetten van 1 implantaat? Ik vraag me nl af of je het niet stapsgewijs kunt doen (laten zetten van de 4 implantaten, bijv. over 4 jaren verspreiden (kosten spreiding) en kun je dat doen terwijl je een prothese draagt (kan de prothese daarop aangepast worden (gat er in boren oid, waar implantaat invalt, maar zo dat ie niet aan bovenkant er weer uitkomt).
vV

Ik vraag me af of de praktijk uitgewezen heeft dat bepaalde types verhemeltes minder geschikt zijn voor een prothese. Ik heb wel gehoord dat zeer smalle kaken een prothese nog minder goed 'vast' houden. Maar wat te zeggen over brede redelijk platte verhemeltes, te harde verhemeltjes, vreemd gevormde verhemeltes. IS VRIJ VEEL OVER TE VERTELLEN, MAAR DAT GAAT TE VER VOOR HIER

Het vaccuum zuigen waar je mensen wel over hoort tav protheses bovenkaak klinkt mij altijd in de oren als iets dat niet mogelijk is. Hard kunststof op iets dat niet echt sponsig is, ingedrukt kan worden, leidt volgens mij nooit tot vaccuum zuigen, zichzelf vastzuigen. DAT EFFECT IS ER WELDEGELIJK, BIJ EEN GOED GEMAAKTE PROTHESE, EN ZELFS BIJ PROBLEEMKAKEN MOGELIJK. Kleefpasta is ook maar beperkt (maar is er niet zonder reden). Het zich 'vast zuigen' zou dan eerder op de kaakrand gebeuren denk ik, voor zover de kaakrand hoog genoeg is.

Kan een tandarts van te voren al zien (dus als eigen elementen er nog in zitten) of er genoeg kaakrand is? Want als je bij voorbaat al weet van een patient dat de prothese voor geen meter zal blijven zitten, zou het wellicht verstandig zijn dat met patient te bespreken (en dan wel op directe wijze). BINNEN BEPAALDE GRENZEN JA. GEEN WATERDICHTE VOORSPELLING VOOR TE DOEN, MAAR JE KAN HET ZIEN AANKOMEN JA.

Tot slot: wat kost het zetten van 1 implantaat? Ik vraag me nl af of je het niet stapsgewijs kunt doen (laten zetten van de 4 implantaten, bijv. over 4 jaren verspreiden (kosten spreiding) en kun je dat doen terwijl je een prothese draagt (kan de prothese daarop aangepast worden (gat er in boren oid, waar implantaat invalt, maar zo dat ie niet aan bovenkant er weer uitkomt).WAAROM STAPSGEWIJS ALS (IN IEDER GEVAL IN NL) OP EEN EIGEN BIJDRAGE NA VAN NU 250,= ALLE KOSTEN UIT DE BASISVERZEKEING BETAALD WORDEN? OOK EIGEN BIJDRAGE VAN TOEPASSING, DUS WELLICHT NOG 165 DUURDER. STAPSGEWIJS ZAL GEEN MACHTIGING VOOR AFGEGEVEN WORDEN, WANT NIET DOELMATIG ZOALS DAT HEET. KOSTEN VOOR 1 IMPLANTAAT KUNNEN NOGAL VARIEREN, AFH VAN KAAK, MERK IMPLANTAAT ETC.
ma, 11/08/2010 - 13:07 Permalink