is het verstandig een endo door je eigen tandarts te laten doen? waarom zijn er anders eigenlijk endodontologen, ik weet dat zij een 3 jr extra opleiding hebben. zou je daarom niet ALTIJD naar een endodontoloog moeten? hebben zij ook niet betere instrumenten om dit te doen? hoe denken jullie daarover? :oops: :smt006
Re: wkb (endo)
Mijn eigen ta heeft mijn endo gewoon goed gedaan, en ik heb geen problemen of pijn gehad, ben heel tevreden ook een jaar later nog, daar was echt geen endodontoloog voor nodig.
Groet, Hermina
Wel is het zo dat de tandarts goed moet nagaan of de behandeling met zijn deskundigheid en mogelijkheden uitvoerbaar is. Gelukkig bestaat daarvoor een redelijk objectief instrument, de zogeheten Deti-score die een maat is voor de complexiteit van een wkb.
Wat je namelijk niet wilt is een mislukte wkb die door de endodontoloog moet worden overgedaan. De overall kans op succes is dan so wie so minder dan als het in één keer goed wordt gedaan.
De patient beslist natuurlijk, dus als u toch liever wilt worden doorverwezen moet dat kunnnen. Bedenk wel dat er maar zo'n 50 endodontologen zijn die voornamelijk in de Randstad werken. En ze hebben lange wachtlijsten.
Misschien is het goed onderstaand artikeltje eens door te lezen. Aan het einde wordt ook heel specifiek op uw dilemma ingegaan.
http://www.pvte.nl/img/content/inf_inventarisatie2005.pdf
Ja, bij een tand hoort in principe één wortelkanaal. Kiezen kunnen er drie tot vier hebben.