Vijltje afgebroken in wortelkanaal

Author:
liesl
Posted:
wo, 05/30/2007 - 19:59
Hallo

Ik heb vandaag het tweede deel gehad van een wortelkanaalbehandeling in een bovenkies.
Daarbij is een vijltje in een wortelkanaal blijven zitten nadat deze was afgebroken.
Volgens de tandarts kwam dit omdat ik hele fijne kanaaltjes heb.
En ook zei hij dat ik nu moet afwachten wat de kies doet omdat hij het vijltje er niet meer uit kreeg.
Nou heb ik hier toch een naar gevoel bij.
Komt dit vaker voor?
Hoe is dat dan verlopen?
Ik heb het gevoel dat het nu maar afwachten is tot het pijn gaat doen of/en gaat onsteken en dat ik dan weer terug moet...
Bovendien was de ontsteking nog niet helemaal verdwenen bij aanvang van de behandeling van vandaag...
Kan iemand mij hier iets zinvols over zeggen?

Groet, Liesl :oops:
liesl

Bedankt voor je reactie.
Het is me nu duidelijk dat dit vaker voorkomt en ook zonder verdere problemen kan verlopen.
Heb alleen een beetje schrik omdat de ontsteking nog niet geheel weg was en dat is wel een ongunstige factor, denk ik zo.
Enfin: ik wacht af; als ik last krijg gaat ie er gewoon uit als het aan mij ligt, want het betreft een kleine kies die ver achterin zit en dus niet erg functioneel is.
wo, 05/30/2007 - 21:02 Permalink
hermina

Hoi,

Ik ben een van de mensen die een stukje vijl na WKB heeft in een kies.

Nooit last van en denk er ook nooit aan (behalve bij zo'n vraag erover). En bij mij zat er ook nog een restje ontsteking op dat moment, je kunt het natuurlijk nooit vergelijken maar bij mij gaat het echt al lange tijd (> een jaar) prima, zonder problemen, en heb er echt alle vertrouwen in dat dit zo gaat blijven.

Groet, Hermina.
wo, 05/30/2007 - 22:38 Permalink
Van Leeuwen

Het klnikt misschien een beetje vreemd maar uit onderzoek is gebleken dat als een vijltje afbreekt op de juiste lengte er vaak een erg goede afsluitnf van het wortelkanaal bewerkstelligd wordt. Maak u dus niet teveel zorgen. Zowel het vijltje als het normale wortelkanaalvulmateriaal zijn beide lichaamvreemde stoffen maar worden meestal niet afgestoten of iets dergelijks.

Gr. Maurice
do, 05/31/2007 - 00:20 Permalink
liesl

Hermina en Maurice

Bedankt voor de beider reacties.
Ik ben absoluut gerust gesteld!
Lekker laten zitten dus, dat vijltje....

Groet, Liesl
do, 05/31/2007 - 10:33 Permalink