Voortanden met glazuurdefect, te repareren met composiet?

Author:
P.Sanders
Posted:
di, 03/09/2021 - 18:39
Hallo forumleden, ik ben op zoek naar een oplossing voor mijn zoontje van 9. Zijn volwassen voortanden zijn doorgebroken met beschadigingen in het glazuur; hele gele plekjes en wat witte vlekken. Omdat hij hier erg mee gepest werd heeft onze tandarts tijdens een controleafspraak wat composiet aangebracht. Zijn tanden zien er hierdoor wat minder opvallend uit, maar zijn nog onregelmatig van vorm en kleur. Hij krijgt nog steeds opmerkingen van kinderen (“je moet je tanden poetsen!”) en daar wordt hij merkbaar onzeker van. Na de zomer verhuizen we en gaat hij naar een nieuwe school. Ik gun hem een goede start en zou graag zijn tanden voor die tijd laten behandelen. Dat wil hij zelf erg graag. Nu dan mijn hulpvraag: welke oplossing is mogelijk en past bij zijn leeftijd? Ik stel het enorm op prijs als jullie mij van advies kunnen voorzien, alvast hartelijk dank!
Nb. Als een foto nodig is zal ik deze even maken en bijvoegen.
Lieneke

Hoei, wat een lastig probleem....vaak zijn deze tanden ook wat zwakker en moeten dus goed beschermd worden. Maar bij restauratief aanpakken moet er vaak een klein beetje van de tand juist weggehaald worden. Dus daarmee verzwak je de tand nog meer. Langs een vulling kan er sneller een gaatje ontstaan dan zonder vulling. Maar je geeft aan dat je zoon er mentaal last van heeft en dankzij de nieuwe definitie van gezondheid dient daar ook naar gekeken te worden. Helaas kan ik vanaf hier daar weinig over zeggen. Ik zou een goed gesprek aangaan met de tandarts en wellicht om verwijzing vragen naar een gedifferentieerd tandarts...de vraag is alleen naar welke: de kindertandarts of naar de esthetische tandarst. Wellicht kunnen beide samenwerken en zo tot een goede oplossing komen. Daarnaast zou je je zoon kunnen laten coachen hoe hij om kan gaan met het gepest. Kinderen vinden namelijk altijd iets waar ze een ander op onderuit kunnen halen....is het je tand niet dan is het je kleine teen, bij wijze van spreken...

do, 03/18/2021 - 11:42 Permalink