Presenteren in opleiding Mondzorgkunde

Author:
Paramedic
Posted:
za, 12/04/2010 - 23:44
Goeiedag !,

Na 26 jaar werkzaam te zijn geweest als ambulance verpleegkundige overweeg ik de opleiding mondzorgkunde te gaan doen aan de HAN. Ik vraag me af of het houden van voordrachten /presentaties een belangrijk aspect in de opleiding is. Ik heb een licht stotterprobleem, maar red me over het algemeen uitstekend, zeker in één op één gesprekken. Mocht het zo zijn dat presenteren/ en het houden van voordrachten een veelvuldig terugkerende bezigheid is , dan vrees ik dat die vier jaar voor mij toch wat minder plezierig zullen verlopen dan dat ik zou willen, en kan ik misschien toch maar beter die cursus Gnoe- rijden of bomen vlechten gaan doen. :smt003
Lieneke

Ik heb het vermoeden dat presentaties maken in de loop van de jaren meer en belangrijker is geworden.
Toen ik de opleiding deed (afgestudeerd in 2003) heb ik een stuk of 4 presentaties moeten doen. Je krijgt ook presentatietechnieken aangeleerd. Ik denk dat iedereen het erg spannend vind om te doen. Maar het is ook iets wat je moet leren omgaan. Het stotterprobleem is natuurlijk niet prettig, maar ik denk dat men daar vast wel begrip voor heeft.
Ikzelf had behoorlijk te kampen met faalangst en daar heb ik ook hulp bij gehad. Nu vind ik het juist 'kicken' om dat soort spannende dingen te doen en vind ik het bijdragen aan mijn persoonlijke groei.
De hele opleiding vond ik eigenlijk eng omdat je steeds op je vingers wordt gekeken en de docenten heel erg kritisch zijn. Ik ben wel heel blij dat ik heb doorgezet, want het is echt een ontzettend leuk vak. Het is het gevecht op de opleiding dubbel en dwars waard geweest!
zo, 12/05/2010 - 10:20 Permalink
Chris888

Een vriend en ex-collega van mij stottert ook. Dat maakt hem ook altijd wat onzeker als hij iets wil of moet vertellen in grote gezelschappen en in de werksituatie schoof hij presentaties daarom wel eens naar mij toe.

Echter: ik vind het helemaal niet vervelend om te luisteren naar iemand die stottert. Sterker nog: ik heb gemerkt dat het haperen er voor zorgt dat mijn aandacht heel goed vastgehouden wordt, omdat je gaat wachten wat er komt. En da's echt een groot pluspunt t.o.v. iemand die wel heel vloeiend praat maar een tikkie monotoon. Ga ervoor zou ik zeggen!
zo, 12/05/2010 - 16:01 Permalink
Stokertje

Ik heb de opleiding in Groningen afgerond. Daar wordt veel gewerkt met een probleem-oplossingscyclus, waarbij een probleem (casus) gekoppeld wordt aan de te bestuderen stof. Het is vervolgens de bedoeling dat de casus wordt uitgewerkt en gepresenteerd aan de groep (van een man of 10). Dit komt herhaalderlijk terug, maar je krijgt goede feedback om ook je presentatievaardigheden te verbeteren. Daarnaast is communicatie ook een deel van het onderwijs, waar je wellicht ook je spraak kan ontwikkelen en het stotteren kan leren onderdrukken.., maar daar heb ik geen idee van. Oefening baart in ieder geval kunst :) qua presenteren.

Hoe het op de han werkt heb ik uiteraard geen idee van :)
zo, 12/05/2010 - 20:00 Permalink
Paramedic

AAnvulling:

Chris888 en Stokertje, eveneens bedankt voor julie reacties.
Ik ga er nog eens stevig over nadenken, ik ben ook de jongste niet meer, (26 jaar ambu) en dat is eveneens een punt van overweging.
Ik vind het overigens schitterend dat ik hier zo met julie over van gedachten kan wisselen. ik krijg waardevolle, open en eerlijke reacties.
Geweldig forum hier !

Groet,
Rob
ma, 12/06/2010 - 13:35 Permalink
mecánico para …

Rob,...........toch niet woensdagochtend Spinning op Sicilie?

Maar over die presentaties. Ik denk dat wat je ook doet, de inhoud is belangrijker dan hoe je het als performance neerzet. Ik ken aalgladde sprekers die hun verhaal aan elkaar breien met vaagheden. Ik ken hakkelaars die duidelijke informatie verschaffen.... die laatste hoor ik liever. En een keertje stotteren is minder vervelend dan mensen die continue uuuh en eeeh zeggen.
ma, 12/06/2010 - 14:22 Permalink
Stokertje

Rob,...........toch niet woensdagochtend Spinning op Sicilie?

Maar over die presentaties. Ik denk dat wat je ook doet, de inhoud is belangrijker dan hoe je het als performance neerzet. Ik ken aalgladde sprekers die hun verhaal aan elkaar breien met vaagheden. Ik ken hakkelaars die duidelijke informatie verschaffen.... die laatste hoor ik liever. En een keertje stotteren is minder vervelend dan mensen die continue uuuh en eeeh zeggen.


Totaal niet mee eens. Als je je publiek binnen de eerste minuut al kwijt bent door welke reden dan ook, kan je waardevolle informatie ook niet overbrengen. Dan kan je beter een boek gaan schrijven. Gelukkig leer je presenteren tijdens de opleiding. :)
ma, 12/06/2010 - 16:44 Permalink
mecánico para …

Rob,...........toch niet woensdagochtend Spinning op Sicilie?

Maar over die presentaties. Ik denk dat wat je ook doet, de inhoud is belangrijker dan hoe je het als performance neerzet. Ik ken aalgladde sprekers die hun verhaal aan elkaar breien met vaagheden. Ik ken hakkelaars die duidelijke informatie verschaffen.... die laatste hoor ik liever. En een keertje stotteren is minder vervelend dan mensen die continue uuuh en eeeh zeggen.


Totaal niet mee eens. Als je je publiek binnen de eerste minuut al kwijt bent door welke reden dan ook, kan je waardevolle informatie ook niet overbrengen. Dan kan je beter een boek gaan schrijven. Gelukkig leer je presenteren tijdens de opleiding. :)



wie heeft het over het publiek kwijt zijn? Het gaat niet over een entertainment show, het gaan om inhoud. En bij mij momt inhoud wel aan al is het in brokjes. Tuurlijk moet je altijd oefenen voor een presentatie, wie niet! Maar om nou te zeggen dat je geen informatie kan overbrengen, vind ik een beetje simpele gedachte.
Ik heb jaren samengewerkt met een stotterende anesthesie assistent.........nooit een probleem. Heb ook veel mensen lulverhalen horen vertellen in een tempo waar van menigeen onder de indruk was.........maar inhoudelijk meurde het aan alle kanten. En daar prik ik gewoon doorheen. Functie boven vorm, zo hoort het. En als je de functie helemaal in de knip hebt mag je er een act van maken
ma, 12/06/2010 - 17:02 Permalink
Paramedic

Mecánico : Nee niet die van Spinning op sicilie, ben in een ver verleden wel anaesthesie assistent geweest.
Is presentatie ook een onderdeel in de opleiding Tandheelkunde ?



Stokertje: Een soortgelijke onderwijs methode als jij beschreef, heb ik ook ooit eerder gevolgd.
Zij noemden het daar PGO, ofwel probleem gestuurd onderwijs. Ook daar werd gewerkt met casuistiek, en na uitwerken van de casus moest die uiteraard....gepresenteerd worden. Er werden eveneens presentatie technieken "aangereikt".
Daar werden we beslist niet dommer van.


Stotteren = Stotteren onderdrukken, met andere woorden, stotteren is het proberen te voorkomen dat ik gá stotteren.
En waarom doe ik dat ? Omdat ik me er voor schaam ! En is die schaamte terecht ?, Nee, natuurlijk niet !, waar zou ik me voor moeten schamen ! Het schaamtegevoel is gekoppeld aan gedachten, en die gedachten kloppen niet !
Dit is een oude valkuil, waar ik wederom ingeduikeld ben. Ik maak het probleem weer eens groter dan het in werkelijkheid is.
kortom, ik heb werk te doen !

Zo, dat was een lesje stottertechniek, dan kunnen julie het straks ook ! :lol:


Bedankt voor de reacties,

Groet,
Rob
ma, 12/06/2010 - 23:47 Permalink
Stokertje

Rob,...........toch niet woensdagochtend Spinning op Sicilie?

Maar over die presentaties. Ik denk dat wat je ook doet, de inhoud is belangrijker dan hoe je het als performance neerzet. Ik ken aalgladde sprekers die hun verhaal aan elkaar breien met vaagheden. Ik ken hakkelaars die duidelijke informatie verschaffen.... die laatste hoor ik liever. En een keertje stotteren is minder vervelend dan mensen die continue uuuh en eeeh zeggen.


Totaal niet mee eens. Als je je publiek binnen de eerste minuut al kwijt bent door welke reden dan ook, kan je waardevolle informatie ook niet overbrengen. Dan kan je beter een boek gaan schrijven. Gelukkig leer je presenteren tijdens de opleiding. :)


We hebben het nu over de opleiding, waarbij presenteren toch wel redelijk centraal staat. Ik zeg niet dat stotteren presenteren 100% negatief beinvloedt, ik bedoel dat wanneer je niet goed presenteert aan een publiek (in onderwijssetting dus) er 0,0 van de informatie overkomt. Het publiek zit er enigzins vrijwillig, en moet geboeid worden. Een anesthesie assistent heeft een functie binnen een bedrijf, wat een heel andere situatie is.

Presenteren is niet moeilijk, maar je moet er wel aandacht aan besteden :)

wie heeft het over het publiek kwijt zijn? Het gaat niet over een entertainment show, het gaan om inhoud. En bij mij momt inhoud wel aan al is het in brokjes. Tuurlijk moet je altijd oefenen voor een presentatie, wie niet! Maar om nou te zeggen dat je geen informatie kan overbrengen, vind ik een beetje simpele gedachte.
Ik heb jaren samengewerkt met een stotterende anesthesie assistent.........nooit een probleem. Heb ook veel mensen lulverhalen horen vertellen in een tempo waar van menigeen onder de indruk was.........maar inhoudelijk meurde het aan alle kanten. En daar prik ik gewoon doorheen. Functie boven vorm, zo hoort het. En als je de functie helemaal in de knip hebt mag je er een act van maken
di, 12/07/2010 - 09:09 Permalink
Lieneke

Grappige discussie aangezien ik ook in de entertainment-bizz zit. Ik vond het vak presentatietechnieken natuurlijk helemaal het einde.
Bij de presentaties zat altijd iedereen te suffen; niemand lette op. Dus ik vond dat daar eens wat aan verandert moest worden. Mijn presentatie ging over tandvleesontsteking bij zwangerschap. Ik ben lekker op het bureau gaan zitten en ben eerst een paar vragen gaan stellen aan mijn mede-studenten. Waarop ze wakker schrokken en me zeer verbaasd aan keken. Ineens deden ze actief mee aan de 'les' en begonnen ze mij ook ook vragen te stellen. Het werd dus een interactief geheel.

De studenten moesten de presentatie beoordelen en gaven me het hoogste cijfer ooit: een 9. Echter de docent gaf me een 5! Ze dacht namelijk alleen dat ik zo deed om populair te doen....Na mijn uitleg wat we geleerd hadden tijdens de presentatielessen en waarom ik het zo prestenteerde zei ze: 'Oh..je hebt er dus wel over nagedacht?! Het zal wel de generatie-kloof zijn...' Daar was ik dan weer heel verbaasd over. Als je naar sprekers luisterd op congressen zie je dat ze vaak precies dezelfde methode hanteren! Anyway, ik bleef die 5 van haar houden a hoewel ze me toch wel gelijk gaf achteraf...dit verhaal heb ik nog met het de uitreiking van het examen moeten horen. Het had indruk gemaakt bij de docenten!

Waarmee ik maar wil zeggen: ieder zn meug!
di, 12/07/2010 - 13:06 Permalink
Spiegeltje

Ben ook van de oude stempel en als ik lees dat bij de opleiding mondzorgkunde 'presenteren behoorlijk centraal staat' zet ik daar een groot vraagteken bij. Ten eerste lijkt het me geen belangrijke vaardigheid voor de uitoefening van het vak (in tegenstelling tot één op één communicatie met de patient/tandarts, teamwork e.d.) en ten tweede kost dit allemaal tijd wat ten koste moet gaan aan het opdoen van vakkennis en vakgerichte vaardigheden. Dat er tijdens de studie aandacht aan wordt gegeven lijkt me niet meer dan logisch maar 'behoorlijk centraal' dan is men m.i. teveel doorgeschoten.

In enig verband hiermee: toevallig vandaag enkele artikelen in de VK over de afnemende kwaliteit van het onderwijs in NL (internationaal gezien) en dat minister Van Bijsterveldt (Onderwijs) dat wil keren door een beleid van 'back to basics'. Dus meer taal, rekenen en exacte vakken en minder bijzaken als cursusjes van dit of dat en 'Postbus 51 informatie' (zijn woorden van Van B.) . Slaat niet zo zeer op HBO, maar daar is de ziekte kennelijk ook enigszins doorgedrongen.

"Ouders moeten kinderen niet meer vragen of het leuk was op school maar vragen wat ze hebben geleerd", aldus van Bijsterveldt.
di, 12/07/2010 - 13:36 Permalink
Lieneke

Het presenteren heeft natuurlijk wel een functie. Je wordt zelf actief betrokken; je kunt niet achterover gaan leunen. Je leert dingen zelf uit te diepen. Onzin presenteren laat je wel, want iedereen kijkt mee. Door zelf actief mee te denken over een casus oid onthou je het beter dan dat er een docent het staat op te dreunen. Maar daar kan Stokertje wat meer over vertellen dan ik, denk ik...
di, 12/07/2010 - 13:43 Permalink
mecánico para …

Ben ook van de oude stempel en als ik lees dat bij de opleiding mondzorgkunde 'presenteren behoorlijk centraal staat' zet ik daar een groot vraagteken bij. Ten eerste lijkt het me geen belangrijke vaardigheid voor de uitoefening van het vak (in tegenstelling tot één op één communicatie met de patient/tandarts, teamwork e.d.) en ten tweede kost dit allemaal tijd wat ten koste moet gaan aan het opdoen van vakkennis en vakgerichte vaardigheden. Dat er tijdens de studie aandacht aan wordt gegeven lijkt me niet meer dan logisch maar 'behoorlijk centraal' dan is men m.i. teveel doorgeschoten.

In enig verband hiermee: toevallig vandaag enkele artikelen in de VK over de afnemende kwaliteit van het onderwijs in NL (internationaal gezien) en dat minister Van Bijsterveldt (Onderwijs) dat wil keren door een beleid van 'back to basics'. Dus meer taal, rekenen en exacte vakken en minder bijzaken als cursusjes van dit of dat en 'Postbus 51 informatie' (zijn woorden van Van B.) . Slaat niet zo zeer op HBO, maar daar is de ziekte kennelijk ook enigszins doorgedrongen.

"Ouders moeten kinderen niet meer vragen of het leuk was op school maar vragen wat ze hebben geleerd", aldus van .



Dat was wordt een heel oldskool stukje onderwijs vernieuwing. gewoon weer tafels stampen en topografie rammen!
Maar het besprken van budget problemen vind ik ook niet iets voro op school. En de Cito aan het eind van het jaar ipv in februari is ook slim, want die laatset maanden zijn vrij vaak "leuk" ingedeeld.
Overigens, het gevoel dat het onderwijs minder oplevert is misschien ook wel ingegevn doordat er zo'n instroom is en blijft van mensen die eigenlijk op sprciaal onderwijs horen en dat niet krijgen omdat de ouders dat stigmatiserend vinden. Tevens moet ook elk MBO-er denken over doorstromen naar HBO..... ik zeg, waarom dan? Er moet toch ook iemand zijn die MBO werk doet. Of ben ik nu gek?
Daarnaast is er voor mensen die makkelijkmeekomen weinig interesse vanuit het onderwijs (door de bank genomen) omdat dat makkelijke leerlingen zijn. Maar iets extra eruit peuren zit er door de aandacht die naar de mindere goden gaat niet in. KOrtom, ze moeten zelf werkjes doen en zich dingen bijbrengen.
Nou, leren ze daar m.i. zelfwerkzaamheid en dat is iets wat heel handig is voor later. Het zal wel meevallen met alle veranderingen. Net als 2 profielen in havo/vwo, net als maximaal hangen aan de basis Nederlnads/engels/wiskunde en betavakken.............. zoui er dan niemand snappen dat een beetje filosoof daar geen ruk mee kan, en dat 1/3 van de leerlingen dat als niet nuttig zullen ervaren.
di, 12/07/2010 - 14:07 Permalink
Paramedic

Ha ! , Lieneke, nee ik ben er nog niet uit, leeftijd speelt ook nog een rol, ben 57 jaar oud , en om dan terug naar "school" te gaan....... , 4 lange jaren......, dan zou ik dus met 61 afstuderen. Kan ik er meteen m'n rollator bewijs bij gaan halen ......snappie........... :D
Ben me nog aan het oriënteren, ook op andere mogelijkheden in de mondzorg, .....preventie-assistent lijkt me ook leuk werk om te doen, en de aanloop er naar toe is denk ik wat minder lang.
Typisch eigenlijk dat ik met al m'n diploma's ( Verpleegkundige ,anaesthesie verplk, ambulance verlpeegkundige ), de hele "bende" weer overnieuw mag doen als ik naar de mondzorg overstap.
Sluit niet echt aan op elkaar.
Ik zou ook scholing kunnen gaan volgen bij bijv Edin, maar dan moet ik wel eerst een stage/werk/opleidings-plek hebben.
Nou ja, ik laat het je weten !

O ja, ..........deze tandarts neemt nog patienten aan ..... :smt003

http://www.youtube.com/watch?v=DdASXLC4XQ0

Groeten !
Rob
vr, 12/10/2010 - 23:24 Permalink
Lieneke

Dat lijkt me vreemd, als je alles zou moeten volgen. Bijv. EHBO e.d. zou je dan toch echt niet meer hoeven te volgen! Ook fysiologie lijkt me dan ook niet meer nodig.
Je hebt wel gelijk als je zegt dat de weg naar prev.ass heel veel korter is. Als je werk hebt als assistent (hoef je dus niet eens tandartsassistent voor te zijn) dan ik het een paar daagjes cursus en hopla je bent preventie-assistent. Er is namelijk enkel een advies om 2 jaar ervaring te hebben als assistent; het is dus niet verplicht. Als je wil kan je daarna ook nog paro-preventieassistent worden, leren boren en leren anesthesie te geven. Dan moet je wel snel zijn, want binnen het NMT zijn er plannen om de cursus prev.ass 2 jaar te laten worden. Dat las ik in het Nederlands Tandartsenblad in een of ander interview.

Qua lesgeven...dan moet je weer een lesbevoegdheid hebben, vrees ik...Dat is wel ontzetten leuk werk, lijkt me!
za, 12/11/2010 - 11:29 Permalink
Spiegeltje

Ik heb ontzettend veel respect voor Paramedic dat ie op de leeftijd van 57 nog de bakens wil verzetten. Maar aan de andere kant: is het reëel dat dit leidt een baan? Je kunt wel enthousiast zijn maar er moet m.i toch wel enig perspectief zijn. Misschien zijn er voorbeelden uit de praktijk dat het meevalt, dan heb ik niks gezegd.
za, 12/11/2010 - 12:56 Permalink
Paramedic

:o , cursus van een paar daagjes ? ....,

Nou, ik wil het allemaal leren, en ga als de weerga opzoek naar een stageplek, en schrijf me in voor de cursus.
Ik hoef geen baan, ik zie dit als een hobby !, zolang ik "leer" hoef ik geen cent te zien. De opleiding betaal ik zelf, en pas op het moment dat de tandarts/opleider zegt "ik heb wat aan je", dan komt er misschien iets van terugverdienen in beeld.
Voor het geld hoef ik het allemaal niet te doen, dat zit wel snor.
Tijd heb ik ook zat, ik ben namelijk met FLO. (functioneel leeftijds ontslag)

Groeten,
Rob
za, 12/11/2010 - 14:28 Permalink
Lieneke
Stokertje

Laat je trouwens even goed voorlichten over studiekosten. De regering is behoorlijk aan het snijden in de financiering van met name 2e studies. Gezien je al een tijd in het vak zit, weet ik niet of dit voor jou ook geldt, maar instellingscollegegeld (ipv normaal collegegeld) is niet te betalen. Flinke teleurstelling als je toegelaten wordt. (ik had hetzelfde probleem met tandheelkunde na mondzorgkunde, maar gelukkig een uitzonderingsgeval...)
wo, 12/15/2010 - 22:00 Permalink
Paramedic

Hier had ik toevallig vandaag nog naar gekeken, op de site van de HAN.
Vooralsnog niets gewijzigd, maar ik hou het in de gaten.
Bedankt voor de tip !

Vraag: Ben je nu tandheelkunde aan het studeren ?, of lukte dat niet vanwege het enorme instellingscollegegeld ?

Ik las dat het instellingscollegeld voor tandheelkunde in Nijmegen is gezet op 16000 euro per jaar.

Groet,
Rob
do, 12/16/2010 - 01:15 Permalink
Stokertje

Ik studeer nu tandheelkunde, om een lang verhaal kort te maken: in juli toegelaten, in augustus wetswijziging, envelop van 32000 euro op de mat (ja in groningen doen ze er een schepje bovenop blijkbaar), maar na een hoop telefoneren met studieadviseurs, decanen en universiteitsdesk bleek er voor afgestudeerd mondzorgkundigen die daarna ingeloot werden voor tandheelkunde een uitzondering te zijn gemaakt, door de ib-groep dacht ik. Eenzelfde situatie ontstond voor een student verpleegkunde die vervolgde naar geneeskunde, wat zelfs in het nieuws is geweest dacht ik. Anyway, ik mag m'n bachelor tegen normaal tarief doen, mits ik nominaal meeloop (dus zonder vertraging). Een uitdaging, maar daar houd ik wel van :).
vr, 12/17/2010 - 22:49 Permalink
Paramedic

Leuk leuk! Als het zo ver is, kan je je aanmelden bij het MondzorgForum. Ben benieuwd...



Ik ben ontzettend benieuwd naar de ervaringen van andere mondzorgkunde studenten, maar ik mag nog niet op het mondzorg forum. :cry:
Ik heb me al wel aangemeld voor de opleiding, maar moet nog ingeloot / geselecteerd worden. (hoop ik dan maar)
Intussen ben ik me wel aan het voorbereiden op de studie. Opfrissen van kennis Biologie/Scheikunde Anatomie/Fysiologie.
Maar misschien geeft Lieneke me wel een beperkte toegang tot het mondzorg forum ?, daar zou ik al heel blij mee zijn.

Groet,
Rob
wo, 01/05/2011 - 18:42 Permalink