Klantgerichtheid en zorgvuldig omgaan met dossiers

Author:
gebitje71
Posted:
do, 04/01/2010 - 21:26
Ik ben sinds mijn verhuizing een aantal keren van tandarts verwisseld en ben daarbij tegen een paar dingen aangelopen waar ik ontevreden over ben. Het is niets vergeleken bij de meer fysieke klachten die op verschillende plaatsen op dit forum aan de orde komen, maar ik wil het toch even kwijt.

Het eerste punt is, dat wanneer je een tandarts vraagt of hij/zij nog patiënten aanneemt, hij/zij ook meteen aanneemt dat je ook nieuwe patient wordt. Ook als je benadrukt dat je eerst een kennismaking wilt. Je wordt eerst ingeschreven als nieuwe patiënt/cliënt, dan krijg je een controle en er wordt niet geïnformeerd of je ook inderdaad in de praktijk wilt worden opgenomen. Ook kun je wel aangeven dat je niet verzekerd bent, er wordt met het grootste gemak beslist dat er toch maar nieuwe foto's gemaakt worden. Pas als je aandringt dat je geen onnodige kosten wilt, wordt er gedacht aan andere alternatieven. Bijvoorbeeld dat ik de meegebrachte prints kan mailen en dat de originele foto's bij de oude tandarts kunnen worden opgevraagd.
Ik vind dit geen klantgerichte houding.

Het tweede punt is een concrete klacht over de tandarts in N.V. die mij vorig jaar twee keer gezien heeft. Toen ik daar voor het eerst kwam, bracht ik een dossier mee van de tandarts uit mijn vorige woonplaats. Met mijn hele historie, vanaf mijn jeugd, inclusief foto's en prints van de laatste bezoeken. Inmiddels ben ik overgestapt naar een tandarts in mijn huidige woonplaats en heb in N.V. mijn dossier opgevraagd. Eerst kreeg ik alleen de foto's toegemaild die vorig jaar zijn gemaakt. Op mijn tweede verzoek kreeg ik een mail met één A4, waarop de schets van mijn gebit en de opmerkingen van de twee bezoeken.

Toen heb ik nog maar eens geïnformeerd naar het complete dossier dat ik had meegenomen bij mijn eerste bezoek. Ik kreeg de reactie dat dit na inzien was vernietigd omdat men in de praktijk alleen digitaal werkt!
Ik vind dit zo onzorgvuldig handelen! Mijn gegevens zijn zonder mijn medeweten en toestemming vernietigd. Hoe zorgvuldig gaat men dan verder met mij als patient om? Had men mij geïnformeerd, dan had ik het dossier - dat door mijn voorgaande tandartsen zorgvuldig is bijgehouden - weer meegenomen.
Ik heb mijn klachten kenbaar gemaakt en verder niets meer gehoord.

Ik in dit voorval geen verdere energie steken, maar ik hoop niet dat dit een gebruikelijke gang van zaken is.
Al het bovenstaande samen getuigt van weinig klantgericht denken in de tandartswereld. Wat ik ervaar is, dat de basishouding van tandartsen naar cliënten weinig respectvol is. Het komt op mij over dat je als cliënt alleen maar het middel waarmee de tandarts zijn/haar beroep uitoefent. Je wordt geholpen aan je gebit en daarmee moet je maar tevreden zijn. Dat vind ik vreemd in een zorgverlenend beroep.

Overigens vind ik dat mijn nieuwe tandarts de controle/behandeling zelf wel goed heeft uitgevoerd en deze ook goed heeft toegelicht. Het is dus niet alleen kommer en kwel.
mecánico para …

Met alle respect voor je waarnemingen, maar je generaliseert alleen op basis van je eigen ervaringen. En dat is nergens voor nodig. Ik bewaar wel wat mensen mij geven en ik werk toch echt digitaal. Als je wilt kennismaken mag dat en dat is een handje aan de balie en even een kort gesprekje, geen kwartier met allerhande historie presenteren.
do, 04/01/2010 - 22:04 Permalink
Spiegeltje

Toen heb ik nog maar eens geïnformeerd naar het complete dossier dat ik had meegenomen bij mijn eerste bezoek. Ik kreeg de reactie dat dit na inzien was vernietigd omdat men in de praktijk alleen digitaal werkt!(.....KNIP...). Ik in dit voorval geen verdere energie steken, maar ik hoop niet dat dit een gebruikelijke gang van zaken is.
Dat is zeker niet de gebruikelijke gang van zaken. De tandarts heeft, net als andere medici, een wettelijke bewaarplicht van 15 jaar, dat wil zeggen vanaf de datum van behandeling. Oudere gegevens mogen in principe wel worden vernietigd. U kunt wel vragen dat niet te doen maar de tandarts is niet verplicht om oudere gegevens dan 15 jaar te bewaren. Het nut daarvan is ook vrij beperkt lijkt me. In die gevallen waar het medisch nodig is geldt dat de gegevens langer dan 15 jaar bewaard moeten worden.

Wat ik ervaar is, dat de basishouding van tandartsen naar cliënten weinig respectvol is. Het komt op mij over dat je als cliënt alleen maar het middel waarmee de tandarts zijn/haar beroep uitoefent. Je wordt geholpen aan je gebit en daarmee moet je maar tevreden zijn. Dat vind ik vreemd in een zorgverlenend beroep.

Ik denk ook niet dat dat schering en inslag is, maar dergelijke tandartsen zijn er natuurlijk genoeg. Dat mensen, zeker in bepaalde regio's, nauwelijks een vrije tandartskeuze hebben helpt dan ook niet natuurlijk. Is weinig aan te doen, behalve een andere zoeken. Desnoods dan maar wat verder van de woonplaats.
do, 04/01/2010 - 22:28 Permalink
alpifresh

Ik vind niet dat gebitje71 generaliseert. Ik vind dat uit zijn/haar verhaal voldoende blijkt dat dit gaat over EEN praktijk die het dossier niet heeft bewaard.
En de moeite om bij meerdere praktijken alleen een kennismakingsgesprek te krijgen, ook dat vind ik niet generaliserend. Nergens wordt gesproken over ALLE of de MEESTE, alleen over de ervaringen met deze twee, drie, vier praktijken.
Wellicht heeft gebitje71 een ander idee over een kennismakingsgesprek dan de tandarts die hij/zij tot nu toe heeft ontmoet, maar ook dat is niet generaliserend.
De tekst 'ik hoop niet dat dit een gebruikelijke gang van zaken is', geeft aan dat gebitje71 beseft en hoopt dat deze ervaringen niet standaard zijn.

Al het bovenstaande samen getuigt van weinig klantgericht denken in de tandartswereld. Wat ik ervaar is, dat de basishouding van tandartsen naar cliënten weinig respectvol is. Het komt op mij over dat je als cliënt alleen maar het middel waarmee de tandarts zijn/haar beroep uitoefent. Je wordt geholpen aan je gebit en daarmee moet je maar tevreden zijn. Dat vind ik vreemd in een zorgverlenend beroep.

Deze tekst is generaliserend ja, maar na opgedane de ervaringen niet zo vreemd.

De reactie van mpb bevestigt het beeld van gebitje71. Zijn reactie is niet klantgericht, maar vanuit zichzelf ('ik doe dat soort dingen niet'). En zijn idee van kennismaken is niet klantgericht, maar gedacht vanuit wat hij zelf wenselijk acht.
Als een nieuwe patiënt er behoefte aan heeft om in een gesprek de hele historie te vertellen en daarvoor een kwartier nodig heeft, waarom zou dat dan niet mogelijk zijn? Tijdens dat kwartier wordt vast wel duidelijk waarom die uitleg zo belangrijk is, of het wordt de tandarts/patiënt duidelijk dat een goede samenwerking tussen beiden niet mogelijk is. Zinvol dus. Dat de tandarts deze tijd in rekening brengt, lijkt me redelijk.

Een kennismakingsgesprek bij de huisarts duurt ook de normale 10 minuten, zittend in de spreekkamer, en je dient er gewoon voor te betalen. Waarom zou een kennismakingsgesprek met een tandarts (die je minimaal 2x per jaar ziet, wellicht vaker dan je huisarts?) afgeraffeld moeten worden aan een balie waar iedereen kan meeluisteren? Als het voor de patiënt belangrijk is om bepaalde medische of persoonlijke gegevens te noemen, is er zelfs sprake van schending van de privacy.
do, 04/01/2010 - 22:36 Permalink
mecánico para …

als je wilt kennismaken dan maak je kennis. als je je wilt laten inschrijven en inhoudelijke zaken wil bespreken voorafgaand aan de inschrijving, mag je een consult vragen. kennismakingsconsult c13 weet ik wat. Als je vind dat ik op basis van mijn persoonlijke ervaringen redenerend niet klantvriendelijk ben dan is dat jouw invulling. Ik raffel niets af, en doe niemand te kort, maar het verhaal van gebitje71 is zijn ervaring en daar herken ik mezelf maar ook veel praktijken in de regio totaal niet in.
Overigens is wat ikzelf wenselijk acht gebaseerd op een aanstormend 4e lustrum in de behandelkamer en als iemand iets anders wil kan ik best kijken of ik daar in mee wil gaan, maar ellenlange informele en met name gratis te voeren gratis gesprekken zijn bij mij geen optie............ platgezegd, het zijn vaak verkapte sec. opinions en stiekeme manieren om te kijken of de vorige tandarts wel oke is.

cynisch? ik wel.

en omdat een dubbelconsult bij een tandarts moeizaam declarabel is gaat het dus vaak samen met een normaal mondonderzoek, en dat mag om een goed beeld te krijgen best met fotos van een voorganger, als er aansluitend aan die fotos maar geen hele rits vullingen zijn gemaakt of er meer dan 2 jaar verstreken is. Daarnaast ben je als behandelaar verstandig bezig als je dan in overleg je eigen plan voorstelt (verder diagnostiek, fotos of wat) en dat niet aan de beperkte inzihcten van oude fotos ophangt. ook daar is al vaker voorgekomen dat er tussen wat de patient denkt voldoende te zijn en de werkelijkheid een gapend gat in kennis zit waar een kudde koeien zich loeiend uit kunnen vollebberen.

verder is mijn mening inderdaad mijn mening, maar het in ook mijn praktijk met mijn regels waar je plaats neemt. En als dat al verkeerd valt, ga dan vooral naar een ander. Op elke pot past een dekseltje, dus leef je uit.
do, 04/01/2010 - 23:29 Permalink
vV

door TS gedane beschrijvingen is wat er kan gebeuren met shoppen en/of vaak overstappen om welke reden dan ook.
Een praktijk die digitaal werkt kan ook oude dossiers inscannen, vernietigen is niet aan de orde idd.
Ik scan ook in trouwens, maar bewaar de oude originelen wel , want die gaan naar de nieuwe tandarts. Wanneer wij tenminste te horen krijgen wie dat is.In essentie bewaar ik dus ook van de vertrekkende patient alles zelf ook. Dus als het elders een keer kwijt raakt (patienten zijn daar zelf trouwens ook erg goed in wanneer zij de vorige tandarts om welke reden dan ook het dossier naar hen zelf laten sturen!) is het altijd nog opvraagbaar, incl oude historie van voorgangers.
vr, 04/02/2010 - 09:28 Permalink
gebitje71

Bedankt voor jullie reacties. Ik generaliseer inderdaad niet, maar mijn conclusies zijn natuurlijk gebaseerd op mijn eigen ervaringen.

Fijn om te lezen wat de gebruikelijke gang van zaken is en hoe de verschillende tandartsen met dossiers omgaan. In mijn geval zijn dus alleen de gegevens van het afgelopen jaar er nog. Dat gegevens van 15 jaar terug niet relevant meer zijn, kan ik me indenken.

Met kennismaken bedoel ik overigens inderdaad een kort gesprekje. Even aftasten wie wie is, hoe de tandarts werkt, wat de tarieven zijn (ook die krijg ik nergens te zien), hoe het met afspraken en faktureren gaat. In zo'n gesprekje moet ook ruimte zijn voor relevante persoonlijke historie.
Maar ik vind het bij een tandarts net zo belangrijk als bij een huisarts dat ik op een vertrouwd adres zit. Niet alleen in deskundigheid (die voor een leek moeilijk te beoordelen is), maar ook in de omgang met de cliënt.

Zo'n kennismakingsgesprek mag best gratis zijn. Combineren met een betaald consult? Geen probleem.
In mijn beleving hebben tandartsen niet zoveel wervingskosten, ze hoeven niet 'de boer op' om klanten te vinden, behalve misschien bij de start van een praktijk. Ik vermoed ook, dat mensen niet zo heel snel bij een tandarts weggaan. Ik doe dat zelf niet, maar ook als je de verhalen op dit forum leest, moet er heel wat gebeuren wil een cliënt opstappen.
Als ik het mis heb, hoor ik het graag.
Waarom zou een patiënt geen tandartsen mogen vergelijken? Zoek je een adviseur of een aannemer, dan doen die ook eerst een gratis intake en offerte. In de zorg is een goed en vertrouwd contact misschien nog wel belangrijker. Zeker omdat het daar (denk ik) minder gebruikelijk is om op te komen voor jezelf en blind te vertrouwen op wat de arts doet. Maar een arts is ook maar een mens! En openheid van beide kanten komt de dienstverlening ten goede, is mijn mening.

Mijn eigen tandartswisselingen zijn gekomen door tandartsen die met pensioen gingen en mijn eigen verhuizingen, waarbij ik na mijn laatste verhuizing maar matig tevreden was over de nieuwe tandarts, zonder dat ik daar overigens echt de vinger op kon leggen. Ik ben ook wel eens na een verhuizing bij een tandarts 30km verderop gebleven, omdat die gewoon goed was! Shoppen is er niet dus bij geweest. Heb ik een goede tandarts, dan blijf ik hem trouw - net als andere organisaties waar ik iets afneem.
Bovendien, als ik van tandarts kan wisselen, ben ik ook in staat om een second opinion te laten doen (en dus voor die controle/behandeling te betalen). Ik wil wel graag dat de tandarts ook rekening houdt met mijn financiële situatie. Dus niet foto's maken als dat niet nodig is, om wat voor reden dan ook.

Er bij voorbaat van uit gaan dat mensen stiekum andere bedoelingen hebben, vind ik overigens wèl generaliserend. Ik kan me ook voorstellen dat juist die aanname zorgt voor de benadering van mensen zoals dat bij mij gebeurd is.


maar het in ook mijn praktijk met mijn regels waar je plaats neemt. En als dat al verkeerd valt, ga dan vooral naar een ander.


Beste mecánico para bicicletas,
...maar in het begin zeg je dat je niet de tijd en moeite wilt nemen om even kennis te maken en die toe te lichten!
Je zegt dat je de manier waarop ik behandeld ben, niet herkent, maar ik herken in jouw verhaal wel de precies de houding die ik van tandartsen tegenkom en die ik niet prettig vind. Ik begrijp nu wel iets beter hoe een tandarts dus kan denken over zijn/haar cliënten. De tandarts is de baas.
Als je daar tevreden mee bent en je praktijk draait goed, prima, wees er gelukkig mee.

Gelukkig voor mij lees ik uit de andere reacties dat er ook genoeg tandartsen zijn die een andere benadering kiezen. Ik hoef dus niet cynisch te worden :smt002
En ik ga er nog steeds van uit dat er ook tandartsen te goeder trouw zijn, dus dat ze zich er helemaal niet bewust van zijn dat dit zo over kan komen.

Overigens werk ik zelf ook in een dienst-/zorgverlendend beroep en denk ik dus niet voor niets na over de omgang met cliënten.
vr, 04/02/2010 - 12:01 Permalink
vV

even een paar opmerkingen:

tarieven zijn door de overheid bepaald, dus gewoon publiek toegankelijk. Meer zal het dus niet kunnen worden.

foto`s worden gemaakt zo vaak als nodig is voor een goede verantwoorde diagnostiek. dus niet wanneer de patient het wil, maar wanneer de tandarts het vanuit zorgperspectief nodig vindt.

In basisonderhoud zijn er naar mijn mening geen zaken waarbij de tandarts gehoor kan geven aan wensen van patient op goedkopere alternatieven, het is al basisonderhoud!

Alles daarboven dient uiteraard goed besproken te worden, en er zijn altijd meerdere alternatieven. Niets doen is daar 1 van, en de goedkoopste.

Bij een gaatje is niets doen geen optie, en het enig alternatief vullen. En in mijn praktijkvoering is er geen ruimte in keuze vulmateriaal. Dat kies ik vanuit mijn ervaring en vanuit de basisregel dat ik aan mijn inspanningsverplichting moet voldoen.

Tandartsen hebben inderdaad geen wervingskosten, dat geldt voor elke zorgverlener! en daar zijn de tarieven ook op gebaseerd. Die zijn overigens niet gebaseerd op allerlei gratis gesprekken met iemand die wil aftasten of dit de juiste praktijk voor hem of haar is. Daar is het hele stelsel (nog) niet op gebaseerd. wie weet komt dat nog met vrijere tarieven maar gezien alle politieke ge-emmer zie ik dat voorlopig niet hoog op de agenda staan. Overigens hebben steeds meer tandartsen een website waar veel info over de praktijk, team, manier van werken op staat. Als dat niet genoeg is mag iemand best langs komen of bellen, maar wanneer dat de zorgverlening van ingeschreven patienten door afleiding assistentie of bezet houden van de telefoonlijn gaat verstoren houd het wel even op. Want daar ligt wel de eerste prioriteit.
Ik heb het eigenlijk maar 1x meegemaakt dat iemand een echt kennismakingsgesprek wilde om af te tasten zeg maar. Uiteindelijk in het (gratis) gesprek uitgelopen , ten koste van een patient, en betreffend persoon had niet eens het fatsoen erop terug te komen. dus wij maar gebeld, en nee wil niet inschrijven, maar wat er dan niet goed voelde kon/wilde zij niet vertellen, sterker nog de verbinding werd verbroken. ik viond dat zo asociaal dat ik er dus maar wel een rekening voor gestuurd heb (die gewoon betaald is) . Sindsdien doe ik het anders wanneer mensen inschrijven of inschrijving overwegen: er zal een eerste consult gedaan worden, extra lang, maar daar word gewoon voor betaald. En naast dat de patient kan aftasten doe ik dat ook en ik stel een redelijk omschreven meerjaren plan vast voor de toekomst. Kan patient zich daar niet in vinden zeg ik nee, ook al wil hij/zij nog zo graag.
vr, 04/02/2010 - 12:27 Permalink
gebitje71

Ik heb werkelijk geen idee hoe het met de tandartsvergoedingen werkt, je verhaal maakt de werkwijze van tandartsen een stuk duidelijker voor me. Is er een website of andere plek waar ik die tarieven vinden?
Dan hoef ik voor het basisonderhoud mijn tandarts daar niet meer mee lastig te vallen.
En tsja... patiënten zijn kennelijk ook niet altijd even beleefd... en dat is ook niet goed.

Alles daarboven dient uiteraard goed besproken te worden, en er zijn altijd meerdere alternatieven. Niets doen is daar 1 van, en de goedkoopste.
Bij een gaatje is niets doen geen optie, en het enig alternatief vullen. En in mijn praktijkvoering is er geen ruimte in keuze vulmateriaal. Dat kies ik vanuit mijn ervaring en vanuit de basisregel dat ik aan mijn inspanningsverplichting moet voldoen


Met deze aanpak ben ik dus als patiënt gewoon heel tevreden. Als er maar goed overlegd wordt, de tandarts is de deskundige. Het gaat mij niet om de goedkoopste oplossing (die kan op den duur ook de duurste zijn), maar als er alternatieven zijn, is het wel prettig als ik de afweging kan maken. Daar heb ik het advies van de tandarts bij nodig en het kostenplaatje.
Bij de foto's waren er in mijn geval gewoon foto's van minder dan een jaar oud, opvraagbaar bij mijn oude tandarts (doe ik zelf). Niet echt nodig om nieuwe te maken dus.

En zo'n meerjaren behandelplan... geweldig. Dan kun je enigszins rekening houden met de kosten en is er minder kans dat je voor verrassingen komt te staan. Daar ga ik bij mijn nieuwe tandarts eens naar informeren!

En dit forum vind ik inderdaad ook een uitkomst. Ik stel mijn mening bij, Lieneke en vV. Ik waardeer de reacties ook enorm.
vr, 04/02/2010 - 12:46 Permalink
mecánico para …

.


maar het in ook mijn praktijk met mijn regels waar je plaats neemt. En als dat al verkeerd valt, ga dan vooral naar een ander.


Beste mecánico para bicicletas,
...maar in het begin zeg je dat je niet de tijd en moeite wilt nemen om even kennis te maken en die toe te lichten!
Je zegt dat je de manier waarop ik behandeld ben, niet herkent, maar ik herken in jouw verhaal wel de precies de houding die ik van tandartsen tegenkom en die ik niet prettig vind. Ik begrijp nu wel iets beter hoe een tandarts dus kan denken over zijn/haar cliënten. De tandarts is de baas.
Als je daar tevreden mee bent en je praktijk draait goed, prima, wees er gelukkig mee.

Gelukkig voor mij lees ik uit de andere reacties dat er ook genoeg tandartsen zijn die een andere benadering kiezen. Ik hoef dus niet cynisch te worden :smt002
En ik ga er nog steeds van uit dat er ook tandartsen te goeder trouw zijn, dus dat ze zich er helemaal niet bewust van zijn dat dit zo over kan komen.

Overigens werk ik zelf ook in een dienst-/zorgverlendend beroep en denk ik dus niet voor niets na over de omgang met cliënten.


echt?

Met alle respect voor je waarnemingen, maar je generaliseert alleen op basis van je eigen ervaringen. En dat is nergens voor nodig. Ik bewaar wel wat mensen mij geven en ik werk toch echt digitaal. Als je wilt kennismaken mag dat en dat is een handje aan de balie en even een kort gesprekje, geen kwartier met allerhande historie presenteren.



dat zeg ik. verder niet veel spannends ofzo, maar je wil er meer uit halen dan er in zit. kennismaken is kennis maken, hallo ik ben die en die. uitleg over tarieven?? heel apart, want die liggen vast. Rekening houden met zaken die spelen? dat is geen kennismaken maar uw situatie onderbouwen en dat hoeft u pas te doen als u patient wil worden.
Evengoed, u mag zelf besluiten hoe u het wil, ik ook. Heeft niets met wie de baas is te maken, maar je krijgt de patienten die je toekomen, en ik ben er erg happy mee zoals het nu gaat
vr, 04/02/2010 - 16:54 Permalink