Controle op tandartsen schiet tekort

Author:
yolande
Posted:
di, 05/01/2007 - 22:58
Controle op tandartsen schiet tekort
Uitgegeven: 1 mei 2007 20:01
Laatst gewijzigd: 1 mei 2007 21:53

AMSTERDAM - De inspectie op de tandheelkundige sector schiet ernstig tekort. Tandartsen kunnen jarenlang fouten maken voordat bevoegde instanties ingrijpen. Dat blijkt uit een onderzoek van actualiteitenprogramma EénVandaag.

De beroepsvereniging Associatie Nederlandse Tandartsen is verontwaardigd en vreest voor imagoschade binnen de sector. Zij pleit voor een keurmerk, zodat patiënten direct kunnen zien of een tandarts betrouwbaar is.

Vervolgen

Uit het onderzoek blijkt dat de inspectie pas in actie komt tegen wantoestanden in de tandartspraktijk wanneer een patiënt de tandarts juridisch wil vervolgen.

De Inspectie voor de Gezondheidszorg, verantwoordelijk voor de controle van de beroepsgroep, erkent het gebrekkige toezicht. Op de tienduizend geregistreerde tandartsen is slechts één inspecteur beschikbaar voor preventieve controle.

Calamiteiten

"In de afgelopen periode heeft de inspectie geen algemene toezichtbezoeken bij tandartsen afgelegd. Zij heeft zich geconcentreerd op de behandeling van calamiteiten."

Het aantal incidenten met tandartsen in Nederland is toegenomen. Het gaat vaak om tandartsen met een buitenlands diploma, die patiënten verkeerd behandelen of oplichten.

http://www.nu.nl/news/1062693/10/Controle_op_tandartsen_schiet_tekort.h…
vV

Nu ja, er is een kwaliteitsregister in oprichting. Kan de patient in ieder geval zien of een tandarts een bepaald aantal werkuren draait, meedoet aan bij en nascholing (ook intercollegiaal).

Hoewel de grenzen wel behoorlijk ruim zijn. Maar het is beter dan niets, en de tandarts zonder BIG registratie komt er niet in.

Maar ja over het artikel: what`s new? Er is nooit meer dan 1 inspecteur geweest volgens mij.... En de manier waarop de IGZ uberhaupt werkt kan je al vraagtekens bijzetten, niet alleen mbt tandartsen....
di, 05/01/2007 - 23:05 Permalink
Spiegeltje

Eenvandaag heeft hieraan ook een onderwerp gewijd. Voor wie het nog wil zien:

http://www.uitzendinggemist.nl/index.php/aflevering?aflID=4480227&md5=156b2a4c75bfa3f9a3751a653dde9f61

Het meeste wat mij is blijven hangen is niet zo zeer dat de tandartsen niet regulier worden gecontroleerd (is dat nieuws?) maar dat de IGZ maar één ambtenaar in dienst heeft voor alle tandartsen (en mondhygienisten, assistenten en dergelijke). Alleen in geval van calamiteiten (zeg maar gerust: catastrofes) wordt (misschien) actie ondernomen. Zo zeldzaam zijn die praktijken nu ook weer niet. Indien er duidelijke aanwijzingen zijn dat de tandarts structureel ver onder de maat presteert dient actie door IGZ te worden ondernomen, zo simpel is dat.

Misschien komt de geringe prioriteit ook omdat door slechte tandheelkunde geen doden vallen (alhoewel je zelfs dat nog kunt afvragen omdat bepaalde infecties, opgelopen bij onjuist uitgevoerde tandheelkundige behandeling wel degelijk tot zeer ernstige complicaties kan leiden. Is zeldzaam maar toch).

De reden dat het onderwerp nu ineens meer aandacht krijgt is wellicht dat de patient steeds kritischer wordt en niet alles meer pikt. Dat de gezondheidszorg ook niet onfeilbaar is breekt ook bij het grote publiek door. Er komen steeds meer mogelijkheden om de kwaliteit van ziekhuizen/specialismen te kunnen inzien. Bij de tandheelkunde lijkt dit allemaal wat achter te lopen, terwijl de mensen er heel veel en vaak gebruik van maken.
wo, 05/02/2007 - 11:44 Permalink
vV

omdat door slechte tandheelkunde geen doden vallen


nu dat is dus niet waar! want de tandarts heeft wel een poortwachtersfunctie, niet zo bepaald maar toch.. is de tandarts wel degeen die mensen meestal vaker ziet dan de huisarts. en hij kan als zodanig bepaalde processen wel in een eerder stadium ontdekken, als ie wakker is. En dat is gelijk een probleem wat ik heb met de massale delegatie naar ""lager"' personeel...en daar zou wel eens wat meer controle op mogen zijn.

Daarnaast kan iemand door slechte tandheelkunde wel voor het leven verminkt zijn.. de term ""dental criple"" komt niet uit de lucht vallen...

Daarnaast is het kwaliteitsregister natuurlijk ook niet sluitend, want vooralsnog worden aangesloten tandartsen niet gevisiteerd. oftewel er is niemand die de kwaliteit van het geleverde werk beoordeelt. Zolang je maar je uren aan de stoel en in de schoolbanken hard maakt is het nu al goed. (en een big-registratie hebt natuurlijk..)
wo, 05/02/2007 - 12:20 Permalink
Spiegeltje

Dat fouten in de tandheelkundige behandeling, in weerwil van de algemene perceptie, ernstige gevolgen kunnen hebben gaf ik zelf ook al aan. Ook bij een vroegtijdige diagnose/vermoeden van mondkanker kan de tandarts een rol spelen. Daarom moeten ook ouderen, ook met een kunstgebit, regelmatig op controle blijven.

Ik bedenk me nu ineens dat invoering van bepaalde prestatieindicatoren bij tandartsen kan worden bemoeilijkt doordat deze vaak rechtstreeks zijn te herleiden tot een individueel persoon (in plaats van ziekenhuis of specialisme). En dat is nog een taboe in Nederland. Daar is echter geen enkele reden voor mits een en ander zorgvuldig wordt opgezet. Dat lijkt me nog geen gemakkelijke klus maar dat is geen reden om er vanaf te zien.

Misschien zou voorlopig iets kunnen worden gedaan met elektronische patientendossiers die (steekproefgewijze) door de inspectie worden gecontroleerd. Dit kan in bepaalde gevallen reden zijn voor nader onderzoek. Is ook maar een ding van het verhaal maar zou een begin kunnen zijn.
wo, 05/02/2007 - 13:10 Permalink
vV

ok, maar wat denk je in zo`n dossier te vinden? en tandarts (of arts..) die fouten maakt, het weet, maar niet aan de gevolgen wil zet dat echt niet in het dossier! En de goedwillende tandarts die het in het dossier zet, doet dit vaak ook met de juiste intenties, namelijk noteert de conclusie uit het overleg met de patient en de gekozen oplossing en indien van toepassing de financiele afwikkeling ervan. Dus de inhoud van een dossier zegt niets..Afgezien daarvan is daar weer de toestemming van de patient voor nodig (wet op de privacy) en over de administratieve kosten zullen we het al helemaal niet hebben...

het is gewoon een lastig probleem, voor de consument is het gewoon bijna onmogelijk de kwaliteit van de tandarts te peilen. Ja wanneer iemand een tijd onder behandeling is, maar ja gaat het niet goed is het dan al te laat...En mooie foto`s op een website zegt ook niets...

Dus een of andere vorm van register.

overigens lopen tandartsen daar van alle zelfstandige zorgverleners denk ik wel redelijk in vooruit, ook al zijn er nog de nodige zaken in te vullen en grenzen te bepalen...
want laten we wel wezen: hoe bepaalt u de keuze van huisarts, fysiotherapeut en ga maar door? mond op mond, vragen aan de buren en kennissen neem ik aan. of gewoon bepaald door toeval (dicht in de buurt, enige die snel kon helpen, etc..)

Lees het forum er maar op na: als mensen iets willen, gaan de vragen al heel snel over : snelheid.... Mensen hebben er geen probleem mee blijkbaar veel (te veel) te betalen, als het maar snel kan. hebben jaren met iets gelopen, en als de beslissing genomen is moet het liefst gisteren klaar. Tja en daar stappen dan bepaald soort beunhazen in.. Grote praktijken, veel medewerkers, dan heb je namelijk snel plek in de agenda, altijd wel een paar handen vrij tenslotte.. (ook al is het niet direct de tandarts, de patient is wel al binnen, rondom gefotografeerd en bekeken, en gaat dan niet zo gauw weer weg..). En dat soort praktijken is ook met een register heel moeilijk te stoppen.
wo, 05/02/2007 - 13:17 Permalink