Tandzorgkliniek weigert geld terug te betalen

Author:
Harold11064
Posted:
zo, 01/25/2026 - 13:41
Ben mij plm. een jaar geleden gaan orienteren op al on 4 implantaten.Prijzen die alle kanten opschoten en uiteidelijk terrecht gekomen bij een kliniek die dit voor € 7500,- exclusief volledige narcose kon realiseren. Vooraf duidelijk aangegeven dat ik niet ,,tandeloos,, de kliniek wilde verlaten. Geen enkel probleem volgens de kliniek. Bij de intake en na het maken van de fotos was het volgens de tandarts heel goed mogelijk dat mijn zorgverzekering de behandeling ( gedeeltelijk ) ging betalen. Ok vraag maar aan dan. Na plm 3 weken belde de kliniek mij op. Goed nieuws ! de zorgverzekering ging € 1700,- vergoeden 3 dagen later belde de kliniek mij terug. Nee de medewerker had zich vergist. Om de vergoeding aan te vragen moest mijn oude tandarts eerst zijn ingediende plan terug trekken ( ik was eerst een klikgebit van plan ,wat wel word vergoed,maar zag daar van af aangezien je dan 2 weken tandeloos bent . ) Ok mijn oude tandarts gebeld en het verhaal uitgelegd en na 2 weken kon de kliniek het plan indienen omdat mijn oude tandarts zich had terug getrokken uit het behandelplan.2 weken later weer groen licht. Ja er werd € 1700,- vergoed voor.....een klikgebit. Tja dat wist ik al van dag 1 en het was op advies van de tandarts van de kliniek dat de aanvraag bij de zorgverzekering werd gedaan. Op mijn vraag hoe dan nu verder was het antwoord dat ik alles zelf moest betalen wat neerkwam op € 7500 behandeling en € 990 voor de algehele narcose tijdens de behandeling. Hiervoor een begroting gekregen die ondertekend retour moest EN de helft van de behandeling en de narcosebehandeling dienden vooraf betaald te worden € 4740,- over gemaakt naar de kliniek.Paar weken later naar de kliniek voor een bezoek aan de behandelende implantoloog.Alles bekeken,weer foto's gemaakt en naar huis. 2 dagen later een nieuwe begroting op de maat die ruim 2 duizend euro duurder was. Gebeld met de leidinggevende van de kliniek. Nee dat was een vergissing. Mijn behandeling zou zoals afgesproken € 7500,- kosten en niet meer Ok,gerustgesteld,maar niet voor lang Paar dagen later,factuur in de bus voor het maken van de foto's Huh ? Die waren toch al opgenomen in de begroting ? Maar weer gebeld en Eeeh ja dat klopt helemaal. Maar betaal die fot's maar dan verekenen we dat wel met het restantbedrag van de behandeling. Behandeling zou 13 Januari plaats vinden en vooraf zou er nog een nieuwe afdruk worden gemaakt en de kleur worden bepaald van de nieuwe prothese. De tandarts had hier ongeveer 10 werkdagen voor nodig. Inmiddels was het december en niks meer gehoord. Zelf maar gaan bellen. Hoe zit het met de afspraak ? Eeeh O ja, Komt U maar 28 december, Maar jullie hebben toch 10 werkdagen nodig ? O ja klopt ook, Kom dan maar op 24 december. De moed door elke keer verkeerde afspraken was mij en mijn vrouw inmiddels ver in de schoenen gezakt maar ok, 24 december toch weer naar de kliniek.. Bij binnenkomst vraagt de arts ,, Wat kan ik voor U doen ,, ? Toen zakte alles onder onze voeten vandaan. Ik heb een afspraak en de arts weet niet wat ik kom doen ? Goed alles uitgelegd . Dan gaan we eerst fotos maken zegt de arts. Huh ? Dat hebben we al gedaan toch ? en daar heb ik ook al 2x voor betaald. Arts kijkt op het scherm en verontschuldigd zich. Hij werkt hier normaal niet en in deze kliniek is het volgens hem een puinhoop aangezien de afspraken verkeerd worden gepland en de artsen totaal geen idee hebben hoe of wat. Ondertussen zoekt hij mijn fotos.. Nee die zijn er niet. Waarschijnlijk zijn ze ,,vergeten,, deze op te slaan. Ik lees wel op het scherm met een groot uitroepteken dat ik bloedverdunners gebruik. Klopt niet,gebruik ik niet,hoe komt men aan deze foute info en wat staat er nog meer in mijn ,,dossier,, wat niet klopt? Ondertussen maken we voor de 3e keer fotos en word de kleur bepaald van de nieuwe prothese en tanden. Moet ik voor de behandeling nog een keer terug om te keuren en te testen of hoe gaat het verder ? De tandarts weet het ook niet meer en belt met de leidinggevende van de kliniek. Die weet het ook niet en verwijst door naar de implantoloog die de behandeling gaat doen, Deze reageert geirriteerd dat hij deze patient al meermaals heeft uitgelegd wat de bedoeling is ( vreemd heb de beste man 1x gezien ) De behandeling gaat als volgt zijn : Er komen 4 implantaten in mijn mond en daarop schroeft hij mijn noodprothese ( die ik nu dus al meer dan 1 jaar niet passend heb ) vast in mijn mond Deze prothese is veel te groot,past niet, glijd van links naar rechts etc en dus heel duidelijk niet hoe het is afgesproken met de leidinggevende van de kliniek. PLUS dat de afspraak op 24 december totaal overbodig is want er komt geen nieuwe prothese en dus ook geen nieuwe kleur tanden etc. Kortom de hele behandeling is totaal anders dan was afgesproken. Op de terugweg naar huis ( 170 kilometer ) besloten van de hele behandeling af te zien. Dit gemaild en ook aangegeven dat ik mijn reeds betaalde plm € 5000 terug wilde EN alle van mij gemaakte foto's etc Men wilde een telefonisch overleg maar aangezien ik bang ben dat dit op een rechtzaak gaat uitdraaien wil ik alleen nog schriftelijk of via emal comminuceren ivm bedrijfsvoering. Sindsdien geen reactie meer van de kliniek en uiteraard geen geld terug en geen foto's ! Wat nu ?
Tandarts_Richa…

Juridisch advies inwinnen. Nogmaals schriftelijk om een reactie vragen en duidelijk uitleggen dat u het liefst schriftelijk communiceert. Indien nodig een klacht indienen. Elk praktijk moet een klachtenprocedure hebben.
Ik kan mij voorstellen dat de kosten voor onderzoek en foto's niet wordt vergoed, is tenslotte gedaan. Maar voorschot v niet uitgevoerde handelingen???..
zo, 01/25/2026 - 13:55 Permalink