3-delige brug

Author:
G.A.P. van D
Posted:
do, 01/08/2026 - 21:35
Drie maanden geleden is bij mij een driedelige brug geplaatst, welke met tijdelijk cement is bevestigd. Eén week na plaatsing is er een klein deel (splinter) van de brug afgebroken. Sindsdien ervaar ik aanhoudende pijn onder de brug, met name ter hoogte van de laatste pijler. Deze tand heeft in het verleden reeds een wortelkanaalbehandeling ondergaan. De tandarts heeft bij controle geen afwijkingen kunnen vaststellen, behalve het afgebroken deel van de brug. Volgens de tandarts zou dit mogelijk het gevolg zijn van knarsen of klemmen. Wegens aanhoudende klachten ben ik meerdere malen teruggekomen, mede omdat ik het gevoel heb dat de brug niet stabiel vastzit. Ik ervaar zelf beweging wanneer ik met mijn tong tegen de brug aanduw. De tandarts heeft de brug getest door eraan te trekken en erop te kloppen en gaf aan dat deze goed vastzit. Ongeveer een week later kreeg ik plotseling hevige pijn in een kies aan de andere zijde van mijn mond, dus niet aan de zijde van de brug. Hiervoor is met spoed een wortelkanaalbehandeling uitgevoerd. Twee weken na deze behandeling ervaar ik nog steeds pijn in de gehele mond. De klachten bevinden zich zowel onder de brug als ter plaatse van de recent uitgevoerde wortelkanaalbehandeling. Daarnaast heb ik het gevoel dat meerdere kiezen gevoelig of pijnlijk zijn geworden. Reeds kort na het plaatsen van de brug had ik het gevoel dat er sprake was van overmatige spanning, maar aangezien dit mijn eerste brug is, ging ik ervan uit dat dit mogelijk normaal was en nadat het stukje was afgebroken was de spanning er ook direct af. Help wat kan ik doen? Zelfs mijn kaken zijn van 2/3 maanden pijn verkrampt
Tandarts_Richa…

Mogelijk dat de brug iets te hoog was op de plek waar iets is afgebroken. Omdat de brug nog niet definiteif geplaatst is kan dat hersteld worden.
Bij het plaatsen kan soms aanpassing klachten zijn maar dat verdwijnt meestal na een paar dagen.
Ik zou toch met uw klachten terug gaan. Wanneer zou de brug definitief geplaatst worden?.
do, 01/08/2026 - 22:02 Permalink
G.A.P. van D

Bedankt voor uw reactie.
Het was de bedoeling om in mei/juni de brug definitief te plaatsen, omdat de voorste pijler nog geen kanaalbehandeling had ondergaan en de tandarts dit eerst wilde afwachten.

Maar kan de ontsteking aan de andere kant van mijn mond, die acuut is ontstaan en nog steeds gevoelig is, ook veroorzaakt zijn door de brug of gewoon pech? Want merk dat die kies achter de behandelde kies nu ook begint te irriteren?
do, 01/08/2026 - 22:09 Permalink
Tandarts_Richa…

Veilige gedachte om bij twijfel eerst tijdelijk te plaatsen. Zou ook pech kunnen zijn of als een brug te "hoog"is kan je een verplaatsing v krachten krijgen waardoor andere tanden meer druk krijgen.... met mogelijke gevolgen.
vr, 01/09/2026 - 10:18 Permalink
G.A.P. van D

Ter aanvulling, vanochtend ben ik opnieuw in de praktijk geweest, dit keer bij een andere tandarts. Die constateerde dat de brug iets te hoog was bij de achterste pijler en heeft deze bijgeslepen.
Wel vreemd dat mijn eigen tandarts dat niet heeft gezien? 3/4 keer langs geweest.
Hij adviseerde mij om een afspraak te maken met mijn eigen tandarts als hij terug is van vakantie en een 3D scan te laten uitvoeren.

Dit omdat ik zei dat al mijn kiezen zo gevoelig zijn, ik heb het gevoel dat er straks meer ontstekingen bij gaan komen want voel bij sommige kiezen al soms wat zenuwpijn.

Desondanks heb ik besloten vanmiddag een second opinion bij een andere tandarts te laten uitvoeren.
Er zit toevallig een tandarts tegenover mijn werk en hadden een plekje om 12:00 uur.
vr, 01/09/2026 - 10:36 Permalink
G.A.P. van D

Ik heb de second opinion als positief ervaren.
Er werd goed naar mij geluisterd en er werd zorgvuldig gekeken.
Er zijn meerdere foto’s gemaakt. De conclusie was dat de brug te hoog is geplaatst. Daarnaast zei hij dat tijdelijk cement meer klachten kan geven dan definitief cement(vooral bij gevoelige tanden), al begreep hij wel waarom er in mijn situatie voor tijdelijk cement is gekozen.

Hij gaf aan dat hij ziet dat ik een klemmer ben en dat ik, waarschijnlijk door alles wat er de afgelopen tijd is gebeurd, nog meer ben gaan klemmen. Daardoor voelt alles beurs en gevoelig aan.
De wortelkanaalbehandeling zag er goed uit.
In eerste instantie waren er twijfels over een mogelijk afgebroken vijltje, maar dit bleek uiteindelijk gewoon een kanaal te zijn.

Mijn eigen tandarts had een paar weken geleden aangegeven dat ik de keuze had tussen de brug laten aanpassen of een nieuwe brug laten maken. De tandarts van de second opinion adviseerde om een nieuwe brug te laten maken en daarbij direct te zorgen dat de hoogte goed is.
Daarnaast raadde hij sterk aan om een knarsplaatje te nemen en kaakfysiotherapie te volgen om alles weer tot rust te laten komen.

Ik weet niet of ik het goed heb, maar zag in andere berichten dat u een praktijk in Bergen op Zoom heeft ?
Toevallig kom ik daar vandaan
vr, 01/09/2026 - 14:55 Permalink