Kunnen scheve tanden door parodontitis en/of de gevoeligheid hiervoor erfelijk zijn

Author:
Noorderling
Posted:
vr, 12/19/2025 - 20:29
Vanaf jong volwassenheid gingen mijn tanden steeds schever staan. Altijd ging ik naar de tandarts en mondhygiëniste. Slechts enkele jaren geleden (ben nu 66) werd mij na lang aandringen van mijn kant verteld dat ik parodontitis heb en dat tanden en kiezen gaan uitvallen. Dat is inmiddels ook het geval en nu is mijn kaakbot zover geslonken dat een mooie oplossing voor herstel of vervanging niet meer mogelijk is. Het zou komen doordat ik rook. Bij mijn zoon is nu zichtbaar dat ook zijn tanden scheef gaan staan. Hij is 38 en rookt niet. Ik heb het vermoeden van erfelijke gevoeligheid. Ook hij krijgt niets te horen van tandarts en/of mondhygiëniste. Hoe kan worden voorkomen dat ook hij op enige moment te horen krijgt dat zijn gebit niet meer te redden is? Ik heb gezegd dat hij moet aandringen op het opmeten van zijn pockets en het maken van een röntgenfoto om te zien hoe het is met eventuele kaakafbraak. Wat valt er verder te doen. Ik zou niet graag zien dat hij krijgt wat mij is overkomen.
Tandarts_Richa…

Goed advies v u....maar als het goed is niet nodig als goed preventief gekeken wordt.
Er is ook een bacteriele oorzaak voor parodontitis... dat kan overgebracht worden.. denk bijv aan het voelen of pap niet te heet is voordat u dat aan uw kind geeft.
Goede mondhygiene ( gebruik v o a een rager) is heel belangrijk. Er is een direct verband tussen roken en verlies v tanden/kiezen.
Gericht advies vragen v d mondhygienist.
vr, 12/19/2025 - 22:17 Permalink