Ik heb voor ongeveer 10 maanden een kunstgebit. Ik heb nog steeds het noodgebit. Mijn permanente gebit is nu in de maak en over een paar weken af.
Nadelen van een kunstgebit:
- Je hebt altijd een soort van druk op de tandvlees bij het eten, vooral wanneer je kracht zet. Het is totaal anders dan eten met gewone tanden.
- Er komt best gauw eten onder je gebit. Het beste is om gewoon door te eten en dit na het eten weg te spoelen. Dit is heus niet altijd nodig, maar wel soms. Als je gebit goed past is dit steeds minder nodig. Toen ik nog met re-lines werkte had ik dit bijna altijd, maar nu alleen heel soms.
- Heel soms moet je met sporten (als je echt extreem uitgeput bent) uitkijken dat hij niet klappert (vooral bij droge mond).
- ongeveer om de 5 jaar moet je een nieuwe.
- door de jaren heen word je kaak dunner.
Voordelen:
- Voor luie mensen is dit DE oplossing. Je hebt echt zeer weinig onderhoud. Nu ben ik niet lui, maar ik heb wel een hekel/trauma aan tandenpoetsen (door pijn in het verleden). Op dat gebied is dit nu super comfortabel. Heel makkelijk schoonmaken.
- Als je een beetje je je best doet, kun je eigenlijk vrijwel alles eten. Zelfs drop, snikker etc. Je moet wel kleinere hapjes nemen maar dat gaat helemaal prima. Hard bijten kun je ook leren. Ik kan zelfs een stuk uit een hele appel bijten, maar dat moet je wel eerst leren. Je moet dan vooral met de hoektanden bijten.
- Het vermalen van voedsel gaat gewoon perfect. Sommigen kunnen niet goed happen/bijten - maar daarvoor heb je bestek!
- Nieuwe tanden zijn relatief goedkoop. Je hebt ook veel keuze.
- Past het gebit niet meer? Dan kun je makkelijk een re-base doen. Hij zit dan weer als gegoten.
- Geen eindeloze tandartsafspraken meer.. En ik weet nu dat 'dit is wat het is' in de toekomst. Geen gezeur meer. Geen dure afspraken die uiteindelijk weer op niets uitdraaien. Geen uitbuiting meer. Een nieuw gebit heeft veelal een vaste prijs - en het aanbod is enorm.
- Zoiets als een scheve kaak kan vrij eenvoudig opgelost worden.
- Als je een mooi gebit hebt, dan ziet het er ook gewoon mooi uit! ik heb ik het afgelopen jaar nog nooit zoveel positieve reacties gehad (ook van mensen die het niet weten).
Tips:
Als je net een nieuwe hebt, of net een nieuwe re-base - dan moet je kaak zetten. Je hebt dan wat druk plekjes. Als het goed is gaat dit na enkele dagen over. Is het na een dag of 5 niet weg en word het juist veel erger? Dan moet er wel iets gebeuren. Maar over het algemeen vormt je kaak zich een beetje naar het gebit.
Er is altijd een balans tussen schoonmaken en slijtage. Nu ik een noodgebit heb gooi ik hem 1 maal per week in een glas met een bruistablet. Dit voor 1 hele nacht. Daarna is hij echt brand, en brand schoon. Maar als je een gebit 5 jaar hebt dan is dit niet echt een goed idee. Hou hier dus rekening mee.
Ik bestel mij gebit altijd een tintje witter dan ik hem wil. Dit omdat het ook verkleurd. Na een half jaar is hij anders dan wanneer je hem net had.
Leer hem vasthouden. In het begin liet ik hem steeds vallen in de wasbak. Het risico is dan dat hij breekt. De laatste paar maanden heb ik hier nooit geen last meer van. Nu weet ik precies waar en hoe je hem moet vastpakken zodat dit niet gebeurd.
Slaap niet met je gebit. Velen doen dit wel, maar ik geloof nooit dat dit goed kan zijn. Je tandvlees moet ook herstellen/reinigen en helen. Dit is ook de enigste tijd dat ik hem uit heb. Ik zou hem zelfs niet 1 uur kunnen missen overdag.
Heb een reserve. Zorg dat je noodgebit gewoon goed is, zodat je hier op terug kunt vallen als je de permanente krijgt.
Luister niet meteen naar spookverhalen over kaakbotverlies. Een tandarts wil geld verdienen (over jouw rug/gezondheid). Bij mij zeiden ze ook: OH NEE! in dit half jaar, heb je zoveel botverlies gehad??!! Maar dat viel wel mee omdat het noodgebit bij dag 1 al te groot was. Ze zeiden dit op basis van hoeveel re-base er nodig was. Zorg dat als je de beslissing maakt naar implantaten, dat het ook echt onderbouwt is, en je er zelf achter staat. Een tandarts wil gewoon een behandeling van 20k uitvoeren. De mooie auto en het mooie huis moeten ook betaald worden. Dit klinkt hard, maar is echt werkelijk zo. Ik heb genoeg gezien. Er zijn zelfs situaties waar ze gewoon in gezonde tanden boren om vullingen te kunnen schrijven, ook bij kinderen.
Er is hier zo veel…