Tandarts nieuw spalk geplaatst 1 maand geleden.

Author:
Tevion12
Posted:
zo, 09/21/2025 - 14:11
Hallo, Een maand geleden werd er een spalk geplaatst, waardoor ik 5-6 weken moest wachten voor beschikbaarheid bij mijn tandarts. Mijn oude spalk van ortho (in limburg) begaf het na 9-10 jaar. Doordat ik 3 maanden of 4 maamden loszittend spalk zit, wist ik dit vanzelf niet. Ik heb daardoor spleet tussen mijn tand gekregen. 27 augustus nieuw spalk geplaatst. Ik heb vermoeden dat het los zit, omdat ik miin spalk tussen mijn voorste twee tanden kan ZIEN. Is dit normaal? Kan iemand op pfoto mij aangeven of spalk los zit? Mvg,
Tandarts_Richa…

Of het los zit kan ik niet zien..dat moet je voelen. De spleet zorgt dat je de spalk kunt zien. U kunt vragen of de spleet orthodontisch gesloten kan worden alvorens een nieuw spalk te plaatsen. Ik neem aan dat de spleet er niet was na afbehandeling 9-10 jr geleden.
zo, 09/21/2025 - 15:15 Permalink
Tevion12

Sorry door typefout heb ik even opnieuw geplaatst.

Hoe weet ik dat spalk los zit? Ik voel op voorste tand (refhterkant) weinig lijm als bij andere tanden. Waaromvzit spalk ook beetje raar in het midden en niet recht als op uiteinde?
zo, 09/21/2025 - 15:21 Permalink
Tevion12

Bedankt voor uw reactie! Ik voel inderdaad bij 1 tand dat het lijm dunner is/alsof bijna weg is.het voelt alsof er weinig lijm zit dan op andere. Ik ga toch voor zekerheid dit checken bij de tandarts. En anders naar mijn oude ortho (mocht ik 5 weken langer moeten wachten om plek bij tandarts te krijgen).

Ik vermoed dat dit zaterdag is gebeurd. Ik merkte raar gevoel in mijn mond...
ma, 09/22/2025 - 01:26 Permalink