Bedrog over spalk

Author:
Patient123
Posted:
ma, 09/15/2025 - 04:06
Een jaar lang heb ik een beugelbehandeling gehad. Niets aan de hand. Alles prima verlopen. Nu is afgelopen donderdag de beugel bij mij verwijderd en heb ik spalken onder en boven gekregen om verschuiving van tanden te voorkomen. Ook is er een mal gemaakt voor een nachtbeugel die ik aanstaande donderdag mag ophalen. Allemaal prima. Mijn moeder heeft ook recent een beugel gehad en is een week eerder klaar dan mij. Waardoor ze al haar spalken en nachtbeugel heeft. Mijn moeder vroeg waar de spalken van gemaakt zijn maar dat wisten de orthodontisten niet. Nu heb ik zelf de pech een stevige allergische reactie te pakken te hebben. Het was dermate ondragelijk dat ik zelfs op zaterdag naar de spoedtandarts gebeld heb om de bovenste spalk te verwijderen. Op dat moment nog niet duidelijk of het allergie was of gewoon irritatie. Mijn tong voelde alsof ik een dag lang cement heb gelikt en ik kon deze nergens meer kwijt in mijn mond waardoor ik letterlijk twee nachten niet had kunnen slapen. Dankzij het verwijderen van de bovenste spalk kon ik weer slapen en functioneren. Onder wilde ik aankijken. Maar de ellende blijft maar doorgaan en mijn lippen zijn opgezwollen en overal een heel gek branderig gevoel. Ook het gevoel dat ik Covid heb en snel moe bij fysiek zware inspanningen. Mijn mond een paar keer spoelen met water en was op de spalk plakken hielp wel met verlichting. Deze spalk moet er zo snel mogelijk uit en maandagochtend zodra de praktijk open gaat ga ik meteen bellen en als ze mij niet willen helpen ga ik uitwijken naar een andere othodontist ofr tandarts in de omgeving die mij wel wilt helpen. Omdat ik niet kan slapen omdat mijn mond weer raar voelt ben ik even gaan zoeken op internet en met Deep AI gepraat. Het blijkt dus dat die spalk die "voor altijd" in de mond moet blijven en overal overgepromoot is als de heilige graal die vooral moet blijven zitten door de fabrikant bewust van goedkopere materialen is gemaakt en vooral van materialen waarvan bekend is dat sommige mensen daar allergisch op kunnen reageren. Het is roestvast staal met nikkel en chroom als toevoegingen. In plaats van titanium of andere materialen die geschikter zijn om langdurig in het lichaam te dragen. Ik ben woest op de fabrikant. Goedkope rommel proberen te slijten voor iets dat gewoon vanaf het begin goed moet zijn. Zeker omdat de beugelbehandeling zelf duur is wil je het als patient goed hebben en als zelfs orthodontisten en tandartsen worden in het donker gelaten. De spoedtandarts vond het ook vreemd en vermoedde allergie. Maar zelfs zij legde niet de link met hoe dit mogelijk was omdat ze blijkbaar net als de ortho niet bekend mee is waar de spalk van gemaakt is. Maar als je nikkel of chroom zegt leggen mensen meteen die link. Maar zelfs zorgprofessionals worden in het donker gelaten en de fabrikant misbruikt het goede vertrouwen van patient en behandelaar. Ik heb extra kosten gemaakt, wat ik minder erg vind dan het weekend waarbij de tijd wel erg langzaam gaat met deze kwelling in mijn mond en druk overal om dit vergiftigde product in mijn mond te houden enkel omdat de fabrikant kosten wilt besparen en snel wilt verdienen aan onwetendheid. Bij de meeste mensen zal het inderdaad goed gaan. Maar met dit soort dingen mogen geen risico's genomen worden!!!!