Verloop herstel pijnlijk tandvlees na behandeling mondhygiënist

Author:
Anna11
Posted:
wo, 09/03/2025 - 21:54
Sinds twee weken heb ik last van pijnlijk tandvlees bij een kroon die er al wat langer zit. Specifiek op 1 plek aan de tongzijde. Ik poets en rager 2x daags ondanks de gevoeligheid. Dat moet ik op die plek voorzichtig doen om niet in het tandvlees te prikken, want dit is wat gezwollen. Bij tandartsbezoek werd niks bijzonders geconstateerd. Maar het bleef zeuren. Vorige week gebitsreiniging door mondhygiënist. Ze gaf aan dat het tandvlees inderdaad wat los lag van de betreffende kies, maar ik moest vooral (voorzichtig) blijven rageren. De eerste dagen na de behandeling leek het beter te gaan, maar nu sinds 2 dagen zeurt het weer constant. Is dit een normaal verloop van herstel? Ik blijf uiteraard goed reinigen, maar vraag me af ik het juist niet teveel irriteer. Heb ook tandvlees gel van Blue M en de aanstip vloeistof Pyralvex, maar lijkt allemaal niet echt te helpen. Na hoeveel dagen zou het beter moeten gaan? Alvast bedankt weer voor de reactie.
Anna11

Ik kon vandaag gelukkig even langs de tandarts voor een beoordeling. Aan de hand van een foto uit '22, een foto uit '24 en onderzoek in de mond constateerde de tandarts dat de kroon (uit 2016) wegens terugtrekkend tandvlees niet goed meer past. Op de foto's is aan de linkerkant een holte onder de kroon ontstaan, precies daar is het pijnlijk. Ondanks goede mondhygiëne, blijft het een broedplaats voor bacteriën. Tandarts adviseerde de kroon te vervangen en dan tevens het gaatje van de kleine kies te repareren. Dus dat gaan we doen. Over ruim 2 weken kan ik gelukkig terecht. Tot die tijd goed rageren, spoelen en af en toe een pijnstiller.
Ben benieuwd of tandarts Richard o.b.v. de foto's tot hetzelfde advies komt.
Attach
vr, 09/05/2025 - 18:00 Permalink
Tandarts_Richa…

Wat zie ik op de bovenste foto: Uw bot trekt terug...Een "gaatje" achterkant tweede kleine kies...35. Een niet goed aansluitende kroon wat idd problemen kan geven bij het reinigen waardoor het tandvlees ontstoken kan raken. Tandsteen bij de achterste kiezen.
Is er een reden waarom nu geen foto gemaakt is... u heeft nu klachten en situatie kan veranderen.
vr, 09/05/2025 - 18:59 Permalink
Anna11

Bedankt voor de beoordeling tandarts Richard; min of meer zelfde conclusies . De bovenste foto is overigens ouder, dan de onderste (m.b.t. bot terug trekking).
Ik zit inmiddels om de 3 maanden bij de mondhygiënist voor dieptereiniging, want bij een aantal kiezen te grote pockets.
Geen Foto; ik denk vanwege tijdgebrek omdat ik er nog even tussen werd gepropt vandaag in de drukke agenda van de tandarts . Wel is onlangs een overzichtsfoto van mijn gebit gemaakt, daar heeft de tandarts ook nog naar gekeken.
vr, 09/05/2025 - 19:59 Permalink
Tandarts_Richa…

BW laat de wortelpunten niet zien dus dat heeft m i niet veel nut. Indien er iets verdacht is op een overzicht foto dan een gedetaileerde kleinere foto maken. Ik ben benieuwd naar de overzicht foto. U kunt het opvragen. Zonder naam hier posten.
za, 09/06/2025 - 22:52 Permalink