[b]Ik hoop dat ik dit in de goede rubriek plaats![/b]
Een week geleden brak een snijtand in mijn bovengebit vrijwel volledig af na een val in huis. Er zit haast niets meer. Afgelopen maandag ben ik bij de tandarts geweest. Ze heeft mijn gebit nagekeken, foto's gemaakt en adviseert me nu om voor een volledige bovengebitsprothese te gaan. Er ontbreken al 4 kiezen. De 2 grote kiezen die nog aanwezig zijn hebben enorme gaten. De tanden zijn, behalve dan die afgebroken tand, nog redelijk goed. Ik heb ook parodontitis.
Ik twijfel nu toch of ik dit moet doen. Het liefste zou ik die 2 rotte kiezen laten trekken en voor een paar gedeeltelijke protheses gaan. Maar dan zit ik met de kosten in mijn maag. Mijn verzekering dekt 500 euro per jaar en ik ben zeker niet enorm rijk. Ik heb geen idee wat het totale kostenplaatje zou zijn als ik voor een paar gedeeltelijke protheses zou gaan. In ieder geval voor die tand.
Heeft iemand hier een idee over aan welk bedrag ik moet denken? Een plaatprothese voor 1 tand moet nog wel lukken. Aan beide kanten zitten nog tanden, waardoor dat makkelijk moet kunnen. En dan eventueel 2 gedeeltelijke protheses links en rechts voor de rotte kiezen, 1 van 1 element en de andere 2 elementen, omdat daar ook nog een kies ontbreekt die was afgebroken, en dat is zichtbaar, dus niet zo mooi.
Volgens de tandarts is er niet veel meer te doen aan het herstellen van die 2 grote kiezen.
[u]Alles in me schreeuwt om geen volledige bovenkaakprothese te nemen. Ik waardeer jullie input enorm.[/u]
Ik ben trouwens een vrouw van 55 jaar, dus best nog wel jong voor die dingen! Er is nog tijd, want ik heb pas de 25e een afspraak voor een intake bij de prothese man, en daarna zou ik dan een afspraak moeten maken met de kaakchirurg.
Alle tips zijn ontzettend welkom. Heel erg bedankt voor het meedenken alvast!
Kunstgebitten is een…
Als de wortel nog goed in het bot zit kan ik een wortelkanaalbehandeling doen, met een glasvezel stift verankering maken voor een opbouw v d tand. Daarna eventueel een kroon.of gewoon een composiet kroon.
Post uw x-foto hier dan kan ik meer zien...of een kunstgebit echt de enige/beste optie is. Alles natuurlijk afhankelijk v wat u ervoor over heeft/kunt hebben.
Als ik het zo lees heeft u een mond dat veel zorg nodig heeft maar niet een verzekering genomen dat de extra risico dekt..dus onderverzekerd. U had ook een verzekering kunnen nemen die hoger dekt. U heeft een hoger eigen risico genomen dat zal nu waarschijnlijk aangesproken moeten worden.
Wij kunnen heeel veel maar de beperking is vaak de wil / mogelijkheid om geld te investeren in uw mond. Men schrijft makkelijker 1000 eur p j af aan een auto dan 500 p j aan herstel v tanden/kiezen.
Trekken v e tand/kies is 56.90. En dat x aantal tanden kiezen...reken maar uit en dan heeft u nog geen vervanging.
Regel v d zorgverzekeraar is : Als een kies makkelijk bij de eigen tandarts getrokken kan worden en men gaat naar de kaakchirurg om dat eruit te laten halen. Dan moet de client dat zelf betalen. De kosten v trekken bij de KC is vele malen hoger dan bij de tandarts.
Re: Kunstgebitten is een…
Ik heb jammer genoeg een klein inkomen, geen auto en ook geen dure smartphone-abonnementen, etc. En op vakantie ben ik al meer dan 20 jaar niet geweest. Dus ik heb het er best voor over, maar het ontbreekt mij aan de financiële middelen om één en ander te bekostigen. Dat geldt ook voor een dure tandartsverzekering, die mij vanwege parodontitis, niet zo snel zal accepteren.
Morgen zal ik bellen met de tandartspraktijk voor de X-foto's die zijn gemaakt van het bovengebit. Mijn hoektanden zijn absoluut nog goed. Ik denk dat ik de afspraak met de prothesetechnicus ga gebruiken om te praten over eventuele andere opties dan heel radicaal nog gezonde tanden en 1 overgebleven gezonde kies trekken voor een volledige prothese. En wat het kostenplaatje dan is. Een wortelkanaalbehandeling is heel duur, dat is voor mij niet mogelijk. Nogmaals: de wil van mijn kant is er, maar nu het geld nog, dat is een ander verhaal.
Ik waardeer trouwens uw eerlijkheid in andere onderwerpen enorm en vertrouw op uw ervaring. Wat de kaakchirurg betreft doet mijn verzekering (Den Haag pakket van VGZ) daar niet zo moeilijk over, als er maar een verwijzing is. In ieder geval moet het beetje tand plus zenuw wel door de kaakchirurg worden verwijderd, alsmede een verstandskies in het ondergebit (mijn kaak is te klein, dus het klemt enorm, en ook daar zitten gaten in).
U hoort weer van mij. Fijne avond en bedankt alvast voor het meedenken!
Helaas kan de financiele…
Goede hoektanden nooit trekken. Als u aan weerszijden nog twee goede kiezen erbij zou hebben dan heeft u zeker voldoende houvast voor een frame prothese. ( ik geef aan ong 1100 eur per stuk). Is altijd beter dan een "plaatje" ( 6-800 eur p st).
In een betande kaak mag een tandprotheticus niet oordelen. Dat is aan de tandarts. Natuurlijk zullen vele tandprothetici veel ervaring hebben met uitneembare voorzieningen maar mogen niet over de tanden /kiezen oordelen.
Wij tandartsen zijn opgeleid om normale extracties uit te voeren. Gecompliceerd voor de KC. Hobbyisten doen ook gecompliceerde extracties.
Mogelijkheid kan ook zijn: consolideren , tijdelijk behouden maar verwijderen wat niet tijdelijk te behouden is ook de onbetaalbare delen. Doorsparen tot u genoeg gespaard heeft voor twee frames en dan uitvoeren.
Ik hoop dat veel jongeren dit lezen..... Nooit de kosten op laten lopen, u krijgt de rekening v wat u aan achterstallig onderhoud heeft opgespaard toch een keer gepresenteerd zoals bij u. Bedankt voor uw verhaal.
Follow up!
U heeft even niets van me gehoord. Intussen heb ik partiële plaatprothese sinds gisteren. De tandarts wou aanvankelijk mijn volledige bovengebit laten trekken. Maar na research en wat u deelt hier, besloot ik om dat vooral niet te doen. Mijn tandarts was hier niet blij mee, maar ik hield voet bij stuk! Ik werd naar de KC verwezen en zij heeft héél goed meegekeken (opnieuw foto's gemaakt, etc.) en wat bleek? Er zat in 1 van de 2 kiezen die volgens de tandarts "hopeloos verloren" waren slechts een beginnend gaatje! Dus besloten we uiteraard om die kies zeker niet te trekken! Gisteren kwam ik terug voor het "trekwerk", boven dus 1 kies (rechts) en het restje van de afgebroken tand en nog een andere afgebroken kies en linksonder de verstandskies en de kies ernaast. De partiële plaatprothese was al klaar, dus die zit er nu in. Volgend jaar ga ik voor het ondergebit ook een paar partiële plaatprotheses laten maken. Het is nog wat wennen allemaal, maar ik kan al goed praten, eten gaat ook goed (vloeibaar) en ik heb geen pijn. Er sijpelt achter het plaatje soms nog wat bloed, maar niet veel.
Al met al is het enorm meegevallen en heb ik nog een groot deel van mijn eigen gebit over. En ja, ik ga nu zeker sparen voor een frameprothese, maar dit is voor nu een goede tijdelijke oplossing. Alleen is de snijtand iets te lang, maar maandag ik naar de protheticus, dus hopelijk kan hij die wat inkorten!
Ik ben u én de oplettende kaakchirurg ontzettend dankbaar.
Als ik mijn tandarts blindelings had gevolgd, dan zat ik nu met een volledig bovengebit, wat gelukkig helemaal niet nodig was. U zult begrijpen dat ik overstap naar een andere tandarts :) Ze maakte ook nog eens tot 3x toe een verkeerde verwijsbrief, met dubbele elementen en verkeerde elementen, etc. Dat heeft de afspraak vertraagd bij de KC. Ongelofelijk dat zulke mensen zich tandarts mogen noemen! Maar ik laat het hier verder bij. Ik heb gelukkig zelf nagedacht en uw professionele advies gevraagd plus een KC die supergoed heeft meegekeken en -gedacht!
En oh ja, de tandarts weigerde ook om de foto's die waren gemaakt en waar u om had gevraagd per mail naar me op te sturen. Ongelofelijk toch! Ik wens u een fijn weekend!
U heeft recht op een copie v…
Indien mogelijk spaar dan voor de frame prothese. Bij een plaatprothese komen de kauwkrachten volledig op de kaak en niet op de tanden/kiezen . Bot kan niet tegen druk en gaat slinken dus tijdig/regelmatig controle om dan op te vullen. Bij een frame prothese komen de kauwkrachten gedeeltelijk op de pijler elementen daar horen de kauwkrachten opgevangen te worden. .Uw kaak zal gaan slinken dus regelmatig controle en tijdig opvullen.Bij het slapen uitlaten.
Gelukkig heeft u ondanks uw beperkt budget toch kunnen kiezen voor een gedelltelijk vervanging.
Sparen is de moeite waard!
Bedankt voor de toelichting wat een frameprothese betreft. Ik zie de protheticus, dan ga ik vragen wat het gaat kosten en ga ik alles op alles zetten om dit voor elkaar te krijgen! Hij moet me ook nog even leren hoe ik die plaatprothese uit mijn mond haal, omdat ik nog elementen had zitten konden we dat niet oefenen en nu durf ik het niet zo goed te doen. Ik wil niets kapot maken! Online is er géén informatie over te vinden. Misschien is dit een idee voor deze website? U zou er mij en ik denk veel andere mensen die net zo'n gedeeltelijke prothese hebben gekregen heel blij mee maken. Ik kan vanavond in ieder geval beginnen met spoelen en dat sijpelt ook onder het "plaatje" door, het is even zoals het is. Ik ben het gisteren helemaal vergeten om te vragen bij de KC (door de zenuwen!).
Ik zie al dat metaal trouwens op die frameprotheses en nu vraag ik me af of dat niet heel pijnlijk is? Het ziet er misschien "enger" uit dan het in werkelijkheid is, vast wel.
Duim aan een kant onder…
Met alle respect.. een tandprotheticus mag in een onbetande kaak werken maar het is niet de bedoeling dat in een betande kaak te doen. Een plaatprothese kan maar voor een frame moeten steunen geslepen worden en voor beiden moeten de tanden?kiezen door een tandarts eerst beoordeeld worden.
Bedankt!
Ik wil alleen van de protheticus weten wat de kosten zijn in mijn situatie voor zo'n frameprothese (plusminus) zodat ik weet hoeveel ik moet sparen. Ik ga sowieso voor volgend jaar de verzekering uitbreiden, dat is de investering waard, want de wachttijd geldt niet voor partiële protheses, wel voor kronen en bruggen. Dan heb ik wat meer budget.
Vanavond mag ik al spoelen, want het is gistermiddag om 1 uur gebeurd. Het is allemaal rustig nu, geen bloeding meer sinds een paar uur. Desnoods wacht ik tot morgenochtend voor alle zekerheid, intussen poets ik wel heel voorzichtig, niet op de plekken van extractie, dat is nog te teer.
Ik heb een tandartspraktijk gevonden (Dental Diamond in Den Haag) die heel goed schijnt te zijn volgens verschillende mensen. Daar ga ik een afspraak maken voor het vullen van die zogenaamd "hopeloze" kies en dan overleg ik meteen over een plan de campagne voor januari!
De protheticus mag de snijtand van het plaatje bijvijlen, want ik lijk nu een beetje op een Dracula 🧛 😂 (en gisteren leek ik op een vampier die net een portie bloed op had gepeuzeld). De 2 kiezen in het plaatje zijn wel heel mooi geworden! Voorlopig ben ik even gered.
U hoort het nog van mij hoe het verder gaat. Fijn weekend!
Gelukt!
Nogmaals een fijn weekend en dank voor al uw hulp en inzichten! En een ieder die dit leest: bezuinig niet op je gebit, vooral de jongeren onder ons. Ik ben dom geweest en heb het te lang op zijn beloop gelaten. Mede door angst voor de tandarts. Maar dat is niet meer nodig. Voorkom dat je aan een volledige of gedeeltelijke prothese moet, dat scheelt veel narigheid. Ik kan de tijd niet terugdraaien, maar iedereen die nog wel kan kiezen, raad ik echt van harte aan om je gebit goed te onderhouden. Er gaat niets boven je eigen tanden en kiezen!
Niet spoelen op de dag v…
Goed advies..er is niets beter dan de eigen tanden/kiezen. Goed verzorgen.