Hallo,
Ongeveer 25 jaar geleden zijn mijn twee voortanden boven bijgemaakt, doordat deze na een val met de fiets half waren afgebroken. Ik heb hier nog nooit last van gehad nadien. Twee weken geleden bij de tandarts geweest voor gebitsreiniging. De tandarts gaf aan dat hij aan de linkervoortand aan de achterkant even een randje zou polijsten, zodat de overgang van de bijgemaakte tand naar de echte tand glad zou worden. Toen hij klaar was voelde ik echter dat het zover was afgeslepen dat de tand echt een stuk dunner was en het was meteen gevoelig/pijnlijk. Ik heb het even aangekeken want dacht dat ik eraan zou moeten wennen, maar toen het niet beter werd ben ik terug gegaan afgelopen week, drie keer. Op de foto niks te zien, maar ik voel dat het zenuwpijn is, warm/koud gevoelig en zeurende, soms kloppende, pijn. De tandarts heeft er weer een dun laagje overheen gezet. Dit hielp wel wat voor de koude gevoeligheid van de wind die erlangs komt met inademen, maar de verdere klachten zijn gebleven. Verder zegt hij dat de zenuw geirriteerd kan zijn en ik het moet aankijken. Ondertussen ben ik het behoorlijk zat. Ga volgende week op vakantie en zit daar niet te wachten op deze pijn.
Vandaag weer gebeld, omdat ik het weekend meer last had. Het is nog te doen, maar het irritante gevoel is er constant en trekt door naar mijn hoofd. Ik weet dat het zenuwpijn is omdat ik ongeveer twee jaar geleden een wkb heb gehad aan een kies bovenin en de pijn voorafgaand voelt precies hetzelfde. Ik zou dus eigenlijk graag een wkb willen, zodat ik van de pijn af ben.
Nu de vragen waarom ik dit bericht eigenlijk plaats:
- Je hoort altijd horrorverhalen over de prik in het gehemelte. Ik ben erg bang hiervoor, omdat het om een voortand gaat. Is deze nodig bij een wkb aan een voortand en is het inderdaad zo dat deze zo vreselijk pijnlijk is?
- Bij de wkb twee jaar geleden heeft de tandarts me erg goed verdoofd en zowel aan de buitenkant als de binnenkant van de kies verdoofd (tweede kleine kies, vijfde tand vanaf de voortand geteld). Aan de binnenkant was dit inderdaad een beetje pijnlijk, maar prima te doen verder. Nu vraag ik me af of de prik op die plek in het gehemelte vergelijkbaar is met de prik die je in het gehemelte zou krijgen bij een wkb aan een voortand? Of is het bij een voortand pijnlijker?
- Geen idee of hier in het algemeen iets over te zeggen is, maar is het gewoon mogelijk om in een bijgemaakte tand nog een wkb te doen? En zal de tand dan opnieuw bijgemaakt moeten worden of is dat niet nodig? Maak me ook wel wat zorgen over de kosten. Liep er naar binnen zonder klachten en verliet de afspraak met een klacht die me nu al aardig wat gekost heeft.
Was voorheen ook als de dood voor een wkb, maar sinds de ervaring twee jaar geleden, ben ik daar niet meer bang voor. Heb er niks van gevoeld, maar ben dus wel bang voor die prik bij de voortand.
Hoop dat iemand een antwoord heeft op mijn vragen.
Hallo, Ongeveer 25 jaar…
Vandaag weer gebeld, omdat ik het weekend meer last had. Het is nog te doen, maar het irritante gevoel is er constant en trekt door naar mijn hoofd. Ik weet dat het zenuwpijn is omdat ik ongeveer twee jaar geleden een wkb heb gehad aan een kies bovenin en de pijn voorafgaand voelt precies hetzelfde. Ik zou dus eigenlijk graag een wkb willen, zodat ik van de pijn af ben.
Nu de vragen waarom ik dit bericht eigenlijk plaats:
- Je hoort altijd horrorverhalen over de prik in het gehemelte. Ik ben erg bang hiervoor, omdat het om een voortand gaat. Is deze nodig bij een wkb aan een voortand en is het inderdaad zo dat deze zo vreselijk pijnlijk is?
- Bij de wkb twee jaar geleden heeft de tandarts me erg goed verdoofd en zowel aan de buitenkant als de binnenkant van de kies verdoofd (tweede kleine kies, vijfde tand vanaf de voortand geteld). Aan de binnenkant was dit inderdaad een beetje pijnlijk, maar prima te doen verder. Nu vraag ik me af of de prik op die plek in het gehemelte vergelijkbaar is met de prik die je in het gehemelte zou krijgen bij een wkb aan een voortand? Of is het bij een voortand pijnlijker?
- Geen idee of hier in het algemeen iets over te zeggen is, maar is het gewoon mogelijk om in een bijgemaakte tand nog een wkb te doen? En zal de tand dan opnieuw bijgemaakt moeten worden of is dat niet nodig? Maak me ook wel wat zorgen over de kosten. Liep er naar binnen zonder klachten en verliet de afspraak met een klacht die me nu al aardig wat gekost heeft.
Was voorheen ook als de dood voor een wkb, maar sinds de ervaring twee jaar geleden, ben ik daar niet meer bang voor. Heb er niks van gevoeld, maar ben dus wel bang voor die prik bij de voortand.
Hoop dat iemand een antwoord heeft op mijn vragen.
Ik heb het bericht even…
De prik hoeft niet anders te…
Als een kanaal toegankelijk is maakt de vulling niets uit. Indien nodig zal de vulling bijgewerkt of vervangen worden.
Als een tand/kies een wkb heeft gehad dan wordt het vaak broos. Vandaar het advies om of een knobbel overkappend vulling of kroon te vervaardigen. Dit voordat de tand/kies breekt. Ik adviseer vaak een kroon.
Dat een tand na een ingreep gevoelig kan zijn of dat zelfs een wkb nodig zal zijn kan. Voor de tand/kies is zo'n ingreep een mega operatie. Als u geopereerd wordt heeft u ook tijd nodig om te herstellen en soms treden complicaties op.