Slechte tanden en gebit

Author:
Zera
Posted:
do, 05/22/2025 - 11:05
Hallo allemaal,

Het zit me erg hoog en ik wil graag mijn verhaal delen, in de hoop dat iemand advies voor me heeft.

Ik heb al langere tijd last van slechte tanden. Dit is de afgelopen jaren verergerd, mede door stressvolle privéomstandigheden en mijn angst voor de tandarts.

Elke keer dat ik bij de tandarts kom, stelt zij voor om al mijn tanden te laten trekken en een kunstgebit te nemen, omdat mijn gebit in slechte staat is en snel achteruitgaat. Ze gaf als voorbeeld een slecht oude auto proberen op te knappen door veel geld in te steken. Ik begrijp haar punt wel.

Ik heb aangegeven dat ik dit, zeker op mijn leeftijd, een moeilijke beslissing vind. Haar reactie was dat ze dan bij klachten telkens een tand zal trekken, zodat we langzaam toewerken naar een volledig kunstgebit.

Omdat ik zelf weinig verstand heb van tandheelkunde, vind ik het lastig om hier iets tegenin te brengen. Ze wil voorlopig ook geen grote behandelingen meer doen, maar tand er uit bij klachten.
Momenteel heb ik ook pijnlijke tand waarvoor ik antibiotica heb gekregen, naar mijn gevoel helpt dit ook niet.

Ik zit echt met mijn handen in het haar en weet niet wat ik moet doen.
Tandarts_Richa…

Neen een AB kuur onderdrukt een ontsteking maar haalt de oorzaak niet weg...Dus komt weer terug. Vicieuze cirkel. Dat doorbreken.
Ik raad niemand een kunstgebit aan. Lees het relaas v EdithN hierboven bij regels en tips. Meestal zijn de hoektanden heel sterk. Die kunnen dienen als bevestiging voor een frame prothese. Plaats hier uw x-foto's , op te vragen bij uw tandarts...kan ik mijn mening geven of het echt hopeloos is. Vaak nog veel te redden. Uiteindelijk moet er toch iets gebeuren dus angst heeft geen zin. Wij moeten bewijzen dat angst onterecht is.
do, 05/22/2025 - 22:00 Permalink