Leven met een kunstgebit

Author:
EdithN
Posted:
wo, 05/21/2025 - 11:41
Ik laat volgende week de gehemelteplaat er uit weg slijpen. Mijn tandarts is er op tegen, maar voldoet wel aan mijn wens. Dit is niet meer te doen. En dan ga ik maar plakken met Olivafix, een kleefpasta met natuurlijke ingrediënten. Ik doe 's morgens een uur over een bakje yoghurt dat ik smakeloos opeet. Voor de gebitsextractie at ik erg goed met havermoutpap en vers fruit en had ik binnen 20 minuten smakelijk gegeten.

Ik start de dag helemaal niet meer goed op en ik blijf afvallen. Moet ik 's avonds eten dan komt het wel eens voor dat het eten zo in de prullenbak gekieperd wordt. Zo'n afkeer heb ik ontwikkeld van mijn mond. En ik was zo'n fijnproever. Enorm obsessief en ongezond gedrag hier. Zodra ik dat gebit alleen al zie en het in mijn mond moet proppen ga ik al over mijn nek. Ik kan dat ding een uur inhouden en pas op het moment dat ik het uitdoe ontspant mijn hoofd wat en kom ik uit de bevriezing weg. Wat een hel ! Ik droom 's nachts over een portie bami met pindasaus. Maar de lol in eten is weg.

Ik zit hier al anderhalf jaar thuis en ik kom de deur niet meer uit. Ik blijf over mijn nek gaan met dat ding in mijn kop. Gisteren met een psycholoog er over gesproken. Maar ja. geen oplossing.

Op Facebook is recent een groep opgericht Leven met een kunstgebit. Het is wel fijn om daar de realistische ervaringen te lezen van andere mensen met een kunstgebit. Dat ik dus echt niet de enige ben met zo veel problemen. Het is emotioneel een enorm trauma / shock om je tanden en kiezen kwijt te raken. Het is gewoon alsof mijn hoofd geamputeerd is. En dan zeggen mensen: Het went. Het went wel. Maar ooooooh, wat een drama is dat ding. Nooit meer zomaar in een broodje lopen happen en er van genieten.

Echt waar. Je zou er een apart beroep van kunnen maken: emotionele begeleiding bij een gebitsextractie.

Dit geeft erkenning. Dat is fijn. Maar ja. Dan nog zit ik in de bull shit hier.
Tandarts_Richa…

Bedankt voor uw ervaring. Vind het vreselijk voor u maar hier waarschuw ik altijd voor. Ook ik zou de verhemelte niet wegslijpen. Controleer of het verhemelte deel niet verder naar de keel gaat dan de A-lijn. (scheiding tussen harde en zachte verhemelte). Dat geeft het ongemakkelijke kokhals effect. Helaas kunt u niet meer terug. Oplossing zou zijn een op implantaten gedragen gebit. Alleen dat zit niet standaard in de basis verzekering, dus u zou dat zelf moeten bekostigen. Hoe lang heeft u het gebit ook alweer?. en wat de reden dat u naar een kunstgebit ging. Ik herriner mij uw naam maar niet meer wanneer u heeft gepost/de vraag toen.
do, 05/22/2025 - 00:19 Permalink
EdithN

November 2023 was de gebitsextractie. en heb nu sinds 3 maanden de definitieve prothese. Ik kan het wel wat inhouden, maar pffffff. Volgens mij zou ik dan over 4 maanden een klikgebit kunnen krijgen. Mijn psychiater (ik ontvang geen synthetische medicatie), die ik god zij dank amper zie, heeft zelf aangeboden om een brief te schrijven voor de zorgverzekeraar voor de noodzaak van een klikgebit. Hopelijk gaat dat wat opleveren wat betreft vergoeding. ik probeer nu gewoon na het eten het gebit langer in te houden. Maar oh, wat een ding.

En pfff. In de Facebookgroep lees je grotendeels ook alleen maar probleemverhalen terwijl dan de extractie en de nazorg zekers wel goed verloopt in de meeste gevallen. Het valt 80 % tegen, zoals ik het inschat.
do, 05/22/2025 - 19:59 Permalink
Tandarts_Richa…

Heeft u de oefening 3 maanden geprobeerd??. Zorgverzekeraar vergoedt vaak alleen pas als een zekere mate v resorptie (slinken) v d kaak is opgetreden. Niet vaak voor de bovenkaak omdat een boven prothese vaak vast genoeg zit. Meeste mensen vinden de verhelmelte niet fijn, zou wat zijn als de ZV dan voor iedereen gaat vergoeden.
do, 05/22/2025 - 21:53 Permalink