Wortelresorptie / oplossen van de wortel

Author:
itsstef
Posted:
ma, 11/14/2016 - 23:38
Hallo forum,

Na meer dan 3 maanden te kampen met klachten ziet mijn tandarts een klein verschil tussen 2 gemaakte röntgenfoto's (met een maand ertussen).
Het verschil ziet hij aan de zijkant van de tand onder het tandvlees voor zover ik het begreep.
Hij zegt dat hij twijfelt over wortelresorptie (oplossen van de wortel) en wil me graag terugzien over een maand.
Het plan is als vervolgfoto's bevestiging geven een wortelkanaalbehandeling uit te voeren.

De tandarts vertelde dat hij de tand sowieso niet ging trekken, maar dat het oplossen van de wortel moeilijk doelgericht te behandelen is.
Ik heb niet een compleet plaatje kunnen maken van de exacte stand van zaken en daarom hierbij een paar vragen:
In omstandigheid van wortelresorptie ->
1) Is het oplossen te stoppen / kan het oplossen stoppen?
2) Zal de tand uiteindelijk uitvallen?
3) Kan dit de doffe pijn verklaren in mijn tand en zo ja is het mogelijk om dit te behandelen / is het mogelijk dat dit wegtrekt?
(Ter verduidelijking: dit zal het gevolg zijn van een harde klap op de tand waardoor ook een stukje glazuur is afgebroken)

Ik zou een reactie erg waarderen (ook al is het maar op 1 van de vragen), ik zie vaak dat velen de topic lezen maar tot mijn spijt nooit een reactie.

Met vriendelijke groeten,
Stef
Grappa

Als de foto's en het klinisch beeld de diagnose externe wortelresorptienbevestigen dan is een wortelkanal behandeling zinloos.
Je geeft de mogelijke oorzaak, de klap, al aan. Een beugel is ook een mogelijke oorzaak, als je die in het verleden hebt gedragen. Helaas is er geen therapie en zal afhankelijk van de snelheid waarmee de resorptie verloopt de tand mogelijk verloren gaan in de toekomst. Dat is overigens niet altijd het geval wanneer een beugel de waarschijnlijke oorzaak is geweest.
di, 11/15/2016 - 21:15 Permalink
itsstef

Als antwoord op door Grappa

Om te beginnen bedankt voor uw reactie.
Er is geen twijfel bij dat het gevolg is van een klap aangezien ik letterlijk pijn heb en er pas verandering in het röntgenbeeld te zien is sinds die klap.
Ik heb overigens nooit een beugel gehad, maar hoezo zit er zo'n groot verschil tussen resorptie na een beugel en na een klap?
U zegt dat de tand mogelijk verloren kan gaan in de toekomst, maar wat moet ik me hierbij voorstellen, bijna altijd / meestal / af en toe?
Ik heb me al enigszinds voorbereid op het mogelijk verliezen van de tand aangezien het me al niet lekker lag vanaf het begin,
maar mijn tandarts geeft dus aan dat trekken sowieso momenteel niet de juiste optie is.
Afgezien daarvan blijf ik tot zover nogsteeds met pijn lopen bij druk op de (mogelijk door resorptie) aangedane plek die halverwege de voorkant
van het tandvlees ligt, zou ik dan dus de tand moeten trekken om hier vanaf te komen?
wo, 11/16/2016 - 00:44 Permalink
Selinaax

Als antwoord op door itsstef

Hi,

Hoe is het ondertussen verlopen bij je tand?

Een jaar geleden heb ik namelijk (met heel veel moeite) mijn hoektand moeten laten trekken omdat m’n lichaam m’n eigen tandwortel weghaalde.

Zojuist thuis van de tandarts waar zij nieuwe foto’s hebben gemaakt. Nu blijkt hetzelfde te gebeuren bij 5 kiezen. Ik heb geen beugel gehad en ben ook niet als kind op mijn tanden gevallen. Ik kan echt heel weinig informatie vinden op internet vandaar dat ik hier even reageer. Ik heb enkel als kind de ziekte van Lyme gehad maar ook hier kan ik niets over vinden op internet met betrekking op deze situatie.

Is er iemand die hier meer over weet? Hoe kan ik ervoor zorgen dat het niet erger wordt?

Hoop op een reactie!
vr, 01/18/2019 - 12:24 Permalink
sop

Als antwoord op door Selinaax

Hallo,

Ik heb vorig jaar een tand moeten laten trekken omdat er interne resorptie is opgetreden. Tandarts zegt dit komt weinig voor maar ik dacht oke, kan gebeuren. Maar nu heb ik hetzelfde voor in een andere kies aan dezelfde zijde en tandarts vond dit heel raar maar kan geen verklaring vinden. Als het ware worden je tanden opgegeten zonder reden. Ik heb ook wel sinds 2 jaar last van maagproblematiek. Snel vol gevoel, misselijkheid, niet veel kunnen eten en vermagering ongewenst. Nu vind ik het vreemd dat zowel de maag als tanden op zelfde periode zijn begonnen. Kan dit een soort auto immuunreactie zijn? Heeft iemand hier nog ervaring mee? Weet iemand een mogelijke verklaring?
Ben bang dat dit nog bij andere tanden zal gebeuren en wil dit toch best vermijden

Alvast bedankt

Sop
di, 06/02/2020 - 12:33 Permalink