Spoed tandarts | Tandarts.nl

Met spoed naar de tandarts is vooral fijn bij acute pijn. In het weekend en ’s avonds zijn de meeste tandartspraktijken gesloten. Indien er op die momenten sprake is van acute pijn dan is het goed om te weten dat er een spoed tandarts is die ook in het weekend en ’s avonds geopend is. In de meeste grote steden zoals Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht bestaan er al dergelijke spoed tandartspraktijken. De meeste spoed tandartspraktijken werken samen met andere tandartspraktijken, huisartsposten en kaakchirurgen.

Wanneer is er spoed?

Behandelingen die vaak met spoed dienen te worden uitgevoerd zijn: kiespijn, zenuwpijn, pijn na het trekken van een tand of kies, ontstekingen van het tandvlees en pijn aan de kaakgewrichten. Maar er kan ook sprake zijn van spoed bij bepaalde vervelende ongemakken zoals: een uitgevallen kroon of vulling, een te hoge vulling, scherpe randen die er voor zorgen dat de tong of wang worden beschadigd of een loszittend ijzerdraadje van een beugel. Ook in geval van een afgebroken tand of kies of een tand of kies die is uitgevallen kan er sprake zijn van een spoed tandarts. Evenals een tand of kies die los zit, bij een bloeding of een nabloeding na het trekken van tand of kies of bij een opgezwollen wang door een ontsteking.

Kosten spoed tandarts

De kosten van een spoed tandarts bedragen meestal tussen de € 50 en € 250. De rekening dient u soms direct na afloop van de behandeling te voldoen. Soms kan er ook achteraf worden betaald indien u een geldig Nederlands identiteitsbewijs heeft. De tarieven die spoed tandartsen rekenen zijn overeenkomstig de tarieven die zijn door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZA).

Snel en adequaat

De meeste spoed tandartsen nemen geen patiënten aan maar behandelen de patiënten uitsluitend eenmalig. Veel patiënten stellen het op prijs om de mogelijkheid te hebben om snel en adequaat te worden behandeld bij een spoedgeval.