Tot en met 28 april behandelen tandartspraktijken ALLEEN spoed en pijnklachten indien u geen koorts hebt en/of verkouden bent.
De volgende praktijken zijn open voor spoed, pijnklachten en kinderen. Op afspraak kunt u terecht bij o.a.: Dental 365 in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Dordrecht. Karel Tandartsen (Rotterdam) & Mondzorg Centrum Utrecht -Tandarts Zaandam Westzijde 212. - Mondzorg Lingewijk Gorinchem -
-- Verwijzing naar nieuws bericht 25 Maart "Handreiking spoedbehandeling" --
Het verzorgen van uw mondgezondheid is belangrijker dan u denkt | Tandarts.nl

Lees hier de aanbevelingen van mondverzorgingsdeskundigen:

1. Mondgezondheid is een toegangspoort tot uw algemene gezondheid

De staat van uw tandvlees speelt een grotere rol voor de mondgezondheid en algemene gezondheid dan je zou denken. Een gezond gebit en tandvlees helpen uw lichaam te beschermen tegen infecties en tal van ziekten. Met andere woorden: wanneer uw tandvleesgezondheid wordt aangetast, dan kan dat gevolgen hebben voor de rest van uw lichaam. 

Tandvleesaandoeningen zijn zelfs in verband gebracht met een aantal ernstige aandoeningen waaronder diabetes, obesitas, hart- en vaataandoeningen, hoge bloeddruk, beroertes en zwangerschapscomplicaties. Alleen al 20% van de volwassenenleeftijd (35-44 jaar) en 40% van de oudere volwassenen (65-75 jaar) in Europa lijden aan een ernstige tandvleesaandoening. 

Goede mondzorg is niet alleen van belang om cariës (gaatjes) of slechte adem te voorkomen, een goede mondgezondheid kan ook invloed hebben op de algehele gezondheid. 

2. Tandbederf is permanent en kan niet worden teruggedraaid

In tegenstelling tot de rest van uw lichaam heeft tandglazuur - de kritische beschermende laag van onze tanden - geen levende cellen, wat betekent dat het zichzelf niet kan herstellen. Als het eenmaal beschadigd is, kun je alleen maar proberen verder verval te voorkomen. 

Neem een ​​proactieve benadering voor je gezondheid. Verminder het aantal 'zuuraanvallen' door niet de hele dag zoete (fris)dranken te drinken, te snoepen en beperk het aantal eetmomenten.

3. Plaque is je grootste vijand

Tandplaque ontstaat wanneer voedsel langdurig in de mond en tussen de tanden en kiezen blijft zitten. Voedselresten zijn dan een bron (warmte, vocht en voeding) voor bacteriën die een laagje vormen dat tandplaque heet. De plaque is de bron van het meeste kwaad. Het is een schadelijke massa bacteriën die in je mond leeft en zich voedt met suikers en overgebleven voedsel. Plaque begint plakkerig en kleurloos en als het niet wordt geëlimineerd, verandert het in geel tandsteen dat slecht te verwijderen is zonder de hulp van een tandarts of mondhygiënist. Dit leidt tot beschadiging van uw glazuur omdat de bacteriën het overgebleven voedsel en de suikers omzetten in zuren waardoor gaatjes, tandbederf en tandvleesaandoeningen worden veroorzaakt.

4. Je mond bevat meer dan 800 verschillende soorten bacteriën!

De mond is een zeer complex ecosysteem. De gemiddelde gezonde mondholte bevat ongeveer 800 verschillende soorten bacteriën, waarbij elke tand meer dan een miljard bacteriën bevat. Wanneer uw mondflora in balans is, heeft uw lichaam een ​​sterk natuurlijk afweersysteem om het ontstaan ​​van ziekten te voorkomen. Maar als er een disbalans is, is uw immuunsysteem kwetsbaarder waardoor u vatbaarder wordt voor complicaties in de mondgezondheid. 

Zorg ervoor dat u de geadviseerde producten gebruikt, zonder agressieve stoffen, om de balans van goede en slechte bacteriën in uw mond niet te verstoren.

                                (deze afbeelding is overgenomen van de GUM.nl website)

 

5. Bent u actief met sporten? 

Uw mondgezondheid kan uw prestaties beïnvloeden. Mensen die regelmatig aan lichaamsbeweging doen, hebben soms de gewoonte om suikerhoudende (energie)dranken te drinken waardoor de orale gezondheid wordt bedreigd. Water of thee drinken is een gezondere optie. Goed om te weten: een slechte mondgezondheid kan een negatieve invloed hebben op sportprestaties. 

6. Een goede mondgezondheid vraagt ​​om meer dan alleen tandenpoetsen

Om er zeker van te zijn dat je de beste resultaten krijgt, is het raadzaam om een ​​3-staps methode te gebruiken voor uw mondverzorging: 

1) Poets je tanden 2 keer per dag tenminste 2 minuten

Dit verwijdert +/- 60 tot 75% van de bacteriën 

2) Reinig voorzichtig tussen uw tanden en langs de tandvleesrand met behulp van aanbevolen interdentale rubberen stokers, tandragertjes, borsteltjes, monddouche of floss om de gebieden te reinigen die niet met een tandenborstel kunnen worden bereikt. 

Dit verwijdert +/- 80 tot 90%  van de bacteriën en voedselresten

3) Gebruik een mondspoeling zonder alcohol en/of chloorhexedine maar met fluoride om uw glazuur te remineraliseren (herstel van tandglazuur) en om meer gebieden te bereiken, waardoor de vorming van tandplak wordt voorkomen.

Dit helpt +/- 90% plaque te voorkomen

 

 

De basis van dit artikel is overgenomen van:
https://www.sunstar.com/healthy-thinking/6-things-you-didnt-know-about-your-oral-health/
De gegevens zijn ontleend aan:
1. http://www.euro.who.int/en/health-topics/disease-prevention/oral-health/data-and-statistics