Binnenkort naar de tandarts? Gebruik de groene button "Vraag een afspraak aan" op de pagina van de tandartspraktijk op deze site waarmee u een afspraak wilt maken. Snel, makkelijk en zonder wachttijd, de tandarts belt u zo snel mogelijk.
Richtlijn twee keer per dag tanden poetsen goed opgevolgd maar 60% slaat weleens poetsbeurt over | Tandarts.nl

Poetst u uw tanden gemiddeld vaker dan de richtlijn van twee keer per dag? Nee? Dan behoort u tot de overgrote meerderheid. Twee keer per dag poetsen blijkt voor de meeste mensen de maatstaf. Dat laat het Nationaal Poetsonderzoek 2019 zien, uitgevoerd door Tandarts.nl. Ruim 60 procent van de respondenten geeft aan twee keer per dag de tanden te poetsen. 9 procent van hen poetst vaker dan twee keer per dag zijn of haar tanden en 26 procent vindt één keer per dag voldoende. Het is niet bekend of zij de voorkeur geven aan poetsen in de ochtend of voor het slapengaan.

Soms hebben we er überhaupt geen oren naar, want van de 350 respondenten geeft iets meer dan 60 procent aan weleens een poetsbeurt over te slaan. Bijna 90 procent van de mensen die hun gegevens achterlieten, vertelt iedere drie jaar hun tandenborstel te vervangen. De handtandenborstel boet in aan populariteit, want 43 procent van de mensen die aan het onderzoek deelnamen poetst al langer dan twee jaar elektrisch.

Het advies luidt om in ieder geval twee keer per dag uw gebit met een (elektrische) tandenborstel te verzorgen, vaker dan twee keer kan in ieder geval geen kwaad. Het onderzoek, dat in september en oktober vorig jaar werd afgenomen, laat zien dat 36 procent van hen maar liefst drie minuten de tanden poetst. 19 procent van de ondervraagden vindt het na een minuut wel welletjes. Dat houdt in dat bijna 43 procent zich houdt aan de richtlijn van twee minuten poetsen.

De tanden poetsen met een tandenborstel van een partner of een familielid gebeurt nog in iets minder dan 10 procent van de gevallen.

EXTRA vragen

Heb je vooraf informatie gekregen over de kosten van de behandeling?
Hoe ben je te woord gestaan door de medewerkers van de praktijk?
Ben je goed geïnformeerd aan het begin van de behandeling?
Werd je geïnformeerd tijdens de behandeling?
Kreeg je advies en instructies na de behandeling?
Hoe is het resultaat na de behandeling?
De praktijk waar ik patiënt ben, kent flexibele openingstijden
De telefonische bereikbaarheid van de praktijk?