Bloedend tandvlees, is dat normaal? | Tandarts.nl

Bloedend tandvlees komt geregeld voor. Bijvoorbeeld na het poetsen kunt u bij het uitspuwen zien of uw tandvlees bloedt. Zelfs als dit maar af en toe is, moet u dit signaal serieus nemen. Tandvlees hoort niet te bloeden. Het bloed is een teken van ontsteking. Echter als het niet bloedt, betekent het niet dat het gezond is. Laat uw tandvlees dus altijd tijdens de controle opmeten door een tandarts of mondhygiënist.

Hoe snel ontstaat het?

Op tanden en kiezen ontstaat er dagelijks plak. Plak bestaat voornamelijk uit bacteriën. Bij niet tijdig verwijderen van deze bacteriën door middel van zelfzorg of professionele zorg ontstaat er al snel een staat van ontsteking. Dit kan al na 24 uur zijn. Dit proces verloopt pijnloos. U zal op het internet lezen dat ontstoken tandvlees te herkennen is aan roodheid en zwelling. In beginsel zal dit afwezig zijn en zelfs de bloeding kan u waarschijnlijk nog niet zelf ontdekken. Na goede verstoring van de plakgroei zal het tandvlees zich herstellen. Het herstelproces duurt gemiddeld twee weken.

Dik, rood en bloeding

Bij een ontsteking worden de fijne bloedvaatjes in het tandvlees makkelijker toelaatbaar voor bloed. Dit is een afweermechanisme. Door de toestroom van bloed raakt het tandvlees iets dikker en roder. Het verschil ligt normaal gezien zeer genuanceerd. Slechts een geoefend oog kan dit waarnemen. Op het moment dat de ‘aanval’ van de bacteriën erg groot is, bijvoorbeeld bij verwaarlozing, wordt het tandvlees ook voor de leek zichtbaar dikker dan gezond tandvlees. Ook als de afweer te sterk werkt, kan het tandvlees heel duidelijk dik en rood zijn. Het kan dan ook duidelijk bloeden bij aanraking. Dit is in geval van een acute ontsteking en/of bepaalde ziektes / infectie zoals Hiv-besmetting.

Afwezigheid van bloeding

Het teken van bloedend tandvlees kan afwezig blijven bij bepaalde omstandigheden. Men krijgt dan in de stoel te horen dat het tandvlees (erg) ontstoken is, terwijl het thuis niet bloedt. Dit ziet men vaak bij rokers. Bij rokers zijn de vaatjes minder flexibel waardoor de lokale afweer minder goed functioneert. Er stroomt dan niet voldoende bloed naar het gebied met de bacteriën. Ook kan het zijn dat het ontstoken gebied niet werd geraakt tijdens het poetsen. Bijvoorbeeld omdat de ontsteking dieper is gelegen of tussen de tanden en kiezen in. En uiteraard kan het zijn dat tandvlees echt niet bloedt, omdat het gezond is.

Zwakke plekken

De ontsteking ontstaat doorgaans als eerste tussen de kiezen in, met name in de bovenkaak. Dat komt door vijf redenen. Een tandenborstel komt niet tussen tanden en kiezen in, dus de tandplak blijft hier zitten als er enkel tanden gepoetst wordt. Bovendien loopt het tandvlees hier in een kommetje wat een soort vergaarbakje voor bacteriën vormt. Ook lopen de vezeltjes van het tandvlees slechts in een richting en dus niet als zoals de rest waar er sprake is van stevig vlechtwerk. De kiezen in de bovenkaak bevatten drie wortels. Ook tussen die wortels kan er tandvlees en kaakbot verloren gaan en zowel de leek als de tandarts of mondhygiënist kunnen hier haast niet bij komen. Ook liggen deze kiezen naast de speekselklieren waardoor hier zich hier eenvoudig tandsteen vormt.

Voorkomen en genezen

Bloedend tandvlees kan alleen maar opgelost worden door goede mondhygiëne. Het is hierbij regelmatig nodig om eerst het tandsteen, in mindere of meerdere mate, te verwijderen. Goede mondhygiëne is iets wat op maat aangeleerd moet worden. In het eerste stadium is gingivitis nog te keren, maar in het stadium van parodontitis is dat niet meer zo. Laat u dus op tijd behandelen. Vrijwel iedereen heeft een bepaalde mate van gingivitis en/of parodontitis en dat is volstrekt onnodig.