Tandenstokers, hoe te gebruiken? | Tandarts.nl

Tandenstokers zijn vooral geschikt voor mensen die gingivitis hebben: een oppervlakkige tandvleesontsteking. Door dagelijks met tandenstokers tussen de tanden en kiezen schoon te maken, worden de boosdoeners van deze ontsteking verwijderd. Ook wordt het tandvlees ermee gemasseerd en dus de doorbloeding gestimuleerd.

Als mensen voor het eerst tandenstokers gaan gebruiken, kan het heftig gaan bloeden. Ook kan het een onaangenaam gevoel geven of zelfs pijnlijk zijn. Dit zijn beide uitingen van de ontsteking. Meestal wordt de bloeding en gevoeligheid geleidelijk minder en kan er na twee weken echt een verbetering gemerkt worden. Het tandvlees zal minder dik en rood zijn.

Techniek tandenstoker

De techniek van tandenstokeren is niet simpel. De mondhygiënist zal hier een instructie voor moeten geven. De meest gemaakte fouten zijn:

• De verkeerde zijde gebruiken van de stoker
  • Het niet ver genoeg tussen de tanden of kiezen plaatsen
  • Het niet heen en weer bewegen van de stoker
  • Het niet kunnen bereiken van de achterste kiezen
  • Het laten afbreken van de stoker
  • Het stokeren staken vanwege de bloeding of gevoeligheid

Een voordeel van stokers ten opzichte van floss is dat stokers veel betere resultaten boeken. Bovendien zijn stokers relatief goedkoop. Veel goedkoper dan ragers en ze zijn bovendien eenvoudig tussendoor te gebruiken. Stokers zijn namelijk wegwerpmateriaal en hoeven dus niet worden uitgespoeld. Veel mensen gebruiken stokers in de auto of op het werk.

Verschillende maten tandenstokers

Stokers bestaan in verschillende maten. Vraag aan uw mondhygiënist welke maat u het best kunt gebruiken. Er bestaan small, extra small en medium maar per merk verschillen deze diktes. Sommige merken hebben slechts een maat. Zo zijn de stokers van Stimudent erg dik maar die van Parodontax erg smal. TePe en Jordan hebben verschillende maten. Veel mensen vonden de stokers van Oral-B erg prettig, maar die zijn helaas uit de handel. De stokers van Lactona lijken erop. Sommige merken (zoals TePe) hebben stokers met fluoride.

Maak niet de vergissing om met plastic stokers te werk te gaan. Deze stokers nemen de tandplaque niet goed op. Sommige zijn zelfs te hard en beschadigen zo de tand. Of er zitten stekeltjes aan die bij een keer heen en weer gaan al loslaten of plat gaan zitten. U zult snappen dat dit niet werkt en dat de losgelaten stekeltjes onder uw tandvlees kan gaan zitten en zo juist voor ontstekingen kunnen gaan zorgen.

Auteur: Lieneke Steverink

Deze informatie en/of conclusies zijn gebaseerd op de mening van de auteur, welke weer gebaseerd zijn op de huidige stand der wetenschap.