Tot en met 28 april behandelen tandartspraktijken ALLEEN spoed en pijnklachten indien u geen koorts hebt en/of verkouden bent.
De volgende praktijken zijn open voor spoed, pijnklachten en kinderen. Op afspraak kunt u terecht bij o.a.: Dental 365 in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Dordrecht. Karel Tandartsen (Rotterdam) & Mondzorg Centrum Utrecht -Tandarts Zaandam Westzijde 212. - Mondzorg Lingewijk Gorinchem -
-- Verwijzing naar nieuws bericht 25 Maart "Handreiking spoedbehandeling" --
Pulpaweefsel afgestorven. | Tandarts.nl

Als het pulpaweefsel in de wortelkanalen door de ontsteking afgestorven is, hebben de bacteriën vrij spel in de pulpaholte en de wortelkanalen. Via de wortelpunt (apex) staan de wortelkanalen in verbinding met het daarom gelegen botweefsel, zodat de ontsteking zich in het lichaam kan uitbreiden (zie afbeelding).

dode-pulpa

Door de afweerreactie van het lichaam beperkt de ontsteking zich gelukkig voor lange perioden tot het gebied rondom de wortelpunten.

Rontgenfoto dode zenuw en wortelpuntontsteking

De wortelpuntontsteking (peri-apicale ontsteking), is zichtbaar op de röntgenfoto als een zwarte vlek. Doordat het kaakbot rondom de wortelpunten door de ontsteking verdwijnt, laat dit gebied meer röntgenstraling door en wordt het donkerder afgebeeld op de rontgenfoto. De wortelpuntontsteking kan vele verschillende klachten veroorzaken, maar een klachtenvrije periode is ook mogelijk.

Klachten wortelpuntontsteking

De klachten die kunnen voorkomen, lopen uiteen van een hevige en/of kloppende pijn tot alleen pijn bij (kauw)druk op de betreffende tand/kies. Door de ontsteking kan als reactie de wang gaan zwellen, soms kan er pus ontstaan (abces) en is het ook mogelijk dat de ontsteking zich uitbreid naar de omliggende weke delen. Bij een acute ontsteking kunt u ziek worden en is koorts ook mogelijk. Indien er klachten ontstaan, is het natuurlijk verstandig om een tandarts om raad te vragen.

Fistel

In sommige gevallen, kunnen de ontstekinsprodukten via een afvoergang eindigend op het tandvlees naar buiten komen. Deze afvoergang wordt een fistel genoemd en lijkt op een 'puistje'. Op bovenstaande afbeelding is een voorbeeld van een fistel te zien.

Deze informatie en/of conclusies zijn gebaseerd op de mening van de auteur, welke weer gebaseerd zijn op de huidige stand der wetenschap.